Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Spayye

    Spayye Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    69
    Då var jag iaf inte ensam om att tycka det lät underligt.
    Får kolla med riktiga customer service imorrn.

    (Btw tack för alla tips. Köper inte mkt, men uppskattar black friday-känslan 24/7 :)
     
    Android007, Rickepip och amandahalo gillar detta.
  2. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 209
    Mottagna gillanden:
    8 883
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det var ett tag sedan jag gjorde ett fynd, en rolig boxing bag för 50 kr, men glömde av att fynd tipsa om den och nu ser jag att de höljt priset till 150 kr för 1.2 m som jag köpte, vilken är rätt stor om man har den i lägenhet etc.

    150 kr FBA , Fri Frakt
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Den är bra att ha när man läser om ännu en avbruten beställningen med lögner om "olyckor" med tex DHL bilen... Poff Paff Bam Boom, nä men skämt å sido är det en bra / kul pryl att ha.

    edit: hittade en något billigare "Sandbag svart 1.2 meter", visar fler bilder, även blå variant men bara nedan finns.

    138.89kr FBA , Fri Frakt
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Sorry, skulle tipsat den tidigare.
     
    Last edited: 28 sept 2021
  3. Thomas L

    Thomas L Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8

    Haha.
    Finns inte en chans att jag skulle skicka tillbaka saker eller avbryta när säljaren så uppenbart ljuger. Lastbilskrasher och släktingar som kommer bli kölhalade va.....
    Hade dom skrivit som det var istället så skulle jag utan tvekan kunna avbryta ordrar då jag ändå ger bort allt jag fyndar, eller använder själv. Nu blir man nästan bara sugen att vaska inköpen i bästa Östermalmsstil och lägga upp som review
     
  4. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Bilden man får i huvet för ju tankarna till någon form av donationsreklam till törstiga barn under julen. Riktigt sorgset.
     
    nuco och DroidJunkie gillar detta.
  5. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 924
    Mottagna gillanden:
    3 075

    MINA ENHETER

    Nu har svaret kommit om vår käre lastbilschaufför. Vad sjuka dom är :cry:

    "God morgon,

    Tack så mycket för din medkänsla.

    Vi har inte tillgång till någon personlig information. Vi levererar våra varor via externa transportörer.
    Vi har inte heller någon information om förarens tillstånd, men vi hoppas alla att han är frisk.

    Ha en trevlig dag!

    Beste Grüße
    Robin Gaas"
     
    ComicSans, nexus^6, frpl och 3 andra gillar detta.
  6. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    HAHAH FFS! :)
     
    DroidJunkie gillar detta.
  7. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    När dom så självklart ljuger så finns det inte mycket utrymme för empati. Amazon som plattform lär bli kortvarig för herr Gaas.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  8. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Alltså vem fan är det som sitter och skriver dåliga omdömen på luftavfuktar-säljarens sida?

    Visst ursäkten för att avbryta va sjukt osmaklig men att sitta och bli ledsen i ögat när man inte får sin vara som är beställd medvetet till 90% av priset är lika illa. Skäms på er
     
    Plosky, Pfefe, aleahcim och 14 andra gillar detta.
  9. ComicSans

    ComicSans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    338
    Man kanske vill hålla säljaren till högre standard än ens eget beteende.

    Säljarens agerande leder dock till ytterligare problem utöver lögn och utebliven leverans – återbetalningen dröjer och inkluderar ej momsbeloppet (åtminstone i nuläget, se bild nedan). I och med att ordern är "skickad" och har ett preliminärt leveransdatum så går det inte heller att göra någon A-Z reklamation förrän man kontaktat säljaren och inväntat att datumet för leverans har passerat. Alternativt tar man kontakt med supporten via andra vägar och lägger tid på att beskriva problemet.

    moms.PNG

    Det visade sig dock vara momsen som släpade efter, fullständig återbetalning är nu genomförd utan kontakt med varken säljare eller support. Känns ändå som merjobb att behöva gå in i själva ordern för att se huruvida ingen/delvis/full återbetalning skett (jämfört med en avbruten order).
     
    DroidJunkie gillar detta.
  10. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Det kostar en säljare att avbryta en order både pengar och rating hos amazon, där av att de vill att kunden ska avbryta vilket jag tycker är fair.
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är ju självklart mest synd om en en svensk person som medvetet köper fel prissatt vara och sedan kan behöva ligga ute med någon hundralapp under en kort tid, eller rentav behöva lägga en del av sin dyrbara tid på att kontakta kundtjänsten.
    Vad har väl en kines som försöker försörja sig och plötsligt får hela sitt lager uppköpt för en bråkdel av av priset att sätta emot detta lidande?

    Visst är det dumt att komma med dessa lögner, men har man bara en liten gnutta empati kanske man kan förstå deras desperation och att de då fattar dåliga beslut.
     
    SirWankalot, amandahalo, Kiddy och 8 andra gillar detta.
  12. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 088
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Har jag förstått det hela rätt, detta är ingen kina-säljare?
     
