Tips: Xiaomi Mi Scooter Pro 2 (2020)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Snöstorm, 19 maj 2020.

  1. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som har problem med klingande ljud från sprinten i vik-mekanismen? Jag har 180km på scootern och den lät inte så från början.

    För att förtydliga, sprinten vibrerar under körning vilket skapar ett klingande ljud. (Haken man lyfter upp för att vika ihop scootern)

    Edit: tror att jag behöver dra åt skruven på bifogad bild, men mina insexnycklar passar inte? Någon som vet vad som passar?
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 12 sept 2021
  2. jompe12345

    jompe12345 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har köpt en Pro 2 och tröttnade ganska snabbt på maxgränsen på 25 km/h. Laddade ner appen som heter "m365 tools for..."

    Har där gjort två ändringar "Set Maximum Speedometer Speed" till 30 km/h och ändrat "Speedlimit Settings (Beta) till 30 km/h. Vad nu skillnaden är?

    Ska det räcka? Kommer inte upp över 27 - ens vid "luftkörning"
     
    Last edited: 14 sept 2021
    bernard gillar detta.
  3. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Du behöver alltid sätta maxhastigheten 2-3 km över vad du vill uppnå. Min har jag satt på 32kmh "vill jag minnas", den gör exakt 30kmh när batteriet är fulladdat. Luftkörning ca 32kmh.
     
  4. Jolsso49000

    Jolsso49000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur tar man bort ett trim på en PRO 2?. köpt en nu begagnad och lagt in den i xiaomi home appen men vet inte hur jag tar bort trimmet.
     
  5. dennis_1952

    dennis_1952 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har köpt mi xiaomi pro 2 och "luftkört" den. Då vobblar drivhjulet och handtaget skakar lite, är detta normalt ?
     
    bernard gillar detta.
  6. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Möjligt att dom vobblar lite.
    Känner du av det vid fullgas när du kör? Om inte så är det inget att bry sig om. Det kan lika gärna vara slangen och hjulet som har lite obalans vilket "kanske" rättar till sig vid nästa byte. Men om det stör dig så skall du definitivt göra reklamation tycker jag.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att styret skakar lite har väl med vibrationerna från motorn att göra, så det är nog rätt normalt,. Svårt att säga utan att se hur mycket det så att säga vobblar däremot. Egentligen är ju vibrationerna från styret en gradfråga också, men när du placerar sparken på marken och placerar last på den, så borde inte styret skaka så mycket mer än till följd av ojämnheter på underlaget.

    Tipset är väl att ta en tur på något torrt underlag, och se hur det går. Du kan ju dubbelkolla lufttrycket innan du kör också.
     
  8. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Ingen av mina tre M365 vibrerar när jag luftkör dom på max. Däremot så vibrerar min Zero 9 rätt mycket och jag kan se att hjulet rör sig lite upp och ned vilket tyder på att hjulet är lite kasst. Inget jag känner av när jag kör så jag bryr mig inte. Får se när jag byter bakhjulet om det blir bättre.
     
    bernard gillar detta.
  9. Bonde

    Bonde Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.
    Googla runt lite och hitta denna tråden.
    Har haft min pro 2 nu i ca 3 månader och tycker den funkar kanon till det jag använder den till.
    Men vad har folket för erfarenheter när det kommer till räckvid? Har ca 15 km tur och retur till jobbet och när jag kommer hem är scotern märkbart slöare och har oftas bara en plupp på batteriet kvar.
    Förstår att vikt (ca 85-90 kg) spelar in och jag kör alltid på högsta läget, men kan tycka att inte ens hälften av dom 45km företaget påstår är lite väl kast.
    Har jag fått ett måndagsexemplar, eller är det fullt normalt?

    Någon sätt att utöka räckvidden?
    Såg en rysk snubbe som byggde en liten dosa man kunde plugga in och koppa externt batteri till utan att skada scoterns elektronik.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De är _väldigt_ optimistiska när de anger räckvidden. Man får räkna med ungefär ~50% av angiven räckvidd om man väger runt 80kg+. Tror de testar med en väldigt lätt förare på plant underlag.

    Det låter dock som det är en aning i underkant för din del. Du borde klara närmare 2 mil kan man tycka, men å andra sidan är det klart att det påverkar om det mycket uppförsbackar och dylikt. Hur ser det ut på den punkten?

    Vad har du för tryck i däcken förresten? Högre tryck ger ju lite lägre rullmotstånd, så det kan du kanske experimentera med.
     
  11. Bonde

    Bonde Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Bor i Malmö, platt som fan här så inte mycket backar som kan påverka.
    Dock bör jag kolla luften, inte pumpat däcken (alltså kör med samma tryck som den hade när den kom i kartong).
    Har haft det i åtanke men bara inte fått ur tummen än och gjort det.

