Diskussion: Stora tråden om Fintech (Revolut, Curve, PFC m.m) - Allmänna frågor/svar/tips

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av RKXYZ, 10 mar 2019.

  1. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Hej alla, nu är jag igång igen! :D

    TLDR: Finns det någon anledning till att köra Rocker om man redan använder Revolut för dagligt bruk förutom cashback och Swish stöd? Eller ska man helt enkelt ha båda? :)

    Har skrivit om Revolut tidigare i andra trådar men jag tänkte att jag slänger upp en fråga här också då det även verkar diskuteras flera olika aktörer här.

    Kort bakgrund:
    Är och har varit en frekvent Revolut Premium användare där kortet använts för vardagliga köp.
    Reser sällan (1-2ggr per år som mest) men gillar möjligheten till att ha flera valutor, tillfälliga kort för nätköp osv och har därför ersatt mina debit bankkort med Revolut...nästan...

    För jag har alltid varit skeptisk till att ha en större summa pengar på kortet eller göra stora köp för >10k SEK just pga risken att kanske bli avstängd när man överför stora mängder pengar på en gång som vissa verkar råka ut för (googla "revolut closed my account without reason"). Och eftersom bolaget inte finns i Sverige känns det lite stökigt att behöva jaga supporten över en chat för att lösa sådana saker om det skulle ske.
    Och en annan sak är att kortet står som utgivet utanför Sverige och nekas därför i vissa mindre butiker vilket också är en nackdel.

    Annars tycker jag kortet är klockrent och min oro över att bli avstängd kanske är överdriven..


    Så nu till min fråga:
    Kollegan tipsade om Rocker som jag läst om tidigare och det verkar vara ett intressant kort, dels för cashback (minst 0,5% vs 0,1% hos Revolut men som också kräver Metal), Swish stöd och att det är ett svenskt bolag?

    Men finns det någon annan fördel med Rocker som skulle göra mitt Revolut kort överflödigt? Eller ska man helt enkelt behålla båda och kanske köra Revolut utomlands och Rocker inom Sverige?
    Och anser ni att Rocker är säkrare gällande större köp jämfört med Revolut eller ska jag fortsätta betala större inköp med mitt debit bankkort (och då gå miste om cashback vilket vore synd)?


    Helst skulle jag vilja undvika att köra med flera olika kort för enkelhets skull men det kanske är så enkelt att dom fyller två olika syften så att man bör ha båda?

    PS. Ju mer jag skriver denna text inser jag att man kanske bör behålla båda korten, dom är trots allt gratis (om man inte kör premium eller metal) :)

    Vore kul att få höra ni tänker kring dom här korten!
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det bästa är nog att behålla båda korten. Revoluts funktion med engångskort för nätköp är ju suverän och Rocker har inget motsvarande. Rocker har däremot en support 24/7 som är lätt att få kontakt med. Så jag känner mig tryggare med Rocker om jag ska göra stora köp. Jag känner mig också tryggare med att sätta in större belopp på Rocker. Rocker har ett sparkonto som man lätt kan föra pengar till och från. Förutom att räntan är bra (0.80%) så är också de pengarna skyddade av den statliga insättningsgarantin. Det finns också en funktion för att automatiskt föra över pengar från sparkontot till kortkontot när kortkontot sjunker under en viss nivå.
     
    Ender gillar detta.
  3. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Tack för feedback, det lutar nog åt att jag skaffar Rocker och testar litegrann, verkar vara ett sjyst kort ändå.
    Precis som du säger är Revoluts engångskort eller tillfälliga kort perfekt för internet köp så jag kommer nog köra på båda korten ett tag framöver!
     
    svenix gillar detta.
  4. bstark

    bstark Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2020
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    49
    Har ofta saldo hos Revolut på >10k utan att det ställt till problem. Med det sagt så skulle jag inte använda det kortet till att göra större inköp. Använder det mest för dagliga utgifter, undantag resor utomlands vilket man inte gör nuförtiden. I det fallet hade det känts tryggare att ha det i ett Rocker sparkonto.