    DroidJunkie gillar detta.
  13. ComicSans

    ComicSans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    338
    Vilket inte är applicerbart i det här fallet då säljaren markerade ordern som skickad och därmed omöjlig att avbryta för köparen. Eller menar du att en återbetalning genom A-Z räknas som en avbruten order och är således fair? I sådana fall håller jag ej med.

    Men i detta fall så var det ju säljaren som valde att återbetala. Sett till dåliga ursäkter så brukar väl dessa vara till för att få köparen att avbryta ordrar? Frågan jag ställer mig är huruvida denna typ av lögn är till för att kunna förklara agerandet inför Amazon. Agerandet kanske inte är fullt så desperat ändå.

    Ja, du har rätt. Åtminstone lager i Tyskland.
     
  14. opuspocus

    opuspocus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2021
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1 454
    Det borde vara en sticky angående moralfrågan som ständigt kommer upp. Den som köper felprisat vet ju att något företag (som själva kan vara mer eller mindre hänsynslösa) råkar illa ut ekonomiskt. På samma gång har säljarna ingått ett avtal med Amazon, och ska därför veta hur Amazon agerar vid felpris, att det finns ett väldigt långtgående kundfokus, och att kundrättigheterna verkar sträcka sig längre än vad lagstiftningen stipulerar. Köpeavtal är ju inte nödvändigtvis giltiga om de ingåtts i uppenbart ond tro (AvtL 33 §), alltså att du t.ex vet att varan är felprissatt och utnyttjar det.
     
    Last edited: 28 sept 2021
    DroidJunkie och ComicSans gillar detta.
  15. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Alla som jagar fynd på amazon handlar i ond tro, förutom nexus6 då.
    Vad de kommer till moral så finns den inte här, vi alla sitter i samma karma båt rakt ner i helvetet vare sig man köper åt sig själv sin kusin, ska ge bort i present eller ska kränga på tradera. Skadan för säljaren är skedd.

    Alla som beställt från denna säljare har fått ett legit track-nr så antagligen har de ett system som genererar automatisk fraktsedel vid en beställning, när en fraktsedel skapas tycker amazon att en vara är skickad.
    Händer även vid FBA/PRIME beställningar. När paketet får fraksedel får man ett mess av amazon att de är skickat någon stund senare är paketet hos den anläggning varan befunnit sig hos. MAN KAN INTE SJÄLV AVBRYTA EN FBM ORDER EFTER CA 30 MINUTER UTAN ATT BEHÖVA KONTAKTA SÄLJAREN.
    Många FBM säljare väljer att sätta din order som skickad och sen kommer med världens ursäkt för att du ska avbryta så de kan göra en costumer return.
    Ibland har jag fått mail där det står costumer return utan att jag ens bett om det.
    Ibland har paketet åkt hela vägen till flygplatsen/hamnen där de sen sjunkit i havet eller plötsligt blivit olagliga att skicka.

    Någon gång har man beställt något FBA som blivit skickat där säljaren av försökt avbryta genom en återbetalning då de trott de ska stoppa försändelsen men det funka inte så från FBA och då har du fått din vara gratis.


    Tycker fortfarande att de är illa att vi som 90% rabatt köpare går in på säljarnas sida och ger dem dåliga omdöme för att de "luras" när vi utnyttjat deras misstag.
    FBM säljare har iallafall möjligheten att rädda sina företag det har inte FBA/PRIME
     
    Last edited: 28 sept 2021
    safadino och Asawi gillar detta.
  16. Clockeye

    Clockeye Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    57
    Vad har folk för erfarenheter med Brings hemleverans? Skulle få en idag och var hemma hela dagen och tog emot andra leveranser, men på Amazon står det "Delivery attempted today at 12:43 PM". Är det någon mening att kontakta deras kundtjänst?
     
  17. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 924
    Mottagna gillanden:
    3 075

    MINA ENHETER

    Dom kom idag med ett paket, utan anmärkning. Fick dock sms innan där jag fick skriva portkod och så. Har du portkod?
     
  18. ComicSans

    ComicSans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    338
    De har lämnat utanför dörren (lägenhet) och ej knackat på – således inget krav på kvittens. Du bör ha fått SMS med information, och möjlighet att ändra, din leverans. Ifall det visar sig vara att de ej lämnat paketet men att det saknas kvittenskrav på din leverans så har de väl latat sig eller inte kommit in p.g.a. portkod eller liknande som DroidJunkie nämnt ^^.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  19. Clockeye

    Clockeye Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    57
    Ingen portkod och inget sms, på brings hemsida står det att paketet har levererats till brings utlämningsställe två timmar innan den misslyckade hemleveransen.
     
  20. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Välkänd scam. Billigare för Bring att skita i att köra ut och istället lämna på ombud tillsammans med alla paket som ska till ombudet.

    Du kan kontakta Brings kundtjänst och säga att det är beställt hemleverans och att det inte ens gjordes ett försök, för du var hemma, och kräva att dom hämtar paketet på ombudet och kör hem det till dig.
     
    DroidJunkie, nexus^6 och Clockeye gillar detta.