Diskussion: Google Maps-tråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Swedroid, 8 jun 2020.

  1. Iwarsson

    Iwarsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2016
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor och Telia
    Telefon:
    S9+ och S10
    ROM:
    OEM
    Jag svarar mig själv. Nej.
     
  2. safor

    safor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej! På senare tid har Google Maps lurat in mig att åka på små asfalterade vägar som sen övergått till grusvägar istället för den större och mer korrekta vägvalet till målet.

    Exempel från i Juli. På väg hem från Dalarna och på väg till Ullared så ville Maps (via Android Auto) att vi skulle svänga av den "stora vägen" för att sen hamna på en grusväg. Vi vände givetvis båda gångerna. Hade vi fortsatt så hade vi ändå kommit fram, men valet av väg förvånar mig.

    Någon mer som har uppmärksammat liknande konstiga vägval?
     
  3. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 056
    Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja, jag har också märkt detta på senaste tiden. Kanske inte grusvägar, men helt horribla småvägar istället för de större vägarna. Hittar ingen inställning för detta heller.
    Har inställt på snabbaste vägen, men det skulle bli långt ifrån snabbaste vägen om jag följde Maps, p g a vägstandarden.
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Det är kanske det som är problemet, Google vet knappast hur vägen ser ut. "Snabbast vägen" utifrån avstånd och hastighet stämmer nog men hur säkert det är att köra på små slingrande vägar är en annan femma.

    Jag har också märkt problemet. Och där var det precis så, Maps ville att jag tog en mindre väg som hade 70 som hastighetsgräns men som knappast gick att hålla 50 på om man inte ville leka rallyförare eller om man får möte
     
  5. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 056
    Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag tror nog att Google vet ganska exakt hur vägstandarden ser ut för den tid som anges vid start stämmer alltid perfekt och slår aldrig fel på mer än en minut för mig på en resa mellan 1 och 2 timmar. Till och med trafiktätheten tas med i den tid som anges vid start för mig i alla fall. Jag ser det som att något måste ha gått riktigt fel på det senaste när en rutt skall läggas. Det var inte på detta vis för några månader sedan, något har ändrats.
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte om vi missförstått varandra, det jag menar är att Google knappast kan veta om det är möjligt att köra på dessa mindre vägar i de hastigheter som anges.

    Ja Google är bra på att samla in data, så om det är fler som kör samma väg samtidigt så tar den med det tex trafiktätheten men det kräver
    att möjligheten att samla in den datan finns.

    Säg rutt A är en snåriga väg som förvisso är en 70 väg på 5km. Och rutt B är en 50 väg på 6 km så kommer den föreslå A trots att B kanske är bättre för att man max kan köra 40 km/h på rutt A på grund av att väglaget/väder/snåriga vägar/osv.

    A är bättre på pappret men B är bättre i verkligheten.

    Det är i alla fall min teori på vad som hänt :)
     
  7. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 056
    Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad jag menar är att enligt min erfarenhet har Google väldigt bra uppfattning om hur fort det går att köra på alla vägar vid ett givet tillfälle oavsett hastighetsbegränsningen. Det har jag, som jag skrev, själv kollat. Så de nuvarande problemen måste bero på något annat. Google samlar ju med lätthet in många fordons hastighet på vägarna och kan med stor exakthet räkna ut hur lång tid det skall ta att köra en viss sträcka.
     
  8. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Har länge använt kommandot "navigera till [adress/plats/affär]" och det har funkat utmärkt, men sen nån månad tillbaka fungerar det inte. Istället söker AA efter hela strängen (med resultat ingenting). Testat massor av kombinationer som "navigera till [adress] i Google Maps", "kör till...", "åk till...". Även testat på engelska, men AA lirar inte så bra med svengelska gatunamn. Igår testade jag att bara säga adressen och det funkade, men "hem" svarade AA något i stil med "hittar inte enheten hem" på. Upplever ni samma?
     
  9. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    AA = Android Auto?
    Den skulle väl läggas ner för telefoner? Kanske därför den inte fungerar längre?
     
  10. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Kan kanske ha att göra med deras nya algoritm som ska ange resor som spara mer bränsle..
    Google Maps Will Shift Focus From Speed To Environment & Fuel Savings
     
  11. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 056
    Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nej den skall inte läggas ner, du förväxlar nog med att den inte stöds som stand-alone app BARA på telefonen. Tanken från Googles sida är att AA bara skall användas när man pluggar in telefonen i en bil som stödjer AA och då visas på bilens skärm.
    Det finns dock olika sätt att komma runt detta och få AA att gå på telefonens skärm.
     
    Snah, matssoderstrom och BrorSnor gillar detta.
  12. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja det var det jag menade. Att den egentligen finns dold på telefonen men bara syns på bilens skärm anser jag vara samma som att den läggs ner på telefonen... ;)
     
  13. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 056
    Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag förstår inte hur detta skulle kunna orsaka NÅGOT av de problem som @Snah@Snah skriver om.
     
