Diskussion: Första intrycken & omdömen iPhone 13 Pro/iPhone 13 Pro Max

Diskussion i 'iPhone 13-serien (2021)' startad av Swedroid, 24 sept 2021.

  1. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    399
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Ajdå, jag som tyckte 11 Pro var riktigt bra storlek. Får se hur det känns när 13p levereras.
     
  2. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Uppdaterade nyss 13 Pro till 15.0.1 men telefonen blev varm i bak mellan apple-loggan och kameramodulen. Blev det så för er?
     
  3. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det är normalt vid uppdateringar. Det är där cpu sitter
     
  4. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Iof har jag inte skal nu vilket kan vara varför jag inte märkt det tidigare.
     
  5. Coistrel

    Coistrel Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2013
    Inlägg:
    991
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 4a
    Telefon 3:
    Oneplus 5T
    Övrigt:
    Chromecast with Google TV
    Toshiba Chromebook 2
    Monterade skärmskydd, satte på skal och gjorde de grundläggande inställningarna.

    Pillat med skärmen på i cirka 3 timmar och förlorat kanske 25%. Riktigt bra om ni frågar mig. Hittills är iOS extremt ovant (använde en iPhone senast 2011) vilket innebär att det blir mycket onödiga tryck hit och dit. Kamerorna har jag inte hunnit testa ordentligt men en snabb jämförelse med Pixel 4a verkar indikera mer naturliga bilder även om Pixels algoritm är något utöver det vanliga. Flytet är gudabenådat och skärmen helt fantastisk.

    Återkommer imorgon med mer! :)
     
    Trino, Jonthan, RuffyMan och 1 annan gillar detta.
  6. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    livinl0ud, galaxy81, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Haft min 13pro en vecka nu (typ). Kört android sedan jag hade en iPhone 7+. Är inte imponerad, tung, oskön att hålla i, har väldigt svårt för iOS. Blir nog att frugan får ta över telefonen. Ska ge den en vecka till innan jag bestämmer mig. Men använder just nu min gamla lur hemma, på wifi, istället för att använda Iphonen, det säger en del..
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Ja, det säger ju en del om den inte används
     
  9. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Japp men samtidigt har man: "väldigt svårt för ios" kanske det inte riktigt är en rättvis bedömning av luren. Är som att jag skall testa en Pc men har väldigt svårt för windows, blir ju lite jävig då :)
     
  10. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Ja, sant. Trodde jag skulle vänja mig relativt fort, eftersom jag körde 7+ i två år, men nja, det verkar inte infinna sig. Tror tyngden, + att den är lite mindre än min android (P30Pro) gör att jag väljer androiden.
     
  11. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    Jag har varit inne på samma spår som du.. Har inte ägt en iPhone sedan 4s tror jag den hette och då sa jag aldrig mera iPhone och kört med Android sedan dess, framförallt Samsung. Har tom rekommenderat många att absolut inte skaffa iPhone på senare utan egentligen veta varför.

    Köpte mig ändå än 12 pro max och gav mig fan på att jag skulle försöka gilla iphone med IOS och allt vad det innebär. Har haft den i 3 månader och lärt mig att "älska" den, allt bara fungerar.
    Visst den är stor och tung men det är många andra telefoner också som tex S21 Ultra mfl.

    Slog nu till på en 13 PM och oj vad imponerad jag är nu av Apple och deras telefoner, nästan så jag får nypa mig själv i armen som alltid "hatat" Apple och deras telefoner.
    Framförallt gällande batteritid, kamera, skärmen, ett OS som bara flyter hur man än behandlar det mm.

    Kameran är det bästa jag haft i en telefon, batteritiden är den bästa jag haft, ljudet i högtalarna är nog också det bästa jag haft i telefon. Skiten funkar helt enkelt och det rullar på!
     