    Tack för snabbt svar
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, då lär ju backarna inte vara problemet.

    Upp till en viss nivå gör trycket rätt stor skillnad, så är det väldigt lågt borde det bli en betydande förbättring.
     
    Gargo gillar detta.
  13. lissdell

    lissdell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! Bytte precis till en 350w (DE) motor och 10" hjul (9,47" i xiaoflasher) Den gjorde 38 km/h med 8.5" och 41 med 9.47" i luften, min son väger ca 75kg så i verkligheten kom han upp i 38 km/h (enligt scootern). Denna motor hade tunnare kablar och även sämre broms. Allt fungerade bra i 8 km och sen så fick vi felkod 18, har testat lite saker men får inte bort felkoden.
    Nu har jag bytt tillbaka till original motorn och den gör ca 38 i luften med 9.47" däck. Problemet jag har nu är att det är något typ av fördröjning av gasen. När jag gasar och släper gasen så fortsätter den att accelerera i ca 1-2 sek efter jag har släppt. Någon annan som har detta problem med gasen??
    Har testat ett antal inställningar med XiaoFlasher men lyckas inte få bort det, tycker i och för sig att XiaoFlasher är lite buggig, ibland så får jag flasha 2-3 gånger innan allt slår igenom, kan vara jag som gör fel :-?
     
  14. Ockeh

    Ockeh Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hej jag testa och trimma min pro 2 och den kom i 35kph.... jag skulle vilja gå tillbaka till stock nån som har en länk till det använde mig av DownG appen. skulle gjort min dag om nån lust hjälpa mig
     
  15. Messier1994

    Messier1994 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2020
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Hm, har du många backar på vägen? Jag kör min ca 8km varje dag, samma som du 2-3 månader. Ligger själv på 103kg och kör full spätta på 25 hela vägen. Och för mig brukar den ligga på 80% när jag kommer hem.

    Däremot blåste jag fram och tillbaka över Söder en gång och då tömde några hemska backar den snabbare.
     
  16. Messier1994

    Messier1994 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2020
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Säkert behandlats i tråden, men finns det ”trim” som tar bort spärren innan den kommer igång?

    Och hur är det med accelerationen egentligen? Är den bromsad? Är ju väldigt mjukt när man drar på vilket är skönt, men ibland skulle man ju vilja kunna få mer puffa direkt…
     
  17. Messier1994

    Messier1994 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2020
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    39
    Jag tar med min överallt, viker ihop den eller ställer innanför dörren på gymmet osv.
     
  18. caki

    caki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej

    Råkade bricka min Pro2 för nån vecka sen och köpte ny display som har ECO läge så jag tror det är en Pro version på den displayen, visar BLE 910, scootern är en pro2

    Nåväl det jag vill med den är att ha Camible inställningarna så jag kan ha andra färger och batteriprocent direkt på displayen. Får det inte funkar med någon CFW.

    Dessa visar downgr appen om det är till någon hjälp:
    DRV ver: 155
    BMS ver: 128
    BLE ver: 910

    Någon som vet vad jag kan göra?
     
    bernard gillar detta.
  19. västeråssnubben

    västeråssnubben Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    597
    Mottagna gillanden:
    192
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung galaxy s23 ultra
    Platta:
    Samsung galaxy tab s6
    Övrigt:
    Samsung galaxy watch 6 classic 47mm
    Även jag råkade skaffa denna roliga sak.. kör strax över 2 mil på en laddning och jag väger 107 kg. 25 km i timmen så fort det är någorlunda plant och 15-20 i branta uppförsbackar.. känns helt okej för det jag använder den till
     
    Chuhe gillar detta.
  20. Mubbu

    Mubbu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2022
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag har hängt här och läst mycket om vilka elscootrar som skulle kunna passa för vårt användningsområde. Det landade till slut i en Xiaomi Pro 2, vanliga inte nordic edition. Tanken är att jag ska ha den för att pendla till jobbet (ca 3,5-4km enkel väg, 95kg) och att min tonårsdotter ska kunna ta sig till kompisarna på ett smidigt sätt.

    Har hunnit köra cirka 2 mil och är riktigt nöjd än så länge. Var lite orolig att den inte skulle orka med vikten men det har inte varit något problem. För 4700kr så känns det som ett bra val. Jag kikade även på G30n men tänker att vi helt enkelt börjar här så får man se om pappan byter upp sig sen :D
    Sjukt rolig att köra! Nu ska man bara fixa en airtag och hitta något bra sätt att installera den.
     
    nexusS gillar detta.