    Än vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska ha Rocker till, jag kommer absolut börja med sparkontot iallafall. Skulle man få 10% cashback är det naturligtvis superintressant, i så fall kanske man använder Rocker för 5000 kr i månaden så man maxar bonusen.
     
  5. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    Resan fortsätter..

    "Nordax förlänger anmälningstiden i uppköpsbudet på Bank Norwegian ytterligare till den 8 oktober, klockan 16.30 norsk tid"
     
  6. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Kan någon förklara för mig varför inte fintech kort fungerar i mindre butiker som t ex ”Direkten <namn>”?

    Trodde först problemet var att kortet är utgivet utomlands (Revolut, Curve) men jag testade Rocker igår och fick samma problem, köpet medges ej.

    Kortet funkar annars överallt men just dessa mindre tobaksbutiker fungerar aldrig?
    Rocker är väl ändå ett svenskt kort?
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan vara så att de klassas som spelbutik och en hel del fintech kort tillåter inte att man använder kortet för spel (t.ex. svenska spel och liknade vad jag förstått)
     
    Buzz gillar detta.
  8. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Ah det har du rätt i, det är nog anledningen.
    Känns dock idiotiskt för större butiker som ICA mfl har ju också förbutiker där man kan spela och där fungerar korten (troligtvis för att det inte går särskilja vart man handlar i butiken)
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Tror det går, då det inte är i kassan utan typ atg del i butiken och de har egen kassa/där man betalar)
     
    bstark gillar detta.
  10. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Hmmm ok det kan stämma, surt är det iallafall :(
     
  11. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Mitt dotter är 14 år. Hon har kontokort (ej kredit) från ICA banken som idag varken stödjer Apple Pay eller Google Pay. Både Apple Pay och Google Pay har åldersgräns 13 år. Min första tanke var att fixa Curve till dottern. Men Curve har åldersgräns 18 år. Någon som vet något annat sätt så hon kan använda Apple Pay eller Google Pay?
     
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Kanske inte helt rätt men varför inte skaffa Curve i ditt namn?
     
  13. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag hade skaffat Rocker-kortet på ditt namn så får hon cashback på sina köp. Det är gratis men man får fylla på kortet med swish
     
  14. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag har redan Curve. Menar du att hon loggar in på min curve på sin telefon, och lägger till sitt eget kort? Kan hon då nå mina kort också?

    Jag kollar upp detta. Tack. Edit: Åldersgräns 18 år står det på hemsidan. Edit 2: Aha, du menar att jag skaffar det i mitt namn. Missade det. Får klura på saken.
     
    Last edited: 6 okt 2021
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Aha du har redan Curve...
    Nja du kan ju lägga till hennes kort i ditt Curve och sen det i hennes Google Pay.

    Så gör tex sambon och jag, bägge har samma Curve inlagt på respektives Google Pay.

    Det enda problemet jag ser för er är att få jag förmodar att du inte vill ge henne tillgång till Curve appen för att ändra kort så skulle hennes kort behöva vara default i Curve. Och du skulle behöva gå in i Curve appen när du vill använda något annat kort.
     
  16. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    Nordax gör en sista förlängning av anmälningstiden i budet på Bank Norwegian till den 15 oktober..
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bara en undran, vad har det med fintech så som Revolut, curve eller PFC o göra som den här tråden handlar mest om?
     
    katho och Leo83 gillar detta.
  18. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    Det har inget med Revolut, Curve eller P.F.C. att göra. Däremot är det en Fintech-nyhet! Begreppet Fintech är väldigt brett.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bank Norweegian är väl ingen Fintech? Det skulle inte jag klassa den som
     
    Leo83 gillar detta.
  20. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Vet någon om man kan använda rocker för att fylla på revolut?