Frågor om 'HDMI till USB-C-adapter'

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 1 okt 2021.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Tanken med en HDMI till USB-C-adapter är att kunna koppla telefonen till en TV och få ut video/ljud över kabel. Alla telefoner med USB-C-uttag stödjer dock inte nödvändigtvis denna funktion, det verkar till exempel som att Pixel-telefoner aldrig haft stöd för "video över USB-C". Ändå sålde Google detta tillbehör tidigare (se länk), någon som vet varför?
    https://store.google.com/product/usb_type_c_to_hdmi_adapter?hl=sv
    Har Google nånsin släppt telefoner med stöd för detta, typ Nexus-telefoner? Tror ni att det kommer i framtiden i Googles produktserie?

    Är denna funktion på uppgång eller på tillbakagång, om vi kollar Androidtillverkare i stort de senaste åren? Någon som vill lista några tillverkare som är duktiga på att erbjuda denna funktion, eller några populära modeller som har den? Jag minns en bekant som hade en sån adapter för ett gäng år sedan, typ 2013-2014, antagligen flera år innan USB-C blev vanligt, så måste varit den äldre USB-modellen eller något annat han använde till sin telefon. Ruskigt smidigt i sommarstugan minns jag. Tråkigt om funktionen fått mindre stöd genom åren. Kabel är alltid en bra "fallback".
    (Chromecast har fortfarande brister, som bekant. Jag har inte lyckats få igång det där gästläget på Chromecast när jag behövt det till exempel, och alltid något krångel med att koppla Chromecast till ett nytt Wifi/en hotspot eller sånt).

    Har "USB-C med videostöd" något officiellt namn? Gärna engelskt namn. Jag ser mest långa omskrivningar för funktionen både på svenska och engelska när jag söker efter detta, hade varit bra om det fanns någon officiell benämning på denna funktion inom ramen för USB-standarden typ.

    Till sist, när det står att t.ex. min Pixel 3a inte stödjer funktionen, ligger begränsningen i hårdvaran eller mjukvaran då? Jag tänker t.ex. om en kommande Androiduppdatering eller en custom ROM skulle kunna "aktivera" funktionen trots allt.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog säga USBC till HDMI, dvs vända på ordföljden för att det ska bli från källa till mottagare liksom.
    Men nej, ingen hjälp med själva frågan tyvärr.
     
  3. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Min gamla P20 Pro stöder detta, har använt det ibland på förra jobbet för att testa HDMIkablar kopplade till takmonterade projektorer.
     
  4. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
    Är också lite nyfiken på det här, har en mi pad 5 pro och skulle gärna vilja koppla den till tv på hotell och sånt
     
  5. jetlag

    jetlag Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Samsung kallar kabeln för MHL, diverse toppmodeller har stöd för det.
     
  7. sifri

    sifri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    Mi pad 5 pro saknar HDMI ut från usb c
     
    IRONMIKE gillar detta.
  8. IRONMIKE

    IRONMIKE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    102
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    oneplus3
    Telefon 2:
    Doogge mix
    Platta:
    Cube i7
    OK. Det var ju trist :(
     
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nej, det finns inget officiellt namn, officiell standard eller garanterad kompatibilitet. Enheten som man vill få video från måste specifikt ha stödet inbyggt på ett sätt eller annat. Det har i sin grund att göra att USB-C bara är en port, och nödvändigtvis inte behöver ha mer än USB 2.0, vilket i sig inte har stöd för video alls. Men porten kan även ha USB 3/4 Gen blaha blaha (världens mest förvirrande namnstandard) men i den specifikationen så finns det heller inget speciellt omnämnande av video. Därför har detta löst på diverse olika sätt som exempelvis MHL, Slimport, HDMI alt mode, DisplayPort alt mode, thunderbolt over USB-C och säkert några till. På moderna telefoner så skulle jag dock påstå att det handlar om DisplayPort over USB-C/DisplayPort art mode, och DisplayPort är sedan bakåtkompatibelt med HDMI. När det kommer till Googles egen adapter så gissar jag att den är till för/släppts tillsammans med PixelBook eller liknande.
     
    kirkx10 och Buzz gillar detta.
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Nej, de körde med MHL på Micro-USB-tiden. S6/S7 och motsvarande Note-modeller hade inte video out alls, och från S8 och senare kör de med alt mode.
     
    Last edited: 3 okt 2021
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Note 4 har det och från S8 är det USB-C.

    Jag har en MHL liggande någonstans som jag använde på en Samsung platta och någon gång på Note 4, det var en bra lösning innan Chromecast blev standard men ett jäkla spring mellan fåtöljen och teven så fort man skulle göra något...
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Tack för informativa svar, visste väl att ni på forumet hade koll!
    Hoppas Google anammar tekniken i framtiden på sina telefoner.