Problem: Dålig mottagning, då fungerar bara 4G när 5G är aktiverat i inställningarna

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av Heleg, 20 sept 2021.

Taggar:
  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 117
    I en lokal i vår lilla by på landet så har mottagningen i min mobil varit fullständigt usel, jag har bara fått ett E i displayen (jag har inte koll på de olika koderna) och idag upptäckte jag att sambon fick 4G men inte jag där inne.

    Jag kollade då mina inställningar och upptäckte att den var inställd på 4G/3G/2G (autoanslut) och då ändrade jag till 5G/4G/3G/2G (autoanslut) och döm om min förvåning, då kopplade den plötsligt upp sig på 4G-nätet och mottagningen blev mycket bättre.

    Jag har en Galaxy Note 20 5G och eftersom vi bor så långt ifrån närmaste 5G-nät och är sällan på platser där det kan finnas 5G så finns det ingen större anledning till att jag ska ha 5G aktiverat men uppenbarligen så behövs det på platser med usel 4G-mottagning (jag minns inte anledningen till att jag valde den inställningen).

    Väldigt mysko, finns det någon som har en förklaring till detta beteende hos mobilen?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Inte svar på frågan med E betyder Edge, dvs 2,5G ungefär.
     
    Heleg och jnsson gillar detta.
  3. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G

    Ibland kan det hända att telefonen fastnar på 2G eller 3G av olika skäl.
    En ändring i inställningar gör då att telefonen registrerar om sig med nya kompabilitetsinställningar och då blir pushad till 4G nätet.

    Det va det som hände och är inget mystiskt i sig och har inget med att du la till 5G i inställningen.
     
    Heleg gillar detta.