Tips om ny mobil - max 10 000kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av achtin, 22 sept 2021.

  1. achtin

    achtin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har fått möjlighet att plocka ut en ny mobil via jobbet men inser att jag inte har någon vidare koll på vad som finns där ute och skulle behöva lite hjälp av mer inbitna själar här på forumet. Idag har jag en Oneplus Nord som tickar på men känns rätt medioker och innan dess hade jag en Huawei mate 20 pro. Det jag gillade med Huawei var att den hade bra batteritid och grym kamera vilket jag prioriterar på en ny lur. Men det jag avskydde med den var OS, helt värdelöst! Där är Oneplus betydligt roligare. En annan sak som krångla med Huawei var uppkopplingen mot Bluetooth, något jag vill ska fungera utan problem då jag kopplar upp mig dagligen via BT.

    Det är egentligen ingen brådska med att plocka ut en ny lur så jag kan invänta om det är någon lur som ser lovande ut som kommer senare i höst.

    Har läst att QC888, som de flesta lurar verkar ha i den här prisklassen, är ett törstigt chip som drar en hel del ström. Det är ju inte bra om man prioriterar bra batteritid. Ska man rent av avvakta nästa gen chip och hoppas på att de är mer strömsnåla?

    Så det som prioriteras för dessa 10´är
    *bra batteritid
    *bra kamera
    *ett vettigt och lättanvänt OS (behöver inte vara stock android men huaweis går bort!)
    *stabil BT
    6-6,5" skärm
     
  2. MaAtsen

    MaAtsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2021
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    27
    Det är en djungel av mer eller mindre likadana telefoner...

    Jag hade satsat på en telefon där kameran fått toppbetyg, resterande prestanda i telefonen är ju mer eller mindre sammalika om man går på topptelefonerna.

    Rankings - DXOMARK
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Galaxy S21 FE kommer rätt snart, som kan vara lite spännande: 'Samsung Galaxy S21 Fan Edition' shows up in Google support doc, pointing to upcoming release

    Annars kommer Google Pixel 6 inom någon månad också, men det är ju besvärligare då det inte finns någon svensk återförsäljare, så det blir kanske jobbigt att köra genom arbetsgivaren, beroende på hur flexibla de är. Det finns en fransk motsvarighet till Amazon som är officiell återförsäljare för Google och som skickar till Sverige som heter Fnac.
     
    Helge67 och Kristy gillar detta.
  5. achtin

    achtin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Iphone är inte aktuellt. Samsung ser bra ut på pappret men min erfarenhet är att användarupplevelsen inte är så upphetsande. Funderar på en xperia 5 iii men återstår att se när den släpps.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Helge67 gillar detta.
  7. achtin

    achtin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Var inne på motorolan men läste här på forumet att de som hade köpt inte var så jättenöjda med den och returnerade. Då blir man lite osäker
     
  8. MaAtsen

    MaAtsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2021
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    27
    Sonyn är nog ett bra köp! Syrran har en Sony och den är riktigt trevlig, framförallt så gillar jag 21:9 formatet. En annan fördel med att köpa Sony är att man inte sponsrar Kina eller Korea som båda har rätt tråkig människosyn...
     
    (SiC) gillar detta.
  9. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.