Köpråd ny mobil

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Jontelitokd, 15 sept 2021.

  1. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Kostar 4 380 kr hos GripenTrade just nu. Det är ett kap. OnePlus 8T 8GB/128GB, dock inte 256GB med 12GB RAM. Tycker dock fortfarande att det är ett bra pris, bra telefon i sig trots 8 GB RAM.
     
    Ara gillar detta.
  2. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Skeptisk till GripenTrade. Är dom verkligen seriösa?
     
  3. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Det är en person som driver GripenTrade. Om oss

    Det går dessutom att betala med t.ex. Svea Ekonomi och skulle det då av någon anledning uppstå ett problem med leverans eller liknande kan man ringa till Svea Ekonomi och förklara läget för dom. Netonnet säljer samma för 4 990 kr och är en etablerad butik. Eftersom Svea bör vara ett betalsätt hade jag garanterat valt dom istället för att betala direkt med kort eller liknande.
     
  4. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
    Vill inte ha abonnemang så det går tyvärr bort, 8T ser likvärdig ut med Nord 2, så jag kör på den :)
     
  5. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
    Tack alla för svar.
    Jag köpte en Nord2, mitt första ganska spontana köp men väldigt nöjd med det jag använder den till samt kameran är inget att klaga på :)

    Enda jag saknar är ultraljudsläsaren, att jag måste "väcka" skärmen för att köra fingeravtryck. Men det är petitesser :)
     
    Ara gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    4 380 kr för instegsmodellen av 8T är verkligen inget kap. Det är ungefär vad Nord 2 kostar hos svensk butik utan rea och det är inte orimligt att tycka att Nord 2 faktiskt är lite bättre än 8T p g a bättre huvudkamerasensor.
     
    Helge67 gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du missar helt det faktum att OnePlus 8T har en långt bättre supervidvinkel och en bättre Soc. 8T är byggd som ett flaggskepp, det är inte Nord 2. 8T har högre kvalitet på skärmen med 120 Hz vs 90 Hz och har även större skärm. Vidare så är ljudet bättre på 8T och mer avancerad GPS med mera. Nord 2 är en mellanklassmobil och 8T är ett flaggskepp och det märks även om Nord 2 är nyare.
     
    Last edited: 20 sept 2021
    Helge67 gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har inte haft 8T men både OnePlus 9 och Nord 2. Gillade Nord 2 mer på grund av bättre batteritid och bättre haptik. Prestanda och skärmar kändes väldigt lika trots att OP9 är bättre på papperet. Huvudkameran bara en aning bättre på OP9. Så nej, jag köper inte att 8T är "flaggskepp" och Nord 2 "mellanklass" i verkligt användande. Du gör en "pappersjämförelse".
     
    Helge67 gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, jag jämför med hjälp av fakta och recensioner. Nord 2 är byggd i enklare material och har sämre Soc, skärm och ljud. Vidare så har 8T en supervidvinkel med mycket högre upplösning än den på Nord 2 och teleobjektiv som Nord 2 helt saknar (Nord 2 har dock bättre standardkamera). 8T har alltså till skillnad ifrån Nord 2 optisk telezoom. Det saknas dessutom en rad finesser på Nord 2 som man hittar i flaggskepp som 8T. Bland annat för navigering. Om du vill sminka en gris så gör det, men du kan inte förändra verkligheten. Du menar alltså att exempelvis en mindre och billigare skärm med 90Hz är bättre än (eller lika bra som) en större och mer påkostad skärm med 120 Hz. Okej, du får givetvis tycka vad du vill. Men fakta talar emot dig.

    Nord 2 tillhör OnerPlus mellanklasserie och man har givetvis sparat in på en del grejer för att få ned priset. 8T tillhör flaggskeppsserien och är mer påkostad. Detta är ett faktum.

    Nypriset för OnePlus 8T var ungefär dubbelt så högt som för Nord 2, men du tror att de är likvärdiga i prestanda, byggkvalitet och funktioner. Du ser inte det orimliga i det hela? Du tror att man kan bygga en mobil för halva priset, spara in pengar genom att använda billigare delar och hoppa över en del funktioner och den ändå är lika bra i slutändan? Nu pratar vi om två produkter ifrån samma tillverkare, det är inte som det är två olika företag som använder olika marginaler.

    Man kan ta en sån grej som fingeravtrycksläsaren som är betydligt segare i Nord 2 (och betydligt billigare att köpa in), de må vara en detalj, men det är något man använder otaliga gånger och man vill att det ska fungera omedelbart. Det är på såna saker man märker skillnaden med en mer budgetbetonad mobil och en mer påkostad i vardagen. Men det märks också när man bara håller mobilen i handen, det känns tydligt att 8T är långt dyrare byggd och att Nord 2 är byggd i billiga material, det är också en del av helhetsupplevelsen med en mobil, hur den känns i handen.

