Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 687
    Mottagna gillanden:
    2 043

    MINA ENHETER

    Från historien: En gång i tiden blev det populärt bland postorderfirmorna att alltid skicka med dåvarande postens "Företagspaket". Det kostade väl inget extra antar jag men innebar hemleverans eftersom det var tänkt till just företag. Efter ett tag tröttnade Posten på att mottagarna faktiskt inte var hemma, på den tiden var folk på jobbet på dagtid och paketen kördes ut på dagtid. Så det gick ut order om att inte köra ut sådana paket till adresser som klassades som "privathem", bortkastad tid liksom. Antar att de dessutom mer eller mindre slutade ta emot "företagspaket" adresserade till privatpersoner för numera förekommer väl inte det på samma sätt.
     
    Kolonial gillar detta.
  2. slarre

    slarre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    2 474
    Telefon:
    Motorola Moto G84

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Jag misstror dig inte. Det finns säkert de som fuskar av en eller annan anledning.
    För många år sedan arbetade jag med att leverera paket för en av de stora.
    Vid leverans till privatpersoner brukade jag ringa en stund innan om telefonnummer fanns synligt på paketet. Om ingen svarade åkte jag till adressen och ringde på minst två gånger, hörde jag ingen signal knackade jag även på. Jag tittade runt efter alternativa dörrar, ibland är det inte glasklart. Fanns tid kunde jag ringa en gång till. Sedan satt jag i bilen och skrev Du-var-tyvärr-inte-hemma-kortet och la i brevlådan (antingen i dörr, postfack eller vid gatan). Eventuellt satt jag kvar utanför medan jag ringde nästa person. Trots det kunde jag vid ankomst till terminalen bli informerad om att en skogstokig mottagare visst varit hemma och bli utskälld av denne vid nästa leveransförsök. Inget ovanligt alls.
    Glapp i ringklocka eller så var man tvungen att trycka på ett speciellt sätt kunde vara en anledning till att paketet inte blev levererat.
    Hade jag extremt mycket leveranser eller kommit ut sent från terminalen tex pga snöstorm drog jag ner på kontaktförsöken. Man kan tycka att 2min inte är så mycket men multiplicera det med kanske 30 leveranser så är du uppe i 1 timma som du inte har om du inte hoppar över lunchen för att någon har beräknat att du ska hinna med X leveranser på en dag...
    Det fanns en period då vi inte fick ringa för att tiden skulle användas till att köra paket.

    För inte så länge sedan väntade jag på leverans med UPS och höll mig hemma.
    Jag följde leveransstatusen och såg under dagen att leveransen gått till ombud för att jag inte varit hemma.
    Vår porttelefon är kopplad till min mobil som jag alltid har med mig så jag ringde UPS och fick tag på någon ansvarig som dubbelkollade med chauffören som hävdade att han visst hade varit på plats och ringt på porttelefonen.
    Det visade sig att föreningens fastighetsskötare gjort en uppdatering av porttelefonsystemet och schabblat bort kopplingen till mitt nummer...

    Återigen, det finns säkert de som tar genvägar men det kan finnas fler anledningar till att paketen inte kommer fram.
     
    amandahalo, bernard och iElak gillar detta.
  3. Kolonial

    Kolonial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2020
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag har såklart ingen officiell statistik utan baserar mitt påstående på egna observationer. Jag syftade förövrigt enbart på leveranser till privatpersoner, när det kommer till företagsleveranser är det möjligt att UPS lyckas mycket bättre.

    Kollar man på Trustpilot så får UPS minst en negativ recension om dagen och i princip alla klagar på att man varit hemma och att UPS felaktigt påstått att man inte kunde leverera paketet trots att man varit hemma och någon UPS-bil inte varit i närheten. Detta kan jämföras med DHL express som bara får någon enstaka recension i månaden eller Airmee som får betydligt fler positiva recensioner än negativa. Ser däremot att Bring får lika många om inte fler negativa recensioner än UPS, så det är möjligt att dom ligger i samma dåliga klass.

