Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. McAn

    McAn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    1 294
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Så sjukt ointressant att läsa vilka problem ni har med era hemleveranser och avstånd till ombud.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Är det här första gången ni handlar på nätet och/eller råkar få hemleverans som inte dyker upp fast ni är hemma?

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    Pfefe och AbsolutJohan90 gillar detta.
  2. Clockeye

    Clockeye Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    57
    Det var en seriös fråga då jag inte beställt hemleverans med bring tidigare, ber om ursäkt om du blev upprörd.
     
    DroidJunkie, jimel, Winter och 2 andra gillar detta.
  3. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 203
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Eh?

    "Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden"
     
    jimel, DroidJunkie, safadino och 2 andra gillar detta.
  4. McAn

    McAn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    1 294
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    För det är sånt jävla diskussionsvärde i att veta vilka som har problem med sina respektive UPS-chaufförer.

    :neutral::neutral::neutral:
     
    ComicSans gillar detta.
  5. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 203
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Är väl just det tråden är till för? Diskussioner om bland annat leveranser? Annars är rubriken väldigt missvisande :P
     
    Pernilla, jnsson och Clockeye gillar detta.
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Tror du har misstolkat helt vad syftet är med tråden. Stör det dig ber jag dig att avlägsna dig.

    UPS har tyvärr blivit sämmre nu på sistone och kan berätta att dom har interna påtryckningar att leverera till utlämningsställe istället för hemkörning speciellt om du bor lite utanför vanliga områden vilket är synd. Detta gäller Amazon paket då...
     
    wenom666, Pernilla, jnsson och 5 andra gillar detta.
  7. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Verkar som amazon prime gått över till bring eller airmee?, alla primepaket har kommit den vägen, innan var det nästan bara postnord
     
  8. McAn

    McAn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    1 294
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Dela upp den i två trådar då, en för er som vill älta leveranser och roliga mail från säljare som ber en avbryta beställningen och en annan tråd för oss som vill skryta och gnälla på de som säljer på tradera, osv.
     
  9. hansdj

    hansdj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2012
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S23
    Sen prime startade har jag fått leverans med Airmee vid hemleverans och PostNord om jag väljer ombud.
     
    nuco gillar detta.
  10. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Eller så följer man tråden om man vill diskutera fynd och leveranser. Även fast frågorna är ställda 100-tals gånger förut, kan dom ställas igen eftersom tråden handlar om det.

    Om man inte vill diskutera eller är intresserad av att följa tråden längre, så är det ju valfritt att sluta bevaka ämnet å :)
     
    Pernilla, jnsson, jimel och 8 andra gillar detta.
  11. ComicSans

    ComicSans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    338
    Antagligen regionala skillnader – fick mycket Bring veckorna inpå Prime, nu är endast 1 av 10 Bring och resterande PostNord. Ingen Airmee.

    På tal om Postnord: Har ni varit med om att den elektroniska informationen (mått och vikt) varit felaktig och lett till förseningar? Ett par stickor ramminnen tar inte mycket plats men ser ut enligt nedan.
    dump1.PNG
    dump2.PNG

    Ska bli spännande att se var paketet landar för i nuläget ska det tydligen till ett Postnord företagscenter (då vikten överskrider gränsen för ombud antar jag).
     
    MultiMan, DroidJunkie och nexus^6 gillar detta.
  12. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Händer ibland att måtten och vikten Amazon rapporterar till PostNord inte stämmer. Det brukar uppdateras när paketet anländer till PostNord och då visas dom verkliga dimensionerna.

    Överstiger paketet en viss vikt så brukar man kunna välja mellan att boka en hemleverans eller hämta på företagscenter. Jag antar att Amazon bokat tjänsten Mypack Collect som ska gå till ombud men att vikten blivit fel och överstiger maxgränsen för ombud. Då ska det istället bokas som Mypack Home om jag förstått det rätt, men du kanske kan ringa PostNord och försöka få paketet hemkört ändå.
     
  13. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Just UPS är ju det fraktbolag som misslyckas med i särklass flest leveranser. Då kan det inte enbart ligga på enskilda chaufförer utan måste ha något med företagsstrukturen att göra. Jag har också förstått det som att deras chaufförer blir påtryckta i att strunta i hemleveranser som inte hinns med och skicka dessa direkt till ombud. Det blir ju då en högst aktuell diskussionspunkt i denna tråd då UPS är en transportör som Amazon iallafall tidigare använt sig mycket av.
     
    frpl och safadino gillar detta.
  14. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 282
    Mottagna gillanden:
    9 523
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Fick idag leverarat i postlådan ett "multi" paket (ej FBA) som då innehåller flera paket med tex

    Ett kodlås med 4 siffror dvs 10000 kombinationer vilket jag tyckte kan vara bra att ha. Nu har jag testat det utan att titta i den medföljande manualen som innehåller rätt kod, eller nej, man kan sätta en ny kod enligt den, nåväl jag knäckte den koden som var satt på ca 2 minuter.

    23.15 kr ej FBA , Fri Frakt
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Skall testa mer senare när jag satt en ny kod (men då vet jag ju koden så får väl fråga någon som kan sätta en ny kod jag inte vet och se om det är svårare att knäcka, kan ju varit ren tur men tror inte det).
     