    AndliN, Nihliuz, kissidor och 9 andra gillar detta.
  12. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Kanske att jag vant mig med curved skärm lite för mycket, att jag saknar lite lite skärmstorlek (iPhone 6.1” min android 6.5”, trots det är iPhone tyngre), att gester fungerar annorlunda, osv. Har beställt ett nudient skydd, kommer måndag förhoppningsvis, så ska jag ge den en veckas chans till på jobbet.
    (Bild tagen med android) :)
     

    Bifogade filer:

    Puttesson gillar detta.
  13. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag tycker överlag att 13 Pro-serien saknar litegrann för min egna del för att jag skulle känna mig 100% manad att byta upp mig, men jag vet att en hel del inte skulle hålla med mig.
    För det första så är det en så uttjatad punkt att jag drar förbi den snabbt: Notchen. Det är bara inte snyggt, och även om man snabbt vänjer sig vid vardagligt skrollande är det fortfarande något jag stör mig på när man kollar någon video på youtube osv.
    Face ID är najs när det fungerar men jag använder fortfarande mask när jag är i kollektivtrafiken eller i affärer, då är det skitdrygt att låsa upp den och känns rätt 2010 att slå in sifferkod hela tiden, så jag hade hellre kört Touch ID. Bäst hade ju såklart varit om det gick att ha både face id och touch id, men... tekniken för att ha face id utan att ha notch är ju ännu inte på plats (om man inte vill ha gigantiska skärmkanter)

    Nummer två är att jag hade velat se en periskop-zoom på baksidan. Tycker inte att det är en gimmick utan jävligt användbart om man gillar att ta foton som är mer än bara praktiska (dvs om man gillar att fotografera natur och miljöer och inte bara ta porträtt på familjen osv), speciellt om du har det i kombination med en vanlig 2-3x telefoto-zoom.

    Storleken är också inte helt optimal enligt mig. Jag har egentligen inget emot stora telefoner men användbarheten går ner, speciellt när man kör den skärm-ration som Apple kör. Hade dom haft Samsungs 20:9 istället för 19:5:9 så hade det nog varit mer najs enligt mig.
    Jag hade önskat att det fanns en 13 Pro Mini så som storleken ser ut idag, men annars om dom hade fortsatt ha 5,8" som dom hade på 11 Pro så hade jag nog inte haft något problem med vanliga Pro-varianten.
    Tyngden är också rätt negativ för mig, tycker redan att 11 Pro var rätt tung, och 13 Pro osv är rätt rejält mycket tyngre.

    Tycker att 120hz är rätt mycket mindre märkbart på 13 Pro-serien än vissa android-telefoner jag sett med det, och min främsta teori hittills är väl att det beror på att själva skroll-hastigheten är långsammare på iPhone än t.ex. Samsungs senare flaggskeppsvarianter. Dvs det är självklart lika smooth, men det syns mer när man har en snabb hastighet på animationer och skrollning.

    Saknar såklart även att Apple inte är mer på bollen och experimenterar och vågar/vill vara innovativa även med sin hårdvara, men det är trots allt Apple, så det är inget jag förväntade mig. Obs jag är inte anti-Apple trots att jag säger det, finns få hårdvaror som känns så gedigna som iPhones, men dom är det dom är, tråkiga men fortfarande riktigt bra telefoner.

    Sen är det ju andra smågrejer med iOS som gör att jag funderat på att gå tillbaka till android efter 2 år, men finns mycket med iOS jag skulle sakna också. Så jag är änsålänge obestämd om det blir 13 Pro, Pixel 6 Pro, Galaxy Fold 3, S21/22 Ultra eller bara vänta till nästa höst och hoppas att fler av sakerna man vill ha kommer att bli implementerade (hörde att periskop-zoom ryktades komma 2023 eller 2024??? lite sent när android ha en 10000x Space Zoom där du faktiskt kan se Mars-rovern glida omkring på ytan av mars när du riktar telefonen åt det hållet :cool:)
     
    kissidor, chraist, Kristy och 2 andra gillar detta.
  14. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    Har ägt bägge och håller absolut inte med: 13 Pro Max är bara en mycket bättre kamera => tar väldigt bra bilder i alla situationer och är dessutom bra mycket snabbare (speciellt portrait) vilket är essentiellt om man vill fånga ögonblicket. Mycket mer verklighetstrogna bilder också. Video är också på en helt annan nivå (DV är bara :-*). Enda som lite irriterar mig är att den inte byter kamera då man filmar och zoomar in, utan den zoomar in digitalt. Ultrawide var också något bättre på S21 Ultra. Skulle vara bättre om man skulle ge bägge till en professionell fotograf och be hen gå ut och fota med bägge och sen höra lite feedback => bildkvalitet är inte alltid det enda som räknas, utan en stor del av upplevelsen är hur den är i användning.
     