    Har också påtalat problemen jag upplevt med UPS på deras ombud, och personalen där skakade bara på huvudet och utbrast skämtsamt ”amerikanskt företag”. Fick veta att det är väldigt mycket problem med UPS och att jag absolut inte är den enda med en negativ upplevelse.

    Kan även länka till detta inlägg på deras Facebooksida där dom i svaren erkänner att ett sms skickas ut om att man inte varit tillgänglig för leverans även om chauffören inte hunnit med leveransen och aldrig varit i närheten av hemmet.

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1419263595114804&id=514146605626512&m_entstream_source=feed_mobile


    Jag tycker iallafall inte att det är okej att ljuga till kunden på detta sätt och dessutom dumpa paketet på ombud om det inte hunnits med att leverera, trots att det är betalt för en hemleverans. Har själv varit med om att Best inte hunnit leverera till mig på angiven dag, fick då ett SMS där detta tydligt framgick och paketet levererades utan problem dagen därpå.

    Hade det här varit ett problem just under pandemin så hade det kanske varit lite mer förståeligt men UPS har funkat lika dåligt så länge jag kan minnas. Hinner man konstant inte med att leverera alla försändelser så måste man givetvis anställa mer personal, inte ljuga om att mottagaren inte varit tillgänglig och skita i att utföra en tjänst som någon betalat för.

    Tycker även synd om deras chaufförer som ofta ser väldigt stressade ut och som dessutom måste leverera paket utan ordentligt utrustning, som exempelvis en tjänstetelefon. Tycker att problemen med UPS absolut inte kan skyllas på enstaka chaufförer utan att företaget i sig är riktigt ruttet.
     
    Spayye gillar detta.
  4. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    338

    MINA ENHETER

    Nu är ett av mina paket från Amazon ute på vift igen – den här gången via Bring.
    Ett paket försvann för ett tag sedan och när jag ringde Postnord sade de att Amazon inte hade skickat den elektroniska paketinformation som normalt ska skickas automatiskt.
    När jag ringde Bring för en stund sedan fick jag samma svar av dem. Inte ens Bring själva kan spåra paketet, vilket gör att det måste hanteras helt manuellt när det dyker upp.
    Den senaste tidens paketstrul med bortkomna paket verkar alltså till stor del bero på Amazon själva.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 851
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hos mina föräldrar så har vi haft mer problem med DHL än UPS, med det sagt, så väljer jag leverans till ombud i största mån än hemleverans
     
  6. slarre

    slarre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    2 474
    Telefon:
    Motorola Moto G84

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto G84
    Telefon 2:
    uleFone Note 16 Pro
    Platta:
    Apple iPad Mini (Gen 5)
    Tack för att du tog dig tid att svara.
    Förutom något enstaka tillfälle har jag aldrig haft problem med UPS.
    Innebär det att det står 1-1 och bedömningen av företaget är neutral?
    Det är möjligt att du har rätt och att det finns utrymme till förbättring, jag ifrågasätter inte det.
    Min poäng var att det blir så dålig stämning om man tex kallar ett multinationellt bolag för ruttet. Det är en diskussionstråd - ingen klagomur. Jag har säkert gjort samma sak själv men det börjar bli mycket nu.
    Jag försvarar inte heller UPS men för att göra en rättvis bedömning vill jag ha ett rättvist underlag.
    Jag vet inte hur mycket privatleveranser UPS kör jämförelsevis med de andra aktörerna så jag vet inte om det är jämförbart, dvs procentuellt. Ju fler leveranser desto fler omdömen? Hur ser fördelningen av positiva omdömen ut?

    Tack för Facebooklänken, det är alltid underhållande att läsa kommentarerna hos giganterna (Telia är en av mina favoriter). Har meddelandet ändrats som de skrev att de skulle göra eller är det fortfarande lika "missvisande"?

    Jag känner att jag börjar röra mig bort från vad tråden ska handla om så jag lämnar nu diskussionen här men finns tillgänglig på PM så länge diskussionen är saklig.

     
  7. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    1 389
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Jag har tidigare haft väldigt stora problem med DHL och Amazon, där de skriver att jag inte varit hemma alt att de inte kunnat kommit in i byggnaden (vi har porttelefon). Tröttnade till slut och ringde upp DHL kundtjänst o klagade och sedan dess så har de inte missat en enda leverans.

