Moto G30 - Gcam?

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av MrKarisma, 24 mar 2021.

  1. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hej hopp, byter tillbaka till Motorola budgettelefon då jag blivit fruktansvärt missnöjd med en Galaxy A71 som jag köpte för 5000 (!) för några månader sen. Har haft silikonskal sen första dagen men tappade den och både skärmen och kameraglaset sprack, nu kostar det 2500kr att lämna in o fixa, sen även diverse andra issues som jag inte orkar gå in på. Utan tvekan sista gången med Samsung. Köper därför hellre en ny motorola för mindre pengar än vad reparationen kostar. Den spruckna Galaxyn får bli ersättare för en kontors-mobil på jobbet som ändå behövde bytas.

    G30 verkar vara ett bra köp och den har Snapdragon 662 - någon som vet vilken version av Gcam som funkar/ borde funka och var den går att ladda ner?
    Om denna telefon inte fungerar med Gcam, vilken annan 64mp motorola telefon klara det/rekommenderas för Gcam?

    Oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig med detta!
    Tack på förhand!
     
    Last edited: 24 mar 2021
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har precis fått min Moto G30, mycket mer smartphone än jag någon gång får användning av, dock billig. Flytte över allt från min Moto G6 Play, (som jag varit mycket nöjd med). Nu har jag hamnat i en inställningsdjungel utan dess like, stor skillnad på Android 9.0 och 11.

    Anyhow, mens jag har googlat efter olika infos kom jag över andra som också hadde letat efter Gcam till G30 utan att hitta det. En användare dock kom upp med ett tips, ladda ner appen GCamator och låta den hitta bästa version av Gcam för Moto G30. Jag testade det lite på min G6 Play, dock var det något mer kompliserad än jag är villig att spendera tid på, (jag är världens sämsta fotograf, så det betyder egentligen inte något i mitt fall). Jag kan häller inte hitta tillbaks till den infon, så det enda jag kan tipsa om är, försöka med appen GCamanator, den var helt klart på sök efter bästa Gcam för Moto G6 Play.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag gjorde ett sök med GCamator på Moto G30, det finns ingen Gcam för den. Ser ut för det är Android 11 som är orsaken, Gcam finns för de flesta Motorola modeller. En lång lista med alla möjliga andra tillverkare visar inte många med Android 11.
     
  4. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Verkar ju finnas några versioner av Gcam som ska fungera nu på xda forumen.. Det jag undrar är dock ifall gcam inte fungerar tillfredställande på G30, hur långsam är stock-kameran? Tar det en evighet att starta den? Får man vänta 1.5 sekunder efter man tryckt på avtryckaren innan bilden tas (som på min Moto G 5g plus)? - Obs -har gcam-appen installerad på min Moto G 5G plus och den tar bilden ögonblickligen, till skillnad från stock-kameran.
     
  5. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    SÅ, blev en G30 nu efter att min G 5g Plus också fick skärmen spräckt. Gcam funkar utmärkt, dock en viss seghet när man ska öppna bilden och titta på den, det får man vänta på ca 5-6 sekunder innan det går. Måste även tillägga hur plågsamt det är med 720p upplösning på skärmen - NEJ - DET VAR ETT SKÄMT!
    Jag kan inte se någon skillnad på skärmen jämfört med min förra G 5G Plus trots att den hade 1080p-skärm.. Haha, helt sjukt, har läst så mycket på nätet om hur jobbigt det är med pixligheten på en 720p skärm, men det går inte se några pixlar alls! Trodde jag fått fel telefon när jag startade den, "Var är pixlarna?" :D

    Kanske även ska tillägga att raw-filerna är GRYMT fina, om inte till och med bättre än vad jag fick ur min förr-förra mobil Galaxy A71. A71 hade konstiga/brusiga/färgfel och med bandning i skuggorna när man lyfte skuggorna i post. G30 (som också har en Quad 64mp sensor) är helt otrolig upp till iso 1600 för att vara så en så sjukt billig telefon och visar inga såna problem i efterbehandlingen av raw filerna i Photoshop CC.
    Det är otäckt hur recensenter ger dåligt betyg till kameran bara för att telefonen är billig, det är ett genomgående tema när det gäller teknik-recensioner, dom är så jävla biased och tror att man får så sjukt mycket mer kamera bara för att telefonen är dyr.. Är telefonen dyr får kameran bra betyg, är telefonen billig får den dåligt betyg.
    Kamerasensorerna som används är ju alla från samma tillverkare i stort sett.

    Nej jag är sjukt nöjd med kameran, visst, telefonen kan hacka lite ibland i UI, men tror det faktiskt var värre när den var precis nystartad, ny tycker jag den hackar mindre.. men inte säker..
     
    Last edited: 17 sept 2021
  6. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Kanske ska tillägga, raderade den 8-versionen av Gcam jag hade och testade en äldre version, Nikita Gcam version 2.0 istället och då försvann allt "hackande" nu fungerar den precis som på min förra telefon, dvs mycket snabbare och bättre än stock-kameran - med förbehållet att jag INTE använder något annat än huvudkameran, alltid raw+jpeg och använder inga konstiga effekter, "portrait mode" eller liknande)