Recension: Första intrycken & omdömen - Xperia 1 III (2021)

Diskussion i 'Xperia 1 III (2021)' startad av Swedroid, 11 aug 2021.

  1. Twizz

    Twizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra Phantom silver 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    S21 Ultra Phantom silver 256gb
    ROM:
    Orginal
    Info:
    Orginal
    Platta:
    Samsung TAB 2019 10.1
    ROM:
    Original
    Hur funkar mobilen för er som lyckats få tag på den? Jag har inte fått min ännu. Testade lite på Elgiganten och blev inte helt övertygad av den. Just nu är ju det jag är besviken på att när man filmar så funkar inte object tracking och eye tracking. Det var det jag fastnade för eftersom jag gör många olika videos när jag är själv.
     
  2. SowerPlave

    SowerPlave Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Det jag önskar mest med denna telefon vore att kunna ställa om Assistens-knappen till att kunna ta screenshots istället. I övrigt är detta en bedårande telefon.
     
  3. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vet du om att du kan ta screenshot i appskiftarläget (i brist på ett bättre uttryck)?
     
    pernils94231 gillar detta.
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Fast den tar inte ett screenshot av den aktuella skärmen utan av hur den app man visar i "applisteläget", åtminstone är det så på min X1.
    Lite OT: Jag har sedan länge kört utan synliga knappar längst ned på skärmen, så för att få upp appplistan eller "applisteläget" som du kallar det så är enda sättet att använda gesten att svepa från skärmens nederkant och stanna mitt i nånstans utan att släppa fingret från skärmen. Hoppas den beskrivningen är begriplig. Man ibland, speciellt när det gått lång tid sedan senaste omstarten, så slutar den gesten att fungera, och det enda sätt jag kommit på att åtgärda det är att starta om telefonen (eller gå in i inställningarna till Systemnavigering och visa knaparna). Det är lite irriterande, och jag undrar lite om detta är ett allmänt känt problem.
     
  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag håller med om att den knappen känns lite överflödig. På min nuvarande telefon kan man programmera dubbeltryck på powerknappen till att starta assistenten.
     
  6. KEDahlborg

    KEDahlborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro
    Info:
    Stock och Nova
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy a53 slit och släng
    Jag har haft min Sony Xperia 1 iii i drygt 1 vecka nu och kan inte vara missnöjdare tyvärr.

    Batteritiden är hel kass, hade en s21 ultra innan och då brukade jag ha ca 40% batteri kvar på kvällen efter en dags blandad användning. Jag spelar inga Spel utan. Kollar endast YouTube lyssnar på musik på kollektivtrafiken och slösurfar i soffan och på raster på jobbet.

    Har ca 15% batteritid på kvällarna. Lediga dagar har jag lyckats tömma 100% batteri på mindre än en dag och då varit tvungen att ladda den två gånger på en dag. (Då använd mer och testad mer utanför spel.

    Prestandan är bra med en snabb respons på skärm men den bli snabbt överhettad av någon. Anledning. Utan skal så kan man nästan bränna sig på telefonen.

    Kameran är den största besvikelsen. Sony som gör några av dom bättre kamerorna på jorden borde kunna göra en telefon med bra kameror.

    Att försöka få en bra bild i basic läget är helt omöjligt, en lite Rörelse gör bilderna suddiga och utsmetade. Och att ställa in inställningar för varenda gång min son gör något gulligt jag vill ta kort på är absurt.
    Selfie kameran använder jag aldrig men vid prov i både bra och dåligt ljus så är den obrukbar. Bilderna blir så suddiga att den får min gamla iPhone 5 att se ut som en flaggskeppstelefon.

    Jag har ett par helt nya Sony WF-1000XM4 som stödjer högupplöst ljud men när jag aktiverar den högsta upplösningen på ljudet så laggar det så mycket så jag inte kan lyssna mer än 10 sekunder utan att det bryter.

