Någon med bra koll på 4g-router?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Poolkjol, 23 sept 2021.

  1. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Hej!

    Idag kör vi fast mobilt bredband via Telia. Funkar i stort sett bra, dippar vid populära tider men svårt att komma ifrån antar jag.

    Nu till mitt problem:
    Vi har en 4G router från Telia (ZTE mf286d) som börjat strula mycket. Inte med signalen till routern utan själva WIFI-signalen i hemmet. Tidigare så funkade det helt OK men nu måste man mer eller mindre vara bredvid den för att ha en stabil signal. Om man är i rummet bredvid så kommer och går signalen. Har både nollställt den och uppdaterat till senaste programvara.

    Finns det någon annan 4g-router med stabilare samt bättre WIFI (som inte kostar skjortan)? Eller är dom mer eller mindre lika bra/dåliga?

    Tar tacksam emot alla tips!
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Ett alternativ kan vara att köpa en repeater/accesspunkt som förstärker wifi-signalen.

    Det borde ge en tillräckligt bra uppkoppling.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Jag körde med en Dovado Tiny en period för några år sedan. Jag fick betydligt bättre nät när jag stängde av wifi-delen av Tinyn och kopplade den till en separat accesspunkt/router med kabel. Men den fortsatte att fungera bra som 3G-mottagare så att säga under den tiden.

    Så mitt tips är att fundera över om du verkligen vill ha allt i ett eller om du kan tänka dig att dela upp i flera prylar. Om du kan ta flera prylar så kan du leta efter de som är bäst på just den funktionen. Men får förstås besväret med flera prylar, lite kablar och så.
     
    Kristy gillar detta.
  4. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    293

    MINA ENHETER

    Sedan min vardag blev jobb i källare har jag provat några lösningar. Körde Huaweis stationära 4G-router ett tag, fick usel hastighet och stabilitet på den, kanske 11/7 som bäst, även med köpta extra antenner. Sedan använde jag en äldre iPhone SE (gen 1) och fick hyffsat stabila 20/9 på den, fungerade helt ok. Ledsnade dock på småstrulet med att få igång det, och köpte en TP-Link MR600 och får nu stabila 60/20 ungefär. Otroligt nöjd med den hittills. Enda nackdelen är kanske att det är lite oklart hur bra den stödjer Mesh om man ska ha större nät, men för min användning är den fånigt mycket bättre än det jag provat innan. Sannerligen något jag ångrar att jag inte köpte mycket tidigare.
     
    bernard gillar detta.
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Låter ju oerhört märkligt att täckningen på WiFi har blivit sämre, något måste ju nästan blivit något fysiskt fel med kopplingen på antennerna? Du har kollat så det inte är något som strular med konfigurationen istället, typ att ni kör på 2.4GHz på en kanal som det finns många andra nät på?

    Annars, om själva 4G-kopplingen funkar bra så hade jag bara köpt en vanlig WiFi-router, bryggat modemet och kopplat in med sladd. Finns ingen anledning att köpa en ny allt-i-ett, de är alltid sämre på ena eller andra saken.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tacka alla för svar!

    Möjligt att det är något som strular men vi har samma inställningar som innan. När den var ny fick vi bra signal i nästan hela hemmet. Nu är det som sagt typ bara i samma rum som man får signal, helmysko.. Skall se om jag kan gräva lite i inställningarna och se om man kan göra något.

    Annars verkar det kanske bäst med att köra med en vanlig wifi-router med bryggning. Har en ASUS router liggandes som även stödjer MESH, borde ju fungera. Inte alls bevandrad i detta ämne men misstänker att det finns några bra manualer vid googling :)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Generellt sett brukar WiFi-delen vara rätt svag i routrar med kombinerat LTE/WiFi som @Buzz@Buzz nämner, så jag brukar stänga av WiFi-delen och köra en dedikerad WiFI-router i stället. I regel brukar det ge mycket bättre prestanda och täckning vad WiFi:t berör, med emfas på mycket :)

    Men det var ju snopet att det tidigare fungerat bra och sedan blivit sämre. Har antalet enheter ni ansluter till routern ökat eller dylikt? Placeringen är densamma som tidigare? Testat en fabriksåterställning? Man kan också experimentera lite med att manuellt sätta kanalerna för 2,4 resp 5GHz-bandet - särskilt om den är inställd på auto, då den kan växla kanaler vid en omstart .

