Diskussion: Första intrycken & omdömen Galaxy Watch 4

Diskussion i 'Samsung Galaxy Watch 4 (Wear OS)' startad av Swedroid, 16 aug 2021.

  1. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Jag har haft min 46 mm Classic LTE Silver i tre dagar och det där var det första jag reagerade på, medföljande gummiband är av usel kvalitet, ska byta till ett läder idag tänkte jag. (Är generellt klocknörd och detta är min första smartklocka förutom Fitbits.)

    Överlag kan jag väl säga att jag är imponerad av byggkvalitet på själva klockan. Samsung har verkligen lyckats där, både snyggt och väl ihopskruvat.

    Mjuvarumässigt så fungerar ju klockan bra, fint flyt och enkel funktion. Även om jag var beredd dock så är jag ändå är klart besviken över möjligheter och app-utbud hittils, man får ju verkligen hoppas att klockan och watch-satsningen överlag från Google blir lyckad så det förbättras - för just nu är det ju under all kritik vad gäller användbarhet och nytta förutom som en media remote, spotify-cache och notifieringsmekanism kan jag tycka.

    Batteritiden ska jag inte uttala mig om än men det verkar ju som daglig laddning kommer vara ett krav.
     
    Canson88, Bengis och bernard gillar detta.
  2. Bengis

    Bengis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag har haft min 46 mm classic silver BT i lite över 2 veckor och jag är väldigt nöjd med klockan. Jag gillade inte det medföljande armbandet. Jag gillar inte silikonarmband och jag tycker orginalarbandet även bygger onödigt mycket ut på sidorna på klockan och gillar inte utseendet alls. Men jag bytte till ett läderband direkt och har skaffat flera och det ser väldigt bra ut till silver. Jag tänkte att ett läderband på 20 mm skulle se väldigt smalt och konstigt ut till 46 mm. Men det ser väldigt bra ut enligt mig och jag är mycket nöjd.

    Byggkvaliten är så bra den kan bli tycker jag. Inget glappar och den är den snyggaste klocka jag ägt hittills. Jag har fått många kommentarer både på jobbet och privat om vilken snygg klocka jag har och det har inte hänt förut.

    Batteritiden är det enda som jag tycker är lite jobbig ibland. Ladda varje dag är inte kul. Ladda varannan hade varit väldigt mycket bättre. Jag brukar ladda klockan när jag kommer hem från jobbet och då har den runt 40-35% kvar. Jag hade en Amazfit GTR 2 innan som som klarade 4 dygn med allt påslaget och träning på det. Det var lyxigt. Men att ha kalender, kunna sätta påminnelser, Spotify och att kunna svara snabbt på meddelanden från handleden mycket annat är guld värt för mig så jag får stå ut med att ladda varje dag.

    Jag tycker klockan flyter på bra och jag har inte stött på lagg. Jag gillar gränssnittet och det är lättnavigerat. Jag tycker flera av de förinstallerade apparna är bra. Däremot så tycker jag att det inte finns så mycket användbara appar att ladda ner och en hel del jag kollat på är gamla och har inte uppdaterats på väldigt länge. Hoppas det ändras.
     
    bernard, kebj0100 och henel321 gillar detta.
  3. henel321

    henel321 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Chromebook
    Kan bara hålla med.. Bytte precis ut till ett svart/rött Hirsch-band med viklås jag hade i lådan och det är betydligt bättre. Testade även med ett 20 mm Sjöö Sandström-gummi från en Worldtimer men tyckte inte riktigt det fungerade, känns inte riktigt som gummi/silkon riktigt passar med stilen på klockan.

    Inte bästa bilden kanske på min håriga vrist, men tyckte åtminstone det blev klart bättre än det gråa eländet. Armbandet alltså.
     

    Bifogade filer:

    sajb, Bengis, bernard och 1 annan gillar detta.
  4. Bengis

    Bengis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Mycket snyggt
     
    henel321 och bernard gillar detta.
  5. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fick min svarta Classic 46mm LTE igår och det känns ändå som ett litet lyft från min Oppo 46mm även om skillnaden inte är så dramatisk.. Tycker nog fortfarande att Huawei Watch GT 2 Pro är liiiiite snyggare och känns lite lyxigare men då är den inte alls lika smart. Blir nog att behålla Pro'n då den är så tålig och ha den när man gör sysslor som att riva ur förråd/åka på tippen och renovera. :D

    Batteriet är ju inte i närheten av Pro'n, mer åt Oppo-hållet men förmodligen lite bättre. Saknar dum-smartläget på Oppon som ger massor med extra batteritid till kostnad av mindre funktioner/annat OS än WearOS i det läget.
     
    bernard gillar detta.
  6. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Funderar över om det var ett onödigt inköp eller inte..

