Diskussion: Första intrycken & omdömen iPhone 13 Pro/iPhone 13 Pro Max

Diskussion i 'iPhone 13-serien (2021)' startad av Swedroid, 24 sept 2021.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det är faktiskt en riktigt underskattad och smart funktion. Just att man kan aktivera en egen fotostil som slår mot ALLA bilder utan att man behöver ratta är ju riktigt smart. Äntligen kan man kalibrera iPhonekameran efter tycke och smak.
     
    RuffyMan, Kristy och kissidor gillar detta.
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Telefonen imponerar än så länge (Pro Max). I år gjorde de steget med kameror som gör att den känns användbar i de flesta scenarion. Det är främst tele jag har velat ha en förbättring på men också vidvinkel och det fick de båda i år.

    120Hz är ju nice och det gör ju upplevelsen ännu bättre på en iPhone Dock verkar det behöva lite optimering för ibland körs vissa appar i 60Hz och jag har även märkt av lite stutter här och där i gränssnittet så flytet kan förbättras.

    Batteritiden på Max verkar ju var mycket god så den behöver man verkligen inte behöva ha någon ångest över den klarar en dag vad man än gör med den.

    De små designändringar som de har gjort i IOS 15 uppskattas för det mesta men en del tycker jag också ser lite för ihoptryckt ut och då talar jag främst om bubblorna med text när man svarar på ett meddelande till exempel. Lite mer space runt texten hade jag gärna sett där sen har jag inte riktigt bestämt mig om de mycket smalare knapparna under ser bra ut eller om det var bättre när de var lika breda. Men saker som spacing på menyer uppskattas och ser mycket bättre ut än innan när det gick ända ut i kanterna.

    Responsen i iOS och skärmen är helt underbar. Det spelar ingen roll hur hög touch sampling rate de stoppar in i Androider iOS är ändå överlägset när det gäller förmågan att svara snabbt på svep och tryck. Verkar ha mer med mjukvara än hårdvara att göra i detta fall helt enkelt.

    Storleken är ju i det grövsta lager på en Max och det vore ju fel att säga att jag tycker att den "ligger bra i handen" för den är både stor och kantig. Min X60 Pro+ är betydligt bekvämare att använda. Ramen är en riktig flottsamlare också och hade gärna haft en matt ram istället för bland då det känns skönare att hålla i. Men hårdvaran är svår att klaga på det är kvalitet rakt igenom hela bygget.
     
    galaxy81, Kristy, RuffyMan och 3 andra gillar detta.
  3. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Kristy gillar detta.
  4. Legis

    Legis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2019
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    32
    SuperSaf har postat en video till. Låter för mig som om S21 tar hem ännu en vinst. Hårfina skillnader dock.

     
    robcar gillar detta.
  5. Tannupannu

    Tannupannu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2020
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    120
    Kommer från 12 Pro Max. Vilken lättnad att använda en normal storlek telefon istållet för Ipad mini:D. Batteriet känns bättre än 12 Pro Max! Vilket är mycket bra för en Iphone! Jag kommer att sakna den stora skärmen just pga jag redigerar mycket bilder och det är stor skillnad. Skärmljustyrkan var lite bättre på min 12 Pro Max än 13 Pro. Känns lite konstigt men det är som det är. Annars Promotion är den största grejen till mig på 13 Pro, kan utan men det är naiss att ha ändå.
     
  6. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Ja det vore verkligen drömmen om alla tillverkare kunde implementera detta så att man slapp bli påtvingad en stil man inte vill ha. För mig är det viktigt med så verklighetstrogna bilder som möjligt, men fotografering är ju en konstform där det egentligen inte finns rätt eller fel utan bara personliga preferenser. Att då själv kunna ställa in efter tycke och smak är ju det perfekta sättet att göra alla nöjda.
     
    RuffyMan och Gustav Karlsson gillar detta.
  7. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Hämtade ut min 13pro idag. Kommer från Huawei p30pro senast, tidigare iPhone var 7+.

    Skönt att ha en lite mindre telefon, känns dock konstigt att köra iOS efter så lång tid. Kommer ta ett tag att vänja sig. Kameran på p30 var ju inte dålig, men 13pro känns strået vassare.

    Köpte ett plånboksfodral, vilket jag ångrar- telefonen känns tjock som en bibel. Beställde ett Nudient-skal nu ikväll, och hoppas det blir bättre. P30pro är tunn och fin, så det kanske är en vanesak…
     
    RuffyMan, Fusion, galaxy81 och 1 annan gillar detta.
  8. KEDahlborg

    KEDahlborg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2020
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 PRO max Och Pixel 8 Pro
    Info:
    Stock och Nova
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy a53 slit och släng
    Skärm:
    Min upplevelse med iPhone är kanske värre än andras. När jag köpte min iPhone 11 så hade den en skärm från LG och inte från Samsung så den hade en röd hue konstant. Elgiganten där jag köpte den vägrade ta tillbaka den och ville skicka in den på lagning. Han som jag pratade med försökte till och med lura mig att det var så dom nya skärmarna var. Så visade jag honom en jämnförelse jag gjort på testtelefonen i butiken och min och efter många om och men så fick jag min enhet utbytt och inte lagad.
    på grund av detta går jag alltid in med en inställning att skiten ska vara kass när jag öppnar mina nya iPhones.

