Reklamationsrätt? (Comviq säger nej)

Diskussion i 'Off Topic' startad av niille, 7 sept 2021.

  1. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Varför skulle de inte kunna laga en trasig högtalare enligt reklamationsrätten men lämna kvar en glappande laddningsport?
     
  2. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Tror du missförstod mig, han fick erbjudande om att betala 350kr för att få tillbaka den trasig alt 4900kr för att få den utbytt. Den kostnaden borde hans försäkringsbolag ta OM nu inte allt går under garantin. Som sagt bara bra att han en fall back.
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har ingen egen erfarenhet, men många här har vittnat om att om en mobil lämnas in så ska alla fel fixas.
    Nämns även av @drzap@drzap
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det brukar ha att göra med att de påstår att de inte kan lämna garanti på reparationen annars.
     
    katho, jnsson och Kristy gillar detta.
  5. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Det är väl mer om ett fel kan påverka en annan komponent. T.ex svårt att åtgärda en trasig skärm men lämna kvar ett svullet batteri. Vid en trasig högtalare och en glappande laddningsport kan man knappast hävda det. Tror knappast konsumentlagstiftningen ger något lagligt stöd för att hävda det och vägra reklamation, men har jag fel så läser jag gärna mer om det.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är främst om det är inom garantin felet ska avhjälpas.
     
    tooobe gillar detta.
  7. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Uppdatering!

    Nu har de gjort om det till ett reklamationsärende, hade tydligen blivit något fel där. Det tog inte lång tid innan de kom fram till att jag skulle få en ny telefon! De nämnde något om att Apple inte reparerar sina telefoner, utan om det är uppenbara fel så får man en ny telefon direkt.

    Slutet gott, allting gott :D
     
    Ompan, Puttesson, Heleg och 11 andra gillar detta.
  8. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Skönt att det löste sig.
    Hmm låter dock lite skumt att säga att Apple inte reparerar sina telefoner. Förstår vad de menar. Att de inte kommer reparera din telefon sen skicka tillbaka just den till dig. Men om du får en utbytesenhet (refurbished?) telefon är det ju en telefon Apple har reparerat och fixat. Fast du kanske får en helt ny, vet inte, lät bara lite konstigt. :)
     
  9. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Tyckte också det lät skumt. Det var i samband med att jag frågade om det är en refurbished enhet eller en helt splitterny, som de sa att det är en helt ny då Apple enligt dem inte reparerar sina telefoner :D
     
    OneBlue gillar detta.
  10. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Ah ok. Hmm hur funkar det nu. Har din nya telefon 1års garanti hos Apple igen? Eller gäller garanti bara den första telefonen man köpte. Bara lite nyfiken hur det funkar. o_O
    Ifall man skulle vilja sälja den som ny.
     
  11. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Kul att du frågar, satt nämligen i chatten med Comviq nyss gällande exakt den frågan. De skrev såhär:

    "Enligt den information jag ser så gäller garantin från din ursprungliga beställning och då bör även reklamationsrätten gälla från den, alltså 36 månader från 2019-09-27"

    Vilket då innebär att garantin har gått ut trots att det är en ny telefon :D
     
  12. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Om det är en ny vara man får är det en ny reklamationsrätt som börjar gällla. De kommer kanske runt detta genom att säga att det är en utbytesenhet.
     
  13. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Ja. Det konstiga är att jag var i kontakt med dem lite tidigare under dagen med, och då frågade jag samma sak. Då svarade deras kundtjänst att reklamationsrätten återställs till tre år igen eftersom det är en ny telefon.

    För att vara säker så valde jag att starta en till chatt där jag fick prata med en annan. Jag frågade om det ingick något kvitto på den nya telefonen, då säger de att det är mitt ursprungliga kvitto som gäller och att reklamationsrätten räknas från det datumet, dvs för snart två år sedan.. Han kunde inte ge något säkert besked utan kunde endast säga att reklamationsrätten "bör" räknas från den ursprungliga beställningen.

    Så ja, jag är fortfarande lite kluven vad det är som gäller egentligen. Kan ju vara bra att veta då jag hade tänkt att sälja telefonen när jag väl får den.
     
  14. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Värt att veta är att reklamationsrätten bara gäller den ursprungliga köparen.
     
    Kristy gillar detta.
  15. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Nej, detta frågade jag också. Jag frågade hur det blir med reklamationsrätten om jag skulle sälja telefonen. De sa att det inte var några problem så länge den nya ägaren hade kvitto.

    Jag sålde även ett Nintendo Switch för ett par månader sedan som började strula, då kunde den nya ägaren reklamera enheten genom att skicka in Nintendot tillsammans med kvittot som jag skickade med. Så reklamationsrätten verkar inte vara personligt bunden, nej.
     
  16. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Tidigare har reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen varit personlig, kanske något som är ändrat. Garanti däremot brukar följa med varan till nästa ägare.
     
    jnsson och Kristy gillar detta.
  17. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Efter närmare undersökning så verkar det stämma det du säger. Däremot så verkar vissa företag låta reklamationsrätten "följa med" produkten av ren goodwill.

    Som exempel så skriver Elgiganten följande:
    "Vi gör allt vi kan för att göra våra kunder nöjda och låter både garantin och den treåriga reklamationsrätten följa med produkten. Det förutsätter dock att personen kan visa upp kvitto på köpet alternativt att vi kan hitta det i våra egna system"

    Så beroende på vilket företag det handlar om, så kan svaren på reklamationsfrågan komma att se olika ut.
     
    Kristy och holyjoe gillar detta.
  18. niille

    niille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    111
    Kom att tänka på en sak. Borde det inte gå att teckna en AppleCare+ försäkring eftersom telefonen jag kommer få är ny? På så sätt så borde det gå att förlänga telefonens garanti eller? Har för mig att garantin sträcker sig till tre år vid tecknande av AppleCare+, och eftersom eventuella garantiärenden då kommer gå via Apple själva så borde det vara tre år från och med det datum man köpte försäkringen? På så sätt borde man komma runt Comviqs garantiperiod.
    Eller?