    Frågan är vad den ger för mervärde kontra det jag hade?

    Alltid roligt med nya prylar men blir snabbt dyrt om man tycker allt är roligt.. PC, konsol, hörlurar/hifi, mobil/klockor osv osv. :D Blir så lätt att man vill vara med i svängen på många områden..

    Jag handlar med ett Amex blue så pay är inte användbart och jag använder väl mest smartklockorna för notiser och träning.

    Hur känner ni andra? Någon som känner igen sig?

    Edit: ett stort plus är ju LTE som jag lade till snabbt och smidigt(Tele2) så man kan lämna mobilen vid t.ex löpning.
     
    Dasa1200 och kebj0100 gillar detta.
  7. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad tycker ni om pulsmätaren? I vila/jobbande vid datorn verkar den tycka att pulsen är lite högre än vad min Huawei säger.. Har även haft lite högre puls vid promenader osv än vad jag brukat ha med Huawei GT 2 Pro säger. Ska prova ha båda med på nästa promenad.
     
  8. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Jag kan bara jämföra mot de värden som min Galaxy Watch (1) gav innan jag bytte och de är enligt historiken i Samsung Health appen samma-lika.
     
  9. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Är det någon som vet om LTE klockan drar mera batteri än BT varianten?
     
    Last edited: 26 sept 2021
  10. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Så länge klockan har BT koppling till mobilen så lär det vara exakt samma som BT versionen.
    Men så fort du tappar kopplingen och klockan går över till LTE så lär den dra lite extra.
     
    Stemag64 och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är nog bara en marginell skillnad så länge den är ansluten till BT. Man ser inte ens staplarna för LTE-mottagning när den är ansluten till telefonen, utan de visas först när den tappar BT-uppkopplingen, så modemet är nog så gott som helt passivt.
     
    Stemag64 och Gargo gillar detta.
  12. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Tack för info, kanon. Jag trodde att LTE var inkopplat hela tiden.

    Spontant tycker jag nog att det verkar coolt med LTE, men frågan är hur ofta jag lämnar mobilen hemma.
    Det kanske bara är aktuellt typ om man ska ut och kuta eller liknande, men sånt gör inte jag.
    Men om man då alltid har mobil med så drar den alltså inte mera batteri, så då kan man ta vilken som.

    Jag har en Gear S3, men använder den sällan. Har nu en Garmin fenix 5x plus och har vant mig med batteritid på nästan 2 veckor... (visserligen väldigt olika klockor och olika teknik)

    Jag vet att jag lessnade på min gear s3 p.g.a att jag fick ladda varje dag och jag gillar min Garmin för att jag kan hålla koll på min sömnkvalité på ett bättre sätt eftersom jag inte behöver ladda så ofta (det blir ju att man laddar på natten)
     
    bernard gillar detta.
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jösses. 5 minuter med en 44mm LTE är enorm skillnad mot gamla galaxy watch från 2018.

    storlek (tjocklek), design och skärm är galet mycket bättre.

    Tror absolut damen tycker den blir en keeper. Nu återstår bara att byta operatör för LTE och e-sim
     
    Stemag64 gillar detta.
  14. perkus

    perkus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni som har uppgraderat från Galaxy Watch 2018, vad är era intryck? Värt att uppgradera?
     
  15. Martin1999

    Martin1999 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Klart en stor uppdatering om du frågar mig. Förhoppningsvis kommer det ju fler appar o sånt framöver med.
    Nu ska jag dock sälja min galaxy watch 4 men är ändå mycket nöjd med den
     
  16. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 404
    Mottagna gillanden:
    887
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Jag köpte mig nyligen en samsung galaxy watch4 46mm svart med LTE och kommer från första galaxy watch 46mm.

    Kan säga att nya galaxy watch är tunnare och ser snyggare ut. Håller med att det är lite ont om endel urtavlor mm. Men förstår att det är så pga vad jag läste så är samsung galaxy watch 4 den fösta wear os 3 smart klocka och att fler klockor där ute är på väg att få wear os 3. Så ju fler som får det lär ju fler urtavlor dyka upp mm.