    Så som jag ser det är det ingen som helst tvekan att rekommendera 8T framför Nord 2 om priset är likvärdigt och även om 8T skulle kosta lite mer. Det är klasskillnad även om Nord 2 är en riktigt bra mobil i sin klass och nyare.
     
    Last edited: 22 sept 2021
    Kristy och andol gillar detta.
  10. goldway

    goldway Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    Logiken talar för det Ara skriver. Jag har inte gjort någon djupare jämförelse mellan Nord 2 och 8T men min upplevelse inför köp var att 8T på flera olika sätt kändes bättre än Nord 2 vid en snabb jämförelse i butik. Köpte därför den (dock inte köp i butik utan för 4.000 kr på Amazon) och är så här långt väldigt nöjd. Möjligen skiljer sig kamerafunktionen åt mellan dem (oklart för mig till vilkens fördel) men det är inte någon funktion som ligger högst upp på min prioriteringslista.
     
    Last edited: 22 sept 2021
    Kristy och Ara gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    @Ara@Ara när du pratar om telezoom menar du då makrokameran?

    Jag argumenterade ungefär som du gjorde innan jag haft OP9 och Nord 2. Rekommenderade 8T framför Nord 2 i en tråd för någon månad men min upplevelse av OP9 och Nord 2 fick mig att tänka om. Då är ju OP9 faktiskt bättre på papperet än 8T och när jag testade båda i butik kändes de två telefonerna väldigt lika. Jag gillade Nord 2 skarpt och köpte OP9 för jag tänkte att den borde ge samma upplevelse men vara märkbart bättre på flera punkter. Blev dock besviken. Haptiken var mer distinkt på Nord 2 och batteritiden var avsevärt bättre. Skärmen och systemschippet bättre på papperet på OP9 men skillnaderna var knappt märkbara. Nord 2 satt också bättre i handen oavsett om den var mindre "påkostad", den hade bland annat en mindre halkig baksida. Detta var att ytterligare att exempel på att en specifikationer inte alltid säger så mycket om hur en telefon känns att använda.

    Oavsett är såklart 8T säkerligen en mycket bra telefon för strax över 4000 kr om än inget "kap" vilket jag tycker en telefon som Poco F3 för runt 3K kan klassas som.
     
    Last edited: 22 sept 2021
    Helge67 och IRONMIKE gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Personliga referenser kan man knappast argumentera emot. Det är bara åsikter. Tekniska fakta som skiljer modellerna åt kan man dock argumentera för och emot. Jag kan tycka att en mobil är bäst för att den har snyggast färg, det är min rätt att tycka detta, men det är inte särskilt relevant när man ska rekommendera mobiltelefoner för andra. Då bör man hålla sig till mer objektiva fakta som att 120Hz och en större skärm är bättre för upplevelsen än en mindre skärm med 90 Hz, exempelvis. Det är bättre att ha en optisk telezoom än att inte ha det om du vill zooma. Den typen av sakliga argument.
     
    Last edited: 22 sept 2021
    polar590, Helge67 och Kristy gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tekniska fakta kan man läsa på specifikationsbladet på GSM-arena. Nästintill ointressant att diskutera på ett forum. Det som gör forum som Swedroid intressant är just att delge personliga upplevelser av telefoner. Det tillför något nytt, sedan får läsaren bedöma om de delar personens preferenser eller inte.
     
    polar590, Helge67, Kristy och 3 andra gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är skillnad på att läsa fakta och att ha någon som förklarar skillnaderna, om man själv inte är så insatt. Så nej, det är knappast ointressant. Vad du personligen tycker är egentligen bara intressant för dig och närmaste sörjande.
     
    Helge67 gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det där är rent bullshit.
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du får vi enas i att vi inte är överens i den frågan.
     
    Kristy gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkligen.
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag är inte så förmäten att jag tror att andra människor bryr sig om mina åsikter. Däremot så kan man eventuellt påverka människor lite grann med sakliga argument och fakta. Vi är olika på det sättet.
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om det gjordes en omröstning som visade att medlemmarna på forumet är mer intresserade av personliga upplevelser jämfört med förklaring av specifikationer skulle du då ändra dig?
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Frågan går ju inte att svara på. Det beror ju helt och hållet på vem personen är som ger sina personliga åsikter och vilken respekt den personen har på forumet. Vad gäller personliga åsikter så har det väldigt lite med verkligheten att göra och det rör sig om vilken person som är mest populär. Jag avhåller mig ifrån allt sånt larv.

    Det hör hemma i grundskolan och vem som är mest "poppis" i klassen. Det har ingenting att göra med om vilken mobil som presterar bäst. Den typen av åsikter speglar hur mycket personen bakom åsikterna uppskattas och vilken status personen har i gruppen och har ingenting att göra med hur bra mobiltelefonen är.
     
    Last edited: 22 sept 2021
    trokadero gillar detta.