    Last edited: 2 okt 2021
    Kristy, ruf0ns, 2crueal4u och 1 annan gillar detta.
  15. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Periskop-zoom har jag ju på min P30Pro, men den har jag knappt använt, så det skulle jag inte sakna. En bit zoomat, sen behöver man ju stativ för att få en bra bild. Nä, man kan inte klaga på kameran i iPhone. Men resten typ. Saknar med fingeravtrycks-sensorn under skärmen. Faceunlock känns bleh.
     
  16. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
  17. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra

    Kan bara hålla med, jag har haft en 13 Pro i fyra dagar nu och jag kommer returnera den.
    Kommer från Sony Xperia 1 III...Även haft flertal flaggskepp innan det.

    Skärmen och upplevelsen av 13 Pro är för mig inte mer imponerande än något annat jag ägt senaste åren.

    Kameran är super och även batteritiden, dock inte så bra som jag hade trott.
    För ett ta upp lite negativa delar jag upplever kring 13 Pro:

    Jag får många feltryck då skärmen inte reagerar på antingen drag eller tryck, speciellt när jag vill göra något snabbt och effektivt som fungera på mina tidigare mobiler. Xperian känns betydligt mer känsligare och pålitlig på det sättet. Det blir stapplig helt enkelt för att jag får trycka och svepa extra gånger då och då.
    Jag har också insett att platt skärm är inte lika skönt att ha när man svepare från sidorna. Känns stumt och svårt att veta var fingret ska vara utan att kolla.

    Tyngden, telefonen är tynger än vad jag vill att den ska vara men samtidigt otroligt gedigen!
    De hårda kanterna är inte ergonomiska för handen i längden men ett skal tar bort problemet en del.
    Face ID fungerar bra när det fungerar, när jag har mask på mig fungerar det inte alls vilket glöms bort ibland.
    Sen har jag upplevt en del buggar/glitchar, mer än på någon Android på senare tid vad jag kan minnas även om det säkerligen kommer fixas snabbt.
    iPhone 13/Mini är för mig snyggare telefoner än Pro och Max pga bättre designa kamera-ö samt färgerna med matta ramar.

    Sen är det ju fördelar och nackdelar med operativsystemen som är allmänt kända.

    Men kul att testa olika produkter, men jag har fått mer insikt i hur jag föredrar Android och andra varianter av telefoner över iOS och Apples design.
     
    kissidor, chraist och Kristy gillar detta.
  18. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Skärmen är bland den bästa på marknaden om man ska gå efter Displaymates pålitliga test.
    "The iPhone 13 Pro Max has a Very Impressive Excellent Top Tier World Class Smartphone Display with close to Text Book Perfect Calibration Accuracy and Performance that is Visually Indistinguishable From Perfect. Based on our objective Lab Tests and Measurements the iPhone 13 Pro Max receives a DisplayMate Best Smartphone Display Award earning DisplayMate’s highest ever Display Performance Grade of A+ and setting or matching 12 Smartphone Display Performance Records including 6 that are Visually Indistinguishable From Perfect."
    iPhone 13 Pro Max OLED Display Technology Shoot-Out

    Kameran är kanske den bästa på marknaden enligt många "oberoende experter" och youtubers. Angående batteritiden, förväntade du dig bättre än nästan 10 timmars SoT? Vissa har t.o.m fått 12 timmar på Maxen.

    Märkligt att du får "många" feltryck och att skärmen inte reagerar på dina drag eller tryck. Det påvisar bara på att produkten du har är ett måndagsexemplar.

    Det är väl ganska klart att FaceID inte funkar bra med mask på. Lika givet som att fingeravläsare inte funkar när du har handskar på dig.

    Vad för buggar och glitchar har du upplevt? Vore intressant att veta då jag nyligen uppdaterade till iOS 15.0.1.
     
    Tusuki, easycure1974 och livinl0ud gillar detta.
  19. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det du skriver om skärmen och respons måste vara ett defekt exemplar. Hade själv Xperia 1 III nyligen så något är absolut trasigt på din lur.
     
    Kristy, easycure1974 och livinl0ud gillar detta.
  20. Toss3

    Toss3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2018
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    287
    Det är en bugg i iOS 15 tydligen och kommer att åtgärdas i en framtida uppdatering.
     
    Kristy gillar detta.