    Airme har skött leveranserna bra, de har tom ringt upp mig några gånger på mobilen när de inte kunnat levererat (jag har ej varit hemma).
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Mahti gillar detta.
  9. Tobitheo

    Tobitheo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2017
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    135
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Någon som köpt denna? Tänkte ha den till att sopa lite hundgård tre dagar i veckan när dottern är på dagis men säljaren avslutar namnet med UK så är lite osäker på tull osv
     
  10. ComicSans

    ComicSans Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2021
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    338
    Pfefe, SzymTech och iElak gillar detta.
  11. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 299
    Mottagna gillanden:
    9 674
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Nu har jag testat med ny kod och slumpat om den och knäckte koden på 2 minuter igen, wtf.
    Jag tittade inte ens utan blundade när jag knäckte den.

    Nä, inget att ha till förråd/källare/vind etc eller cykel.

    Kan jag så kan en inbrottstjuv etc lösa det på halva tiden.

    Duger till att hålla grannar, barn etc borta men med det sagt har det flyttat in en massa "nytt" folk här så inte det heller, bara att slänga.
     
    Pfefe gillar detta.
  12. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Pfefe gillar detta.
  13. mm2

    mm2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    18
    Hänt mig också flera gånger. Tog även ledigt en dag för många år sedan när jag väntade viktigt paket och inte visste bättre... mindre kul. :mad: Undviker numera UPS alltid. Hämtar hellre pakten på Posten när jag själv har tid.
     
  14. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    I princip alla kombinationslås kan knäckas relativt enkelt med hjälp av välkända metoder som finns i ett flertal videos på Tuben.
    Duger som sagt för att avskräcka hederliga personer men den som vill som enkelt kunna knäcka den.
     
    nexus^6 gillar detta.
  15. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 299
    Mottagna gillanden:
    9 674
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Jag har dock inte ens försökt titta på youtube etc efter sätt att knäcka koden men jag hade tidigare ett lås till källaren, ett kodlås med 3 siffror jag tränade på men bytte ut det mot ett vanligt med nyckel.
    Vi har dock två kodlås till förråd i vårat hus men det ena bara det en ute och det har fått vara ifred från stölder än så länge, ta i trä, men det är mest för att barn inte skall gå in där.
    Provade en gång när jag behövde gå in i det förrådet vi har i källaren, och inte hade den koden, då kunde jag inte knäcka det, för otålig, och frågade istället om koden. Skall prova vid tillfälle om det är som du säger att alla lås går att knäcka enkelt.

    Hade tänkt "fynd tipsa" om det här "Ultra Secure" kodlåset men tyvärr är det för dåligt och kan ej rekommendera det mer än till barn som säkert kan ha det till lite prylar de vill ha i fred från andra barn.
     
  16. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 299
    Mottagna gillanden:
    9 674
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    tex
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Tycker teckensnittet nästan ser ut som @ComicSans@ComicSans och är lite för "fet" stil för att göra ett seriöst intryck. Det kanske är bra grejor och är prisvärt men hoppar det här fyndet då det trots allt är saker man proppar i sig.

    comic sans at DuckDuckGo

    PS jag har säkert fel så ni kan gärna prova och återkomma senare, Go for it.
     
    amandahalo och ComicSans gillar detta.
  17. Audi_A2

    Audi_A2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    50
    Android007, MultiMan och nexus^6 gillar detta.
  18. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 299
    Mottagna gillanden:
    9 674
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Turqok gillar detta.
  19. opuspocus

    opuspocus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2021
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1 454
    De är ganska snabba på att ändra upp priserna nu, får se vad jag får för smaker, franska är inte något jag förstår så bra. Tack för tips!
     
    nexus^6 och Turqok gillar detta.
  20. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 091
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

    Beställde också. Kom över 229kr men åkte ändå på 29kr i frakt. Är det slut med fraktfritt om man inte har Prime nu eller?

    EDIT: Glöm det.. beställde lite andra grejer precis och kom över 229 utan att behöva betala för frakten!
     
    Last edited: 29 sept 2021
    nexus^6 och Turqok gillar detta.