Köpråd med fokus kamera - alternativ till S21 ultra

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av matteee, 4 okt 2021.

  1. matteee

    matteee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2012
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag köpte S21 Ultra för att få en bra kamera. Men jag är inte alls nöjd varken med framkameran eller bakkameran. Tycker inte bilderna blir bra alls. Vill kunna köra autoläge och vara "nöjd". En kompis S20 ultra tar betydligt bättre bilder med finare och naturligare färger.

    Så, jag undrar, vad finns det för alternativ till denna om man fokuserar på kameran. Vill ha bra vardagliga bilder.
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Om nån vecka bör Google släppa sin Pixel 6/6 Pro som lär ha riktigt bra point and shoot läge. Annars kanske IPhone 13 Pro om du kan leva med IPhone.
     
    Kristy och matteee gillar detta.
  3. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Bilder tagna med din mobil

    Du kan kolla igenom tråden här och se om du hittar någon kamera som tilltalar dig.
     
    Kristy och matteee gillar detta.
  4. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    iPhone 13 PRO/ PRO Max är förmodligen det bästa man kan köpa får att få bra bilder vid sk Point and Shot.
     
    Last edited: 4 okt 2021
    livinl0ud, Kristy och matteee gillar detta.
  5. matteee

    matteee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2012
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har alltid varit lite anti iPhone men är lite lockad att testa efter min samsungbesvikelse.. Hur är 12 pro max jämfört med 13? Kameramässigt.
     
  6. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    12 Pro Max har en bra kamera men är minst ett snäpp sämre än 13 Pro Max. Några delar av kameran har förbättrats kraftigt i 13 Pro Max, tex makro, mörkerläge osv.
     
    Kristy och matteee gillar detta.
  7. wook

    wook Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2013
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det är jag också. Så det hade för mig aldrig blivit något alternativ.
    Jag hade nog väntat ett litet tag och tittat på Google pixel. Om ryktena stämmer så kan det komma en 6 Pro i mitten av denna månad. Så det är ju inte länge kvar. Den tror jag kommer att ha en mycket vass kamera i auto läge. Men vi får se :)
     
    Kristy gillar detta.
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Hmm, alltså S21 Ultra har ju ett av de mest kompetenta kamerapaketen på marknaden, och jag har inte läst så många som har samma åsikt om dig kring att den skulle vara sämre än S20. Först och främst, har du kollat så det inte är skärmen du stör dig på och inte kameran?
    Men sen kommer vi till det här med att just färger och naturlighet är väldigt subjektivt, kan variera i olika miljöer, och kan ändras med mjukvaruuppdateringar. Så bara för att du ser en bild som någon tagit med en telefon för ett halvår sedan och tycker den ser bra ut, så betyder det inte att du kommer vara nöjd med kameran när du använder den. Eftersom det är subjektivt och beroende på yttre omständigheter så måste du nog testa dig fram själv. Men bara en tanke, om S20 ultra känns okej, varför inte köra på det?
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har själv en S20 Ultra och är inte alls nöjd med kameran. Överdrivna färger och medioker mörkerprestanda. Tycker inte heller bilderna blir så skarpa som jag hoppats på. Som lök på laxen har den dåligt stöd för gcam också.
     
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Hmm, du säger att du upplever s20 som bättre än s21. Andra säger att s20 har överdrivna färger och dålig mörker prestanda. Låter som du gillar dessa överdrivna färgerna som s20 levererar. Andra som är kända för att leverera "instagramfärdiga" bilder med överdriven färg är iphone, då gärna äldre generationer så en iPhone 12 eller en s20 borde passa dig bra.