Är Xperia 1 helt ute nu?

Diskussion i 'Xperia 1' startad av daltemyr, 16 nov 2020.

  1. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Inte ett enda inlägg i den här underkatalogen på mer än en månad. Har alla övergett den här telefonmodellen nu, eller är alla som har kvar den fortfarande så nöjda med den att det inte finns något att klaga på?
    De månatliga uppdateringarna kommer fortfarande regelbundet och i alla fall mitt exemplar fungerar fortfarande väldigt bra, så bra att jag hittills inte har sett någon större anledning att byta upp mig, annat än den där villhöver-faktorn som dyker upp så fort det dyker upp något nytt. Jämfört med Mk II så saknar jag inte hörlursuttaget eftersom jag kör med Bluetooth-lurar och trådlös laddning har jag inget större behov av heller. Inga som helst problem med batteritid, minnesutrymme eller cpu-kraft.
     
  2. beerman

    beerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Själv är jag väldigt nöjd med telefonen kan bara klaga på att den lättare tappar hemma wifi gentemot mina andra telefoner. Skulle gärna vilja byta till en 5II men jordvärme pumpen brakade ihop så jag får nog ha kvar denna nått år. Den får ju förhoppningsvis android 11 framöver och säkerhets uppdateringar ett bra tag till. Batteriet räcker dugligt fast har dåligt täckning med min operatör Telenor där jag bor. Får väl byta framöver annars nöjd med denna snabb och rapp är den ju
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul att du är nöjd med telefonen. Jag tror den var lite dyr vid premiären jämfört med hur starkt Sonys varumärke numera är, så det var nog bara inte så många som slog till.

    Xperia 5 II verkar ha fått en lite större fanbase, vilket är kul att se. Det var ju också rätt välförtjänt om man läser om erfarenheterna, men själv är jag inte övertygad av kameran ännu. Är särskilt HDR jag har lite problem/är missnöjd med. Mjukvara, batteritid, byggkvalitet och prestanda är fin däremot.
     
    Egil gillar detta.
  4. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag har för ming att Samsungs dåvarande flaggskepp var dyrare när jag köpte telefonen. Jag var fakriskt väldigt nöjd med telefonen jag hade innan X1 också, det var en silverfärgad XZ Premium, man kunde använda baksidan som spegel, och den hade stöd för en speciell sorts sladdanslutna hörlurar som arbetade med en brusreducering som satt inbyggd i telefonen. För ändamålet hade 3.5mm-kontakten en ytterligare kontaktring. Jag hade nog inte bytt ut den ifall det inte hade varit för att ena volymkontrollknappen slutade att fungera elektromekaniskt, dessutom var det den knapp som användes för att stänga av väckarklockan, och eftersom garantin hade gått ut valde jag att köpa nytt i stället. Den ligger dock kvar i nån låda nånstans.
     
    bernard gillar detta.
  5. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Använder du dig fortfarande av Sony xperia 1? Förbättrades kameran med tiden? Är fingeravtrycksläsaren fortfarande dålig?
     
  6. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jo, jag har kvar min 1:a fortfarande, och den tuffar på helt problemfritt faktiskt, och jag är väldigt nöjd med funktion, kvalitet och format. Sony levererar fortfarande uppdateringar regelbundet, och jag upplever inga större problem med den. Jag har aldrig upplevt några problem med kameran, och fingeravtrycksläsningen fungerar numera riktigt bra efter att de gjort något med programvaran. Det krävdes dock fullständig omregistrering av fingeravtrycken för att det skulle börja fungera.
    De enda små problem med telefonen är dels att om man inte startar om telefonen regelbundet, typ en gång i månaden, så är risken stor att vissa sveprörelser slutar att fungera, och det andra problemet, som jag är osäker på ifall det är telefonen eller BT-headsetets fel är att det blir dropouts i överföringen ibland.

    Jag har sneglat lite på 1 mark III men jag tycker inte att jag får särskilt mycket mer för det priset.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  7. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro


    Hur är batteritiden nuförtiden på din. Hur många timmar skärmtid får du ut på en laddning? Har du märkt av någon försämring på batteritiden efter att ha använt den länge?
     
  8. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Bra skulle jag säga. Jag har dock inte mätt skärmid, och jag vet inte om "Skärmtid sedan fulladdning" som man kan hitta i informationen om batteriet i inställningarna är ett relevant värde. Man måste i så fall notera och bokföra detta innan man börjar ladda för att få en användbar statistik. Det är dock sällan som jag behöver ladda under dagen, vanligtvis är det ca 50% när jag sätter telefonen på laddning när jag lägger mig. Jag har telefonen konfigurerad i "batterivård" så att starten av laddningen fördröjs så att telefonen är lagom laddad när jag brukar koppla ur laddaren på morgonen, vilket jag tror skonar batteriet en del. Den laddar dock till 100% och inte till 80-90% som brukar rekommenderas numera.
    Det bör dock nämnas att jag spelade för en tid sedan spelet "Train Station 2" ganska intensivt under en period. Det är ett spel som kräver tänd skärm under en längre tid och med tanke på att telefonen blev ganska varm verkar det även kräva en del beräkningskapacitet, (möjligen på grund av en option i spelet som ändrar perspektivet på bilden ifall man vickar på telefonen), samt en online-uppkoppling mot en server och då var det inte mycket bevänt med batteritiden dock. Efter en halv dag var man nere på oroväckande låg batterinivå.
    Efter att jag tröttnat på det spelet och slutat spela det så återgick batterinivåerna till det normala igen.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  9. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Hur var det med värme utveckling på denna?
     
  10. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det är klart att den kan få lit högre temperatur ifall man använder den mycket eller om man laddar med snabbladdning, det får väl alla elektriska apparater, för en viss del av tillförd energi omvandlas alltid till värme, men jag har aldrig upplevt att det varit någon störande värmeutveckling, inte så att man bränner sig på den eller så.
     
  11. CABBAN05

    CABBAN05 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2014
    Inlägg:
    1 627
    Mottagna gillanden:
    505
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy s22ultra
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Launcher
    Tack för svar har haft mobiler med 801 805 810 845 888 exynos 10 min chrome eller Facebook den brände köttet i tinningen efter jag tog samtal, de ersatte mig med en ny mobil samt dual charger, så det fick läka men hemskt var det.