    Snah gillar detta.
  14. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Min tanke var väl att ifall Google inte vill att man skall kunna köra AA stand-alone på en telefon så kanske de börjar avveckla funktioner som tidigare har fungerat på telefonen. Tex att starta navigering med rösten...
    Det du skriver om att det finns sätt att gå runt "vad Google vill" och få igång AA på telefonens skärm, kan inte tänka mig att Google skulle bry sig om att se till att det fortsatt fungerar för de få som använder sig av det "hacket".
     
    Last edited: 16 sept 2021
  15. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    AA: Ja, Android Auto. Vi är ju i det forumet. Se mer svar nedan.

    Det tror jag inte. Det har ju ingenting med själva kommandot för att navigeringen ska starta att göra, utan det är ju valet av rutt. I Sverige bedömer jag hittills att det är skralt med alternativa ruttförslag. Google Maps är inte heller lika bra uppdaterad på vägarbeten eller andra hinder.

    Nja, det finns ju fortfarande en app som kan sideloadas. Den krävdes (krävs?) i länder där AA inte har lanserats än. Körde själv med den i nåt år, och det hade nog att göra med att den telefonmodell jag använde då (Motorola Moto G7 tror jag) inte lirade så bra med AA. Men Google kan ju i och för sig ha gjort lite andra ändringar samtidigt. Outgrundliga äro Googlegudens vägar!

    Nej, det var inte så jag menade - att köra AA via telefonens skärm, dvs inte alls på bilens. Jag körde som sagt AA för telefon tidigare, men fick upp det på skärmen. Hur som är det inte vad det handlar om nu. Jag har AA i bilen och det fungerar riktigt smidigt, men nu har alltså röstkommandona förändrats. Att det ska gå att starta navigering via rösten är ju en av grundbultarna i AA. I annat fall, varför skulle någon vilja använda det när biltillverkares egna system styrs via rösten? Att Google skulle ta bort den röstfunktionen tror jag är högst osannolikt, för då skulle ju inte assistenten kunna användas för det när en inte kör bil.

    Var ute och körde idag. Som jag skrev: Att bara säga adressen gör att navigeringen startar. Men "hem" funkar inte. Detta kan ju ha med stödet för svenska att göra eller att jag, liksom många andra, har engelska som förstaspråk och svenska som andra i telefonen, bl.a. för att få "hej google" att funka med låst skärm. "Hej google" funkar väldigt bra med AA.

    Det kom nyligen, men efter att "navigera till [adress]" slutade fungera, en uppdatering till AA. Såg idag att det lagts till en ny app. "Game Snacks", tydligen några spel. Glömde testa idag. Vore ju sköj om det i framtiden kan komma Trivial Persuit Android Auto Swedish Edition. Snah i bilkön: "Hjalmar Bergman" AA: "Hjalle Berglund är fel svar." Snah: "Jag sa HJALMAR BERGMAN för helvete!"
     
    BrorSnor gillar detta.
  16. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    @Snah@Snah, vad menar du? Det är ju inte någon start jag pratar om utan att maps kan lägga en annan rutt än tex motorväg för att din bil ska dra mindre bränsle.
     
  17. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Haha, jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag skapat förvirring!
    Jag är tydligen själv väldigt förvirrad... :D

    Jag såg inte att denna tråd låg i Android Auto forumet utan jag trodde detta var en tråd om Google Maps appen på telefon. Så jag tyckte det var lite konstigt att du började prata om AA i en tråd om appen Google Maps.
    Och eftersom jag trodde det var Google Maps appen tråden handlade om så trodde jag att det var på en telefon du hade problem.... förvirrat minst sagt. :P

    Jag backar långsamt ut ur rummet (tråden)......
     
    EricG gillar detta.
  18. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Ursäkta! Slarvläste ditt inlägg som om du kommenterat mitt.

    Haha! Kan hända även den bäste. :D
     
    BrorSnor gillar detta.
  19. wamiduku

    wamiduku Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Surt. Jag gillar nämligen AA på luren (har det inte i bilen eftersom den är för gammal), för att det stjäl mindre fokus från körningen pga att det gör det enklare att hoppa mellan maps/pod-spelare/telefon. Övriga appar håller jag mig borta från under körning.

    Känner någon till huruvida det finns någon tanke bakom detta, och om den isf mer utvecklad än bara "f*ck alla som kör äldre/billigare bilar"?
     
    Last edited: 19 sept 2021
  20. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 056
    Mottagna gillanden:
    650
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vad jag har förstått från hur Google resonerar är att man skall i högsta möjliga grad kunna styra navigering och telefon via röst och knapparna på ratten. Detta så att man aldrig egentligen måste ta uppmärksamheten ifrån vägen. Eftersom många länder har lagar som förbjuder att en förare handhar en telefon under färd finns det en press på Google att inte uppmuntra detta. Sverige var ett av de sista civiliserade länderna att förbjuda att man handskas med telefonen när man kör, vissa länder har dryga böter för detta, upp emot 10.000 kr.
    Det spelar ju då i sammanhanget ingen roll om telefonen sitter i en hållare när man ägnar sig åt den, det är ju bara det att det är svårare för någon utanför bilen att se att man gör det.