Fråga: Skjutsa barn på Xiaomi 1S, lagligt?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Kate, 1 okt 2021.

  1. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Det är skillnader på elsparkcyklar och cyklar. En elspark klassas som en cykel så länge den får köra Max 20 km/h och har en motor på Max 250W. Detta vet vi alla sen tidigare.
    Dock så är en elspark en PEV - Personal Electric Vehicle. Detta är det jag tror som gör att fordonet inte får köra i 25 som en elcykel får. Trots att båda klassas som ”cyklar”.
    Så nej, jag tror domstolen kommer vara stenhård och döma dig till böter. En överklagan till HR tror jag inte kommer hjälpa heller. Du får knappast prövningstillstånd.
     
    Kate gillar detta.
  2. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Detta är precis samma fråga som ungdomar med "epa-traktorer" som kan köra i 70 km/h
    Idiotiskt och livsfarligt men så länge ingen ser att åbäket kan åka i 70 km/h... är det lika farligt oavsett.

    1: det är emot lagen att skjutsa en som står på plattan på en elsparkcykel, (bärsele är nog en gråzon)
    2: Du får bedöma själv om du anser risken för skada och risken för bot är låg nog för att du ska våga bryta mot lagen.

    Mer lämpligt med en cykel med barnsadel, för din hälsa, ungens säkerhet och din laglydighet.
     
    matssoderstrom, polar590 och jnsson gillar detta.
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Frågan är ju om dem orkar det. Men träffar man på en nitisk konstapel så..

    Sen tycker jag också att man borde kunna hävda att en elsparkcykel som har dubbla styren och plats på ståplattan är ”byggd” för en vuxen och ett barn.

    Det finns, vad jag vet, ingen certifiering av elsparkcyklar. Det är fullt lagligt för mig att bygga en egen elsparkcykel med 250 Watt och hastighetsbegränsning 20 km/h och köra den på allmän väg. Ingen behöver godkänna den.

    För t.ex. bilar och mopeder finns CoC-intyg. Där står hur många passagerare fordonet är byggt för. Du kan inte sätta in en extra stol i en bil och hävda att den är byggd för en person till. Då måste tillverkaren utfärda ett nytt CoC och du måste omregistrera bilen med det nya certifikatet.

    Men vad hindrar mig från att bygga om min Xiaomi 1S och hävda att den sen är byggd för 2 personer? Det är ju jag som är tillverkare av slutprodukten.
     
    Last edited: 3 okt 2021
    japs gillar detta.
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 425
    Mottagna gillanden:
    3 206

    MINA ENHETER

    Hade aldrig kommit på tanken att skjutsa ett barn så
     
  5. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Ser varje dag såna skjutsningar till och från sonens skola och jag vet om minst 2 olyckor där barnen fått skador på mestadels huvudet.

    Förstår inte hur de tänker, den som tar mest skada är ju barnet speciellt då de flesta inte har hjälm, man har ju som förälder plikt att skydda sina barn o här gör man definitivt inte det.

    Det spelar ju inte roll om det är 50m raksträcka, en dag är det nån störmoment som orsakar en vurpa eller en vilsen trafikant som agerar irrationellt som du krockar med.
     
    jimel gillar detta.
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Alltså det finns ingen poäng att debattera det här, för det kommer inte leda någon vart. Lagen säger specifikt att det ska finnas lämpliga säten så en polis skulle ju absolut kunna vilja skriva en ordningsbot. Om du inte accepterar det så kan det som som sagt var leda till åtal, och då är det upp till domstolen att avgöra om ett extra styre är att jämföra med lämpligt säte, och det utfallet är omöjligt att sia om i förväg.
     
    japs gillar detta.
  7. Alix

    Alix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Telefon 2:
    iPhone SE 1st gen nr 1
    Kolla i vart fall om försäkringen gäller om barnet skulle skadas. Plus vilka skador barnet riskerar, jämförelsevis att sitta i cykelstol. Lagligt hit eller dit är väl så sett inte alls lika viktigt.
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Ja, det ska finnas lämpliga säten om man tar med fler passagerare än cykeln är byggd för.

    För ordinarie förare/passagerare finns, vad jag vet, inga krav på säten. Annars skulle ju alla sparkcyklar utan sadel vara olagliga.
     
