Beoplay EQ

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Merketh, 30 jul 2021.

Taggar:
  1. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var inte särskilt billiga med en prislapp på 4 190 kr. Är inte Sennheiser mer prisvärda?

    Ljud & Bild har testat dem här: TEST: Bang & Olufsen Beoplay EQ – En propp mot världens ljud

    Specifikationer
    • Adaptive Active Noise Cancellation
    • Sound Codecs: SBC, AAC codec, aptX™ Adaptive
    • Electro-dynamic, 6.8mm diameter
    • 107dB ± 3dB, 1kHz @-3 dBFS (max volume) with Bluetooth playback
    • 20 - 20,000 Hz
    • 17 Ohm +/-2.55 @ 1KHz
    • Presets available and fully customisable through Bang & Olufsen App
    • IP54 (dust and splash/sweat resistant)
    • 4 pairs of silicone tips (XS, S,M,L) COMPLY™ Isolation ear tips series 200 (Size M)
    • Earphones: 24 W x 22 H x 27 D Charging case: 77 W x 40 H x 26 D
    • Earphones: Right: 8g Left: 8g Charging case: 50 g (without earbuds)

    Battery Life
    Up to 6.5 hours with ANC Up to 7.5 hours without ANC Up to 20 hours with charging case at moderate volume

    Charging Time
    Earphones: approx. 1 ½ h Charging Case (USB-C): 1.40 h Charging Case (Qi Wireless): 1.50 h Charging for 20 minutes gives approximately 2 hours playback.

    Battery Size
    Earphones: Right (Primary) 85 mAh Left (Secondary) 85 mAh Charging Case: 340 mAh
     
    night77 gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 097
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jösses!! Alltså nu pratar vi ett pris som närmar sig en laptop/mobiltelefon!! Sjukt alltså!
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    night77 gillar detta.
  5. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Sett lite reviews på dem och folk verkar rätt tagna på sängen av ljudkvalitén. Lite sugen på att ta hem ett par på firman och se what the big fuss is about. Någon som testat?
     
    bernard gillar detta.
  6. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Är också rätt sugen på dessa, framförallt pga lovorden kring ljudkvalitén. Känns riktigt risigt dock att dom bara har stöd för play/pause som musikkontroll, ej byte av låt. Hur tänkte danskarna där?
     
    bernard gillar detta.
  7. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Beställde ett par, återkommer när jag fått dem
     
    bernard och Jowee gillar detta.
  8. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Ok, fått dem och testat dem här är lite tankar:

    Första av allt kvalitén känns bra! Etuiet är litet och smidigt så inga problem där. Budsen känns också kvalité - jag beställde de "vita" eftersom jag aldrig hittar de i väskan när de är svarta..

    Installationen (iOS) var också smidig, lite konstigt är dock att du måste skapa ett konto det första du gör för att komma igång, dock kan du signa in med apple, google, facebook osv så gick smidigt.

    Det första som hände var att det dök upp en uppdatering - tog kanske 15 min att installera.

    Det följer med olika storlekar på plupparna samt en uppsättning av comply-pluppar. Där är det endast en storlek (typ medium).

    Find detalj är att sladden för att ladda lurarna har samma färg som hörlurarna B&O är på en annan nivå när det kommer till kvalité for sure.

    Ljudet, omfg ljudet i dessa är helt magiskt. Musiken är uppdelad på ett sätt som jag aldrig upplevt i ett par buds faktiskt. Blev på riktigt skrämd av ett ljud som kändes som det kom snett över mig när jag lyssnade på musik. Detaljerna i musiken kommer fram på ett helt magiskt sätt. Du kan ställa ljudbilden i appen på ett mycket smidigt sätt med en "förenklad" EQ - fungerar utmärk. De är så jävla bra på ren svenska så du kommer inte behöva mer..

    Jag har plöjt genom ett par hörlurar i mina dagar och alla faller alltid på någon detalj i ljudet - basen är för tunn, eller för stark, mellanregister för kladdigt osv osv men här är ljudet komplett fan i mig - ALLT kommer fram precis som du tror det ska göra. Visst slänger du in skit kommer skit ut, gamla klassiker kommer inte låta bra för kvalitén är inte där - MEN nytt välproducerat ljud är magiskt.

    Samtalskvalitén är också bra, inget att klaga på - riktigt bra faktiskt med tanke på att de är buds. Testade dock inte när det blåste ute vilket kanske kan bli ett problem eftersom de sticker ut en del från örat.

    Där kommer dock anledningen till att de tyvärr åker tillbaka till Amazon.. passformen.

    Silikonplupparna var en no go för mig, de ramlade ur direkt - ska tillägga att jag inte på något sätt har "konstiga" öron utan hörlurar passar mig generellt ganska bra men här blev det kaos..

    Med comply sitter de "bra" dvs de ramlar inte ut..

    Hela konstruktionen bygger på att själva hörluren fäster inte på något annat sätt än i hörselgången dvs airpods, bose buds, jabra osv vilar alltid lite på örat - EQ gör inte det.. så om inte passformen i hörselgången är bra så kommer inte lurarna sitta bra helt enkelt.

    Känslan blir att du har något inkört i hörselgången 100% och du känner direkt om det börjar släppa lite lite vilket automatiskt får mig att börja fippla med budsen..

    Om jag satt still hela dagarna hade dessa varit perfekt - för åter igen ljudet är magiskt bra.. men det är buds, och det är buds för 4k, då vill jag gärna kunna pendla, gå på en promenad utan att vara rädd att de ska ramla ut..

    Side note - touchkontrollerna fungerar bra men upplägget är riktigt dåligt faktiskt - som nämndes tidigare det går inte byta låt via touch, man kan toggla ANC vilket är två dutt på vänster lur, vilket leder till att man duttar - det kommer något ljud och jag har ingen aning om vilket läge budsen är i, det går inte se i appen om ANC är aktivt eller ej heller.. riktigt dåligt faktiskt MEN detta går ju lösa med uppdateringar.

    Mitt råd är:

    Köp dessa 1: från något ställa där du kan lämna tillbaka dem (Amazon) 2:Passar de, ljut av det bästa ljudet du troligtvis kan köpa för pengar just nu i ett par buds..
     
    Jowee, psp123 och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, tråkigt på passformen. Man vill ju inte gärna att de ska ramla ut, och om det bygger på att de i princip endast sitter med hjälp av motståndet mellan kuddarna och hörselgången låter det lite drygt.

    Jag gillar lurar som väger så lite som möjligt och tar så lite plats som möjligt, så har ett par modeller, bla Buds 2, som har samma princip. De ramlar dock ut i tid och otid fastän jag bytt kuddarna, så de sitter ju om jag är still, men rör man på sig kommer de förr eller senare ramla ut, fast med skillnaden att det inte gör så mycket när handlar om lurar för blott tusingen vs lurar för 4k...
     
  10. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Ja, jag misstänker att Sonys wf xm4 har lite samma problem?

    Bästa passformen jag någonsin haft är Bose Earbuds och Pixel buds 2.
     
    bernard gillar detta.