Problem: Samsung Galaxy watch Active 2 nekad garanti

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av jonnin01, 17 sept 2021.

  1. jonnin01

    jonnin01 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej. Köpte denna klockan i present för nästan 2 år sen till min fru som använt den försiktigt inga fysiska skador på klockan.
    Hon simmade med klockan för några veckor sen och då slutade den fungera. Samsung service Sverige tittade på klockan och såg att den blivit vattenskada dock ville de inte ta på sig och laga klockan då den är tillverkad för en annan marknad än svenska som han kunde se på serienr. Har köpt denna på en välkänd internet sida som tydligen köper produkter från andra marknader och säljer det på den svenska. Reklamerade den mot företaget som tog in klockan och de skickade denna vidare till Samsung service i Danmark som dock nekade garantin för att klockan använts felaktigt. Har inte fått någon förklaring på vad felaktigt innebär försökt få mer information men de hänvisar till ARN om jag vill driva ärendet vidare. Någon som har erfarenhet att driva ärendet vidare till ARN? Har jag någon chans att vinna ärendet? Eller är det något jag har missat med klockan för överallt där jag läser så ska den vara vattentät och certifierad för detta.

    Hoppas någon kan reda ut detta till mig.

    MVH
    Johan
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 322
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den må vara certifierad och vattentät, men tillverkarna har alltid i sina garantiregler att garantin inte gäller om den fått vattenskador. Du får reklamera den istället för garanti, kom dock ihåg att det då är du som måste bevisa att det är ett fabriksfel då det är mer än 6 månader sedan köp. Du kan också alltid anmäla till ARN om du vill.
     
    Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, som @jnsson@jnsson säger är det dessvärre väldigt knepigt när det gäller vattenskador. Oftast går det inte på garantin i dessa fall, även om det kan vara värt ett försök.

    Så här skriver Samsung i sina egna garantivillkor: Garanti & allmänna villkor - Samsung Service

     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har ni testat lägga klockan i en påse med ris och sedan låta den vila på elementet?
     
  5. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Hade Samsung Sverige tagit det som garanti och lagat eller bytt ut den om den hade tillverkad för den svenska marknaden?
    Var är klockan köpt?
    Samsung marknadsför klockan som att den ska gå att använda i vatten så är där inga yttre skador så ser jag det som svårt för dom att komma undan med det.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 690
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De skriver här: Galaxy Watch Active2 | Samsung Sverige

    Problemet är väl att det där med tryck är väldigt lurigt. Slår man med handen mot vattnet blir tryckt rätt stort, så då räcker inte 50 meter även om det låter som att det skulle räcka, utan då bör man egentligen ha en klocka som klarar av 10ATM om det ska plaskas med den, för att vara på den säkra sidan.

    Men ja, sedan står det ju att garantin inte gäller om det kommer in fukt i enheterna, så oavsett vad specifikationerna säger hamnar garantin ur spel så fort en fuktskada har uppstått. Enda vägen framåt blir alltså att reklamera.

    Samsung kan alltid hävda att klockan inte är designad att simma med/att den använts utanför vad specifikationerna tillåter. Kanske kan man i sådana fall ta upp det faktum att S-health väl har ett simläge (?) och vattenlås-funktion som talar emot detta? Dvs att man ger intrycket av att klockan går att simma med, så att marknadsföringen skulle vara vilseledande eller något åt det hållet.

    Men rent frankt är det ju så att man 9/10 fall aldrig kommer någonvart med ett fuktskada. Säger inte att det är omöjligt, men antingen har man tur/tillverkaren låter det gå in under "goodwill-kontot", eller så går man via ARN och samlar på sig så mycket dokumentation som möjligt som talar för att klockan använts på ett sådant vis som marknadsföringen/specifikationerna anger att den kan användas. Kan bli en lång process som tar mycket tid i anspråk, men vill man göra det till en principfråga är det ju bara att köra.

    Ett annat hinder är ju att bevisbördan faller på konsumenten efter 6 månader vid en reklamation, som @jnsson@jnsson nämner ovan. Konsumenten måste då visa att klockan inte använts på ett olämpligt sätt, vilket ju kan bli oerhört klurigt.
     
    Last edited: 18 sept 2021
    Kristy och FutureWorld gillar detta.
  7. Effect

    Effect Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Poco F3
    ROM:
    Global MIUI 12.0.5
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 4, Sony 65" XC8505
    Har du lust att dela med dig av deras utlåtande?
    Vilken verkstad sändes den till?
     
    Kristy gillar detta.