    Jag kommer nu från en Sony xperia 1 iii som nu ligger hemma och skräpar ( en helt annan historia) och har tidigare iår haft både iPhone 12 PRO Max (128) och Samsung galaxy 21 ultra (exynos)

    Så jag har haft 120 Hertz skärmar ett tag så steget var inte livsändrade men att köra 120 Hertz på en iPhone med iOS är som handen i handsken. Som dom flesta vet så är iOS en aning tråkigt men det funkar perfekt och flyter på mycket väl i jämnförelse med motståndarna. Stora hela är jag hur nöjd som helst med skärmen, både färgåtergivningen, ljusstyrkan och hastigheten tillsamMans med a15 chippet. Ska dock bli roligare när alla appar är optimerade för det också.

    Batteri och prestanda:
    batteriet låg igår på runt 70 procent på dagens slut med ca 2 timmars kollektivtrafik fram och tillbaka till jobbet med youtube och musik. En del användning på jobbet och hemma. Jag har varit nöjd med dom flesta batteritiderna jag haft senaste åren bortsätt från Sony xperia 1 iii där jag knappt kunde klara mig på en laddning under dagen. ( kan varit fel på min enhet)

    prestanda är precis som den brukar på en iPhone. Perfekt och pålitlig. Har hittat några buggar i iOS 15 som gör att skärmen låser sig helt oftast på låsskärmen, kommer säkerligen en systemuppdateringen Som tar bort det. Trycker man på väckknappen så släcker sig skärmen och sedan tänder sig som vanligt så inte varit en större problem.
    Den hanterar spel och appar utan problem
    . Märker inte så super stor skillnad från iPhone 12 PRO Max. Mikrolagg har jag inte märkt av så mycket men Apple brukar vara duktiga på att dölja sådant.

    Kameran:
    Kameran har nya funktioner på ingång och med från lansering som inte kommer användas av många utan bara för video skapare i TikTok. Kvaliten på bilder är krispiga i båda Makro, natt, porträtt och vanligt kamera läge. Inte testat fullt ut ännu

    byggkvalite:
    Den kantiga designen gör att mitt lillfinger går i nekros och tyngden får mig att se ut som en 90 tals rappare och byxorna på knävecken.

    mycket vacker men dom vassa kanterna är varken sköna handen med skal eller utan jämnförelse med iPhone 11 modellerna.

    Tack för mig!

    Nöjd i övrigt!
     

    Bifogade filer:

    RuffyMan, bernard, Kristy och 7 andra gillar detta.
  9. blackpearl

    blackpearl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Fick min 13 Pro Max igår och har inte hunnit leka med den mycket men herregud vad jag har glömt hur stor den är, gigantisk minst sagt. Jag hade sist en XS Pro Max men jag minns inte att den var SÅ stor?
     
  10. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Kommer du behålla Max:en länge eller kommer du äga Androids inom närmsta 6 månader tro?
    Vad är din magkänsla?

    Känner du att du "tröttnar" på något? Menar ibland fungerar en sak så enkelt/automatiskt att man blir uttråkad (Jag). Ungefär som när man kollar på samma film om och om igen, filmen kan var mycket bra men bara första gångerna.
     
    2crueal4u gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tröttnar fort på saker. Alltid gjort. Min plan var att behålla iPhone men den hade en liten vitbalansskiftning från sida till sida, rätt minimalt men tillräckligt för att störa mig som är skitkänslig för sånt. Så det blir nog att skaffa en igen vid senare tillfälle för nu vet jag vad man får med den. Gryym telefon som kommer ssknas. Tuffar vidare med min Vivo nu den kommer jag ha kvar. Men en liten "leksakskänsla" infinner sig nu när man använder den men den har också ett fantastiskt kamerasystem.
     
    RuffyMan och robcar gillar detta.
  12. Charocles

    Charocles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2017
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Kanske OT, men jag svårt att hitta här på forumet. Någon annan än jag och min familj som har fått betydligt sämre uppkoppling med 4g (halebop, telia) den ni uppgraderade till iOS 15? Gäller både nya 13 PRO, men även familjens äldre modeller.
     
  13. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Inget jag märkt av faktiskt.
     
  14. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Hittar inte appen på appstore,den kanske bara finns till Android?
     
  15. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Det är en funktion inbyggd i stock-kameran.
     
    Ramboline och Kristy gillar detta.
  16. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Ah,då forstår jag tack
     
  17. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    msandstedt och Kristy gillar detta.
  18. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Hade inte förväntat mig en så hög placering. Kul att DXOMark också ser potentialen i detta kamerasystem…
     
    Kristy och msandstedt gillar detta.
  20. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Kristy, bernard och msandstedt gillar detta.