    Gällande förslag på routers så beror det lite på vad du har för budget?
     
    Kristy gillar detta.
  8. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Ja jag tycker detta med är mycket märkligt. Samma antal enheter (om än nya som ersatt andra). Samma position mm. Provat återställning. Kanske är så att det är några andra i huset som tävlar om samma nät eller liknande.

    Men borde som sagt fungera med en Asus AC68U och köra wifi via den? Hade ju vart skönt om man slipper kostnaden för en ny som kanske fungerar likvärdigt :)
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, har du redan en AC68U är det ju bara att sätta din ZTE-enhet i bryggat läge och stänga av WiFi, och sedan ansluta den till WAN-porten på din sekundära router och köra på. Den presterar säkert bättre.
     
    Kristy gillar detta.
  10. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Blir till att testa så fort jag kommer hem :) Tack alla, återkommer med om det blev bättre eller sämre :D
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Installera först senaste firmware och fabriksåterställ efteråt, om den bara stått ett tag, innan du sedan konfigurerar allt: RT-AC68U|WiFi-routrar|ASUS Sverige
     
    Kristy och Poolkjol gillar detta.
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Har du provat att titta på signalen med Wifi analyzer eller liknande app?

    Det kan mycket väl vara så att någon granne har en signal som slår ut din. Du kanske behöver byta kanal (auto funkar inte så värst bra enligt min erfarenhet) och varje gång som du upplever problem kan du behöva byta kanal igen (det är en ständig fajt med grannarna om 2,4 MHz).
     
    F-Forward gillar detta.
  13. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, skall titta på detta imorgon. ZTE är inte det mest lättarbetad systemet tyvärr. Men om jag kör med min Asus router så finns ju appen där man lätt kan byta band :)
     
  14. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
  15. Gyllenb

    Gyllenb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Kör en Teltonika RUT950 (Routrar) teltonika rut950 i fritidshuset. Den fungerar suveränt. Kanske inte går supersnabbt men den går inte ner. Har även telia som operatör. Vilket är bra då jag har kameror och värmekällor jag vill kolla över hemifrån.
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Tänk på att det är stor skillnad på olika byggen hur signaler kommer fram, väggar är av olika material och en del dämpar signalen marginellt men andra väggar kan i princip döda signalen så det går inte att framhäva routers såsom görs i inläggen ovan.

    En router som kan täcka nästan ett helt hus kanske inte ens tränger igenom en vägg i ett annat hus.

    Tänk även på att placeringen av routern kan göra stor skillnad, signalen kan stoppas av väggar men även studsa på väggar och därmed ge en bättre signal i fler rum så det är många olika faktorer som spelar in.

    Det är en hel vetenskap men det finns några saker som lekmän som oss kan tänka på, fler antenner på routern ökar chanserna för den att få signalen att nå hela utrymmet.

    Ställ routern så öppet som möjligt, att dölja den i ett skåp är en dum idé, helst ska den stå så att signalen kan nå de flesta rummen för man vill kunna ha wifi.
     
    Buzz och Kristy gillar detta.
  17. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Detta har varit ett problem i delar av huset sedan start. Problemet nu är ju att det blivit en stor förändring, utan att vi gjort något. Säkerligen har det med grannarnas signaler att göra med. Sedan har ZTE routern inbyggda antenner vilket inte känns lika bra som externa. Ska snart prova att brygga med min Asus :D
     
    Heleg och bernard gillar detta.
  18. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat med att brygga vår Asus router och kan konstatera att signalen är mycket stabilare samt når bättre i lägenheten. Dom döda zonerna som fanns från början med ZTE-routern (innan det började strula) finns även med Asus routern. Däremot så tappar man inte wifi när man är i andra rum osv som var fallet innan.

    Så får tacka för all hjälp! :)
     
    Kristy, Buzz och bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Låter som du borde överväga någon meshlösning för att komma åt zonerna där det råder radioskugga, dvs när det är dags att uppgradera din Asus-router.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Ja jag funderar på detta. Däremot blir det när vi får fiber men borde ju vara samma problem ändå. Asus-routern stödjer aimesh men är lite osäker på om detta är lika bra som ett "riktigt" meshsystem..