    DroidJunkie gillar detta.
  15. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    För mig kommer alla hemleveranser nu med Airmee eller Bring(90% Airmee). Beställer jag däremot till ombud så blir det PostNord. Förut brukade även hemleveranserna ofta komma med PosNord men sen Prime lanserades har jag inte haft en enda hemleverans med dom. Lite synd då min PostNord-chaufför är kanonbra.
     
    nexus^6 gillar detta.
  16. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Som jag nog skrivit tidigare så har Amazon skiftat i stort sett helt till PostNord sedan jag skaffade Prime. Enbart ett enda UPS hittills, så 9/10 med PN. Utmärkt för mig med lantbrevbäring, så Amazon kanske verkligen analyserat flödena nu och anstränger sig för att det ska bli så bra som möjligt med Prime.
    Airmee kör inte ens där jag bor och Bring är samma åkeri som UPS, så det är jag glad om jag slipper. Schenker och DHL funkar annars bra, men enbart DHL är bra på hemleveranser förutom PN då.
     
    bernard och DroidJunkie gillar detta.
  17. slarre

    slarre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    2 474
    Telefon:
    Motorola Moto G84

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Detta är inget påhopp utan jag använder era inlägg endast som exempel.
    Jag tycker det skrivs en del bittra inlägg om bla logistikföretagen med vilda gissningar som förklaringar till varför leveranserna inte fungerar. Jag förstår frustrationen fullt ut, jag drabbas också av det även om det oftast fungerar som det ska.

    Finns det statistik på att UPS "misslyckas med i särklass flest leveranser" eller är det en empirisk upplevelse? Jag gjorde ett tafatt försök att googla fram statistik på hur de största presterar men misslyckades.

    Är "välkänd scam", "skita i", "påtryckningar" och "strunta i" rätt ordval?
    Handlar det inte om att volymerna är så stora att det är omöjligt för chaufförerna att leverera allt som väller in och att de därmed väljer det minst dåliga alternativet, dvs att lämna hos ombud?
    När det gäller UPS tror jag att de mestadels använder sig av C-korts chaufförer och sådana växer inte på träd, jag har iaf sett att de ständigt söker chaufförer med C-behörighet.
    Lägg till Covid på det, där man ska hålla sig hemma vid "symptom", det gäller även personal inom logistikbranschen - särskilt denna bransch då det räknades som samhällskritiskt. Som exempel läste jag någonstans att UPS var det enda företag i Italien som levererade under Covid-lockdown där.

    Jag vet egentligen inte vart jag ville komma med mitt svammel - kanske att vi lyfter lite på skygglapparna och har mer förståelse för att världen ser ut som den gör just nu och försöker att inte sprida negativitet om varandra utan kött på benen.
     
    amandahalo, jimel, iElak och 1 annan gillar detta.
  18. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    897
    Mottagna gillanden:
    1 448
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Min kritik mot UPS beror helt på det lokala åkeriet som inte sköter sig, och det har jag studerat i många år, sedan de tog över. UPS Stockholm/Arlanda funkar nästan alltid snabbt, sedan börjar problemen när de lämnar över till ett större åkeri med datorsystem från 1990, där man inte ens kan boka dag. De lämnar sedan över paketen till "mitt" åkeri och det verkliga lotteriet börjar, oavsett halvtomma lastbilar eller ej.
     
  19. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    298

    MINA ENHETER

    Jag undrar hur stora summor de stora fraktbolagen lurar sina kunder på, årligen, genom att ljuga om hemleveranser? Regelbundet säger UPS att det inte var någon hemma här, fast dörr-ringklockan går till mobilen, så jag kan utan tvekan se om de ringt på eller ej. Istället får jag hämta på ett komplicerat ställe några kilometer bort. Jag bedömer att i runt 30 - 40% av leveranser med dessa så ljuger de, rakt av. Bring är ännu värre.

    Grejen är att de troligen gör det i hundratusentals - eller miljontals fall per år. Effekten är ju att de inte ens försöker leverera tjänsten kunden betalat för, och istället får kunden lägga tid på att lösa deras problem. Det innebär hundratusentals timmar som kunder får spendera, och troligen tjänster för miljontals kronor som aldrig leverantören försökt leverera. Skalan är i sak absurd - och inget händer, eftersom det är för jobbigt att få ersättning i alla individuella fall, och varje belopp för sig är för litet. Med gratis frakt så har man heller ingen ersättning att få.

    Nu köper jag att den _individuella_ föraren har en supertung arbetssits, att branschen har många problem etc. Men om jag som privatperson går in och tar godis på en butik snattar jag, och om jag stjäl tiotusentals godisar begår jag ett brott där jag troligen får fängelse. När stora företag gör samma sak så händer... inget. Det hade varit intressant att faktiskt ha politiker som agerar på vad som troligen är ett av de mest utbredda sätten att bedra kunder på marknaden idag.
     
    Kolonial gillar detta.
  20. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

    Hur många lämnar feedback till säljaren att man inte fått det man betalat för?
    Det är inte fraktbolaget man ska klaga hos utan den man köpt varan och tjänsten ifrån.
    Det är säljarens underleverantör som inte sköter sig och således säljaren som är kund till fraktbolaget som ska pressa fraktbolaget. I detta fall ska all kommunikation gå via amazon.se.
     
    jimel, ime95mos och Buzz gillar detta.