    Funderar också på att byta ut bandet på klockan mot nån snygg metal band likt huawei watch gt 2 har.
     
  17. moonroy

    moonroy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag körde motionscykel på gymmet häromdagen (när man har båda händerna på styret så mäter cykeln pulsen löpande) och jämförde cykelns pulsmätare med klockans, och de låg väldigt nära varandra hela tiden. Med min förra gear s3 frontier så var det större skillnader. Det var ju vid lite högre puls än vid datorn såklart, mellan 120-150 ungefär.
     
  18. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Köpte en Galaxy Watch 3 45mm LTE förra året och lämnade tillbaka den p.g.a. överhettning. Blev även lite bitter över vetskapen att Wear OS låg runt hörnet när jag köpte Watch 3. Vill gärna ha en smartwatch och testar nu istället Watch 4.

    Hämtade ut min Watch 4 44m LTE (grön) igår under tisdagen som jag beställde från Dustin när de hade ett erbjudande under helgen. Fick även en Qi-laddare från Samsung för laddning av både mobil och klocka samtidigt. Allt som allt kostade det 2959:-.

    Jag är den som helst väljer svart färg oftast. Men den mörka gröna färgen på klockan ger ett modernt och ganska sportigt intryck på något sätt. Tänkte att jag provar på det istället och jag är nöjd med valet av färg.

    Bandet till klockan som följer med sitter bra och jag har nu använt den i över 6 timmar. Drar inte heller åt sig en massa damm och smuts märker jag som ett band jag använde för Watch 3 45mm. Inte allt för mycket friktion på själva bandet heller. Känns ganska lent och fräscht. Men jag får se hur det blir i längden.

    Själva storleken på uret och skärmen känns bra. Trodde att jag skulle ångra mig att jag inte valde en Classic då jag gillade ringen på Watch 3 45mm. Men touch funkar bra ändå och klockan blir mer stilren i slutändan. Mer tydligt att det är en smartwatch och inte en gammal klocka från 90-talet.

    Jag förstår att risken för repor och annan form av skada på skärmen ökas. Då det inte finns lika mycket skydd runt skärmen på Watch 4 44mm. Men jag är beredd på att ta den risken.

    Wear OS känns stabilt och det enda är väl att utbudet av appar fortfarande är magert. Har även hintats om att Google Assistent är på gång. Vilket borde ha skett tidigare. Det är helt klart ett stort minus där.

    Jag har inte heller lyckats få igång eSim. Var lättare när jag hade Tre och aktiverade eSim på Watch 3 45mm. Men jag bytte operatör till Tele2 förra året och trodde det skulle vara lika smidigt med Tele2. Har läst att flera har haft problem med Tele2. Jag ska ringa de när jag vaknar senare idag. Ville verkligen testa LTE.

    Därför kan jag inte säga om klockan överhettar eller ej. Det var tyvärr då som min förra klocka började överhettas. Gick inte att använda den som man hade tänkt sig. Får därför hoppas på det bästa nu.

    Laddningen är väl inte supersnabb. Men det duger. För jag kommer ändå ladda medan jag sover. Konstiga var att batteriet var på 0% direkt från fabrik. Trodde det skulle vara ~30-50% åtminstone. Batteritiden är lite vad jag förväntade mig. Sjunker ungefär lika snabbt som det gjorde på Watch 3 45mm. Kommer troligen bli en aningen längre batteritid efter några laddcykler. Men jag tippar på snarlik batteritid med föregångaren ändå.

    Annars är jag nöjd med klockan hittills. 20220426_160555.jpg 20220426_160337.jpg
     
    Kenta2, Stemag64 och Klurre gillar detta.
  19. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    91
    Samsung har Victus+ glas i GW4 medan GW4 Classic istället har Victus glas. Samsung har iallafall kostat på GW4 lite bättre glas än GW4 Classic pga den lite större utsattheten.
     
  20. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 404
    Mottagna gillanden:
    887
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Googlade upp och på nån sida står det att GW4 har DX+ och GW4 Classic har DX. Så vet inte om det är ens victus.
     
    Last edited: 30 apr 2022
    Oggenator, Kenta2 och bernard gillar detta.