    Högtalarna i telefonen är bra men dom använder jag aldrig.

    Jag köpte min telefon på Elgiganten och om jag hade haft möjlighet att lämna tillbaka den hade jag gjort det direkt.

    Andrahands värdet på denna telefon ligger runt 8000 på Tradera och det ger en värdeminskning på 5000 för att bara packa upp telefonen.

    Att Sony har bloatware som bilspel och skjutspel är det mest avskyvärda apparna som verkligen hade kunnat läsa på telefonen.

    Sony borde byta ut hela sin enhet som arbetar med telefoner eller tvinga dom att skrota hela Xperia linen.


    PS. För er med en dji mini 2, denna telefon är inte kompatibel så ni kommer ej kunna flyga med den så den inte kan koppla upp sig till kontrollen. Privat alla olika inställningar i utvecklarläget och installerat om den flera gånger utan framgång.

    +Utseende, skärm, prestanda.
    - överhettad lätt, kamerorna. Batteritid. Boaltware.

    Skulle aldrig kunna rekommendera denna telefon för 13000 till någon. Kör isåfall på Samsung s21 ultra, Xiaomi 11 eller liknade kinesisk telefon tillverkare. Eller håll er till iPhone ifall ni kommer därifrån.

    Edit. Tog telefonen från laddning kl 7:30. Skrivit detta meddelandet och kollat min mail och telefonen har 85% batteri kvar. Ingen videouppspelning eller spelande utan bara internet på wifi och mail på wifi.
     
    Johnh3, addelot, Rockson och 3 andra gillar detta.
  7. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Du måste ju ha något fel på ditt exemplar om det inte är så att du är en extrem power user.

    Själv är jag svinnöjd med batteritiden, förra helgen satt jag med mobilen i princip konstant på en 6h+ bussresa (spel, musik, surf, Youtube) och hade gott om juice kvar när jag kom fram.

    Ska tillägga att jag kör automatisk ljusstyrka och Always on display av.

    Angående kameran kan jag inte riktigt hålla med heller, jag har tagit fantastiska bilder men det tog ett tag innan jag fick fason på det. Har du burst mode igång? Har märkt att det hjälper.
     
  8. KEDahlborg

    KEDahlborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro
    Info:
    Stock och Nova
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy a53 slit och släng
    Man kan vara nöjd med kameran men den kostar över 13000 kr och då tycker jag den ska stå i klass med andra telefoner i den prisklassen.

    Min iPhone 12 pro max och galaxy s21 ultra har utklassat Sonyn i alla grenar hittils.

    Har dock beställt mig en iPhone 13 pro max nu så får se hur länge jag behåller min Sony då andrahandspriset på en Sony ligger så lågt och jag kommer att ha förlorat 3-4000 mer än vad jag räknat med att förlora.

    Har inte telefoner mer än några månader innan jag byter för att prova på det nya funktionerna.

    Jag använder denna telefonen lila mycket som jag använt mina andra telefoner så man kan "inte skylla på mig".

    Plus att 120 Hz 4k display drar en del.
    Har haft Always on display av. Det är det ända batteri sparande inställningarna jag har använt.

    Hur som helst inte nöjd med telefonen tyvärr. Den kommer komma upp på Tradera så snart jag fått min iPhone 13 pro max
     
  9. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    Jag tycker allt är bra förutom batteritiden. Med STAMINA-läget på så är batteritiden normal, men utan det inte så bra. Förvisso väljer jag att ladda telefonen som fulladdat till 90% för att spara på batteriet i längden.

    Tycker kameran är bra(vilket den borde), svårt med fokus på nära håll dock.

    Jag hoppas Sony förbättrar batteritiden med kommande Android 12 (och kameran).
     
  10. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag laddar också bara till 90% som oftast, kanske lite över men aldrig till 100% och jag klarar lätt hela dagen på en laddning så jag känner inte alls igen mig i vad ni skriver. Vi använder nog mobilerna på olika sätt...
     