  9. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    OM det är oklart med nuvarande lagtext kommer förr eller senare någon att vilja dra det till rättslig prövning. Så man får väl fundera på om man är beredd att vara inblandad när detta händer.
     
    japs och Kate gillar detta.
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag bara säger vad polisen kan hävda. Du kan såklart käfta emot och hoppas på bättre lycka i domstolen.
     
    japs och Asawi gillar detta.
  11. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Polisen kan förstås hävda vad de vill. Man kan välja att acceptera eller gå till domstol.

    Men vi kommer inte ifrån att lagen är otydlig i detta fall. Att skjutsa på en elscooter i originalskick där tillverkaren anger att den är byggd för en person är solklart olagligt. Möjligen kommer man undan om man har en sadel åt barnet.

    Men det finns ingenting i lagen som säger vad som krävs för att en cykel ska vara ”avsedd” för fler än en person. Det är upp till tillverkaren att bedöma.
     
    japs gillar detta.
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, vi är helt överens. Det går inte att veta därför är det helt onödigt att debattera det här.
     
    japs gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man får ju räkna med att det kommer att upprättas en anmälan om olovlig körning oavsett vad och sedan får man väl driva det vidare i tingsrätten som ni säger. De flesta är kanske inte helt bekväma med detta skulle jag tro, givet att det kan kosta en del utöver att många inte vill ta risken att hamna i belastningsregistret, men det vore ju för all del en intressant process.
     
    jogge och Kate gillar detta.
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Känns väl som om lagen borde skrivas om snart? Ingen vinner på otydlighet.

    Dagens lag är lite som att gå till koranen när man ska döma i ett mål om dataintrång, vilket tydligen sker i vissa länder..
     
    japs gillar detta.
  15. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Var en sådan här sadel jag tänkte på.
    Spänns enkelt fast i ståplattan på valfri position och sedan kompletterar man med handtag som som finns att köpa för ändamålet.

    Jag ser denna lösning som lagenlig, trots att flera här i tråden bestämt hävdar att det är 100% olagligt för att de läst detta på någon hemsida.:P

    Självklart gäller detta ENDAST för barn som är under 10år, har hjälm och att föraren har fyllt 15år.
     

    Bifogade filer:

    Kate gillar detta.
  16. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 622
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Kanske är mer ämnat för den som kör som lessnar på att stå... Men visst, testa för all del och kör så det ryker! Trådskaparen verkar ha bestämt sig från början att den har rätt från början! Så ge järnet och gasa på,så är det klart!
     
    Asawi gillar detta.
  17. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Instämmer till fullo, och många verkar blanda ihop lag och moral.
     
    Klurre gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 688
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tvivlar rätt starkt på att den där sadeln kommer ses som ett "lämpligt säte". Lagen är ju skriven så att det finns tolkningsutrymme.

    Men visst, det är möjligt att de kommer betrakta den som säker för ett barn när de får se sparken, men det vet vi ju knappast om saken inte är prövad först.

    Konsekvenserna är dock fem år i belastningsregistret om man åker dit för olovlig körning, bland annat, så det är bra om man verkligen har full koll på läget innan man ger sig på det. Exempelvis konsulterar en jurist.

     
    Last edited: 6 okt 2021
    Kate gillar detta.
  19. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Inte då! Men jag köper inget som det inte finns belägg för. Sätter man på ett extra styre på en elspark så är den ju i någon mening ”byggd” för 2 personer. Det är ju helt uppenbart vad styret är till för. Tills det är rättsligt prövat så har jag svårt att se att man kan dra någon slutsats.

    Lagen lämnar väldigt mycket tolkningsutrymme här. När det gäller t.ex. mopeder är det solklart. Antal passagerare står i CoC. Du får heller inte ändra något som påverkar uppgifterna i CoC.
     
  20. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Är inte riktigt med exakt på vad du menar med detta.

    Jag tolkar lagtexten så här.
    ”Byggd för” gäller personer dvs alla åldrar.

    Och detta behöver du INTE kombinera med ”lämpliga säten och skydd för hjulekrar”.

    Dvs en moped klass II som är byggd för 1 person och har intyg att det bara får färdas 1 person, även där går det bra att skjutsa ett barn så länge ålder, ekerskydd, lämpligt säte osv är uppfyllt.

     
    Last edited: 6 okt 2021
    Kate gillar detta.