  11. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    Jag använder Sonys inställning att ladda max 90%, går att välja 80% men då blir dagens batteritid för lite. Som sagt, om jag ska använda min telefon under en hel dag utan att gå när till lägre än 20% så känns det som jag bör köra på STAMINA läget. Kan säkert vara någon app som drar extra.
     
  12. KEDahlborg

    KEDahlborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro
    Info:
    Stock och Nova
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy a53 slit och släng
    Telefonen är hyfsat ny så vissa funktioner och "buggar" kan man förbise, men som sagt så har jag haft två andra telefoner iår redan 12 pro max, som dock hade problem med kontinuerlig uppkoppling till min Garmin klocka och Samsung s21 ultra som inte hade det problemet.

    Garmin appen ligger på o bakgrunden en del men drar inte alls lika mycket batteri som skärm och andra funktioner som är aktiva på telefonen.

    Det är en bra telefon. Men är den lika bra som andra i sin prisklass. 13000 telefoner är standardpris på hög kvalitets flaggskepp.

    Edit: älskar utseendet och fokusen på musiken och skärmen, jag tror det är därför jag är så missnöjd med det negativa sakerna med telefonen för att jag verkligen ville älska dem..
     
  13. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Utvärderade lite igår över en dagstripp. 2h i buss, 6h färja för att avsluta med 2h i bil, under den tiden spelade jag lite spel, tog lite bilder och navigerade i Maps utöver vanlig surf, mail och sånt, lämnade hemmet 11:00 och kom fram ca 23:00 och hade 41% kvar i batteriet (120hz på, always on display avstängt och automatisk ljusstyrka på).

    För min del och användning känns det nästan omöjligt att inte klara en hel dag...
     
    night77 och pernils94231 gillar detta.
  14. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ett litet tips:

    Razer Kishi tillsammans med Stadia eller Snes9x EX+ funkar klockrent på denna mobilen och kommer att åka med mig på resor framöver.
     
    ahoj och bernard gillar detta.
  15. ahoj

    ahoj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    95
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Perfekt, bra att veta! Satt med fingret på på avtryckarknappen för att beställa en Razer Kishi till min Xperia 1iii härom dagen för att kunna spela DayZ på mobilen via Xbox game pass ultimate, men var inte hundra på att den passade bra på luren.
     
    bernard och miloudot gillar detta.
  16. miloudot

    miloudot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    190
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    För den som bryr sig så upptäckte jag precis att man även kan ta screenshot via att lägga en gest på Side sence-knappen. Själv har jag konfigurerat det så att swipe upp tar en screenshot.
     
    bernard gillar detta.
  17. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Angående batteritiden så upplever jag att efter någon månads användning överträffar den SGS 20 5g (exynos) vid ett normalt användningsmönster.

    Inne på dag 2 nu med 5G aktiverat då jag ofta har täckning för det där jag bor :)
    21% efter 37t sedan fulladdning och med 3t11m skärmtid.
     
    Johan47, miloudot och bernard gillar detta.
  18. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Jag fick ingen notify om dagens update men den startade när jag gick in manuellt.
    61.0.A.14.3 Security patch 1 September
     
    Johan47 och miloudot gillar detta.
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Verkligen? Funkar GA så bra för er att GA-knappen faktiskt blir överflödig. Önskar att min mobil hade en GA-knapp då GA fungera uselt via röstkommandon. Kör man bil och måste använda GA så är ju knappen gudasänd då mobilen röstkommando aldrig funkar. Eller använder ni inte svenska på era lurar för att komma undan det usla svenska språkstöder.
     
    Johan47 gillar detta.
  20. Kock3n

    Kock3n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Funderar på att köpa denna nu om det blir bra pris hos tele2. Har överhettning blivit bättre me patchar?
     
    Last edited: 25 nov 2021