Brittiska operatörer inför roamingavgifter för EU-surf

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 25 jun 2021.

  1. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag har ALDRIG haft nån chock-faktura med Fello eller Telia när jag åkt till EU länder. Till andra icke EU länder gäller att hålla koll på sin användning av telefoni o internet, det är inte så svårt, åker man ofta utanför EU så kan jag tycka bäst att skaffa sig abonnemang som har bra roaming villkor, men inte annars.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att betala 5 eller 9kr/minut för inkommande samtal är väl inte speciellt kul, det kommer en ju inte ifrån med ett lokalt kontantkort heller. Det är ju även skönt att kunna fortsätta med sitt svenska nummer under perioden en är utomlands och att slippa tänka på att hitta ett lokalt kontantkort.

    Om en reser någon gång per år finns det ju absolut bättre operatörer än Telia och till viss del Telenor. Men reser en inte utanför EU så spelar det ju mindre roll. Ett abonnemang från din favorit Fello ger ju även bättre priser än ett Telia-abonnemang i Storbritannien, vilket tråden handlar om. ;)
     
    kajsthlm18 gillar detta.
  3. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Frågan är väl, finns det ett utländsk kontantkprt med väldigt bra roaming. Om man planerar så borde man kunna beställa ett kort utan IMEI registrering. Alltså tredjepart.
     
  4. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Värsta jag vet är att det finns krav på att man ska betala IMEI skatt för att använda utländska SIM kort med sin telefon.

    Så alternativet är att köpa en ny svensk telefon varje år eller köpa en inhemsk skit telefon av okänd märke.

    Jag hoppas att fri internationel roaming fortsätter att bli norm. Efter 4G/Wifi-samtal så vill jag helst ha fri roaming före 5G och e-Sim inom mellan och lågpris.
     
  5. dunderklumpen

    dunderklumpen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2021
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Tre, Telia företag
    Telefon:
    iPhone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia företag
    Telefon:
    iPhone 8
    Klart man kan skaffa kontantkort, men jag slipper gärna det. Telia har tidigare varit riktigt, riktigt bra i GB, men nu tycker jag de har valt en tråkig väg. De har de senaste åren höjt priserna på typ alla sina tjänster känns det som. Och nu väljer de roaming när det uppenbarligen går att behålla datamängd och samtal som Tre och Telenor gjorde. Familjen har haft fyra mobilabonnemang i många år, fast och mobilt bredband, tv och lite annat genom åren hos Telia. Nu har vi inte Telia längre…
     
    Moby, Cupcakes och bernard gillar detta.
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vi får hoppas Telia ser att andra operatörer (förutom Telenor) erbjuder bra villkor o väljer att göra nåt åt saken.
     
    dunderklumpen gillar detta.
  7. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Ditt ända alternativ är att skaffa ett abonnemang för bara den månaden med fri roaming. Men du reser så där ojämnt så min lösning skulle inte funka.
     
  8. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Operatörer hit och dit. Välj den operatören som funkar bäst för dig för stunden. Se till att inte binda upp dig hos en operatör så du har valfrihet. vill du ha bäst nät? välj den operatören som har bäst täckning där du är mest, vill du ha billigast? välj det som är minst sämst för pengarna. Ska du resa? Välj den operatören som har bäst roamingavtal. Visst det är lite meck och lite jobbigare att hålla koll på och speciellt om man har en hel familjs telefoner att fixa, men hänger man på det här forumet lär man nog lösa det. Men visst förstår att man gärna vill ha en lösning som bara funkar utan att behöva tänka på det.

    För några år sedan åkte vi ett större gäng till USA. vissa av oss stannade upp till en månad och flera av oss skaffade ett obundet abonnemang hos telenor med fri dataroaming för den månaden i utlandet, istället för att köra roaming med telia, hallon och halebop.

    Funkade hur bra som helst tills en polare glömde bort att det bara var fri dataroaming, samtalen kostade ju fortfarande 15kr/min lite ångest när dom satt i telefonkö till airbnb i en timme :)

    Telenor kör ju fortfarande fri dataroaming i UK och det skulle räcka gott för mig. Samtal och sms kan jag klara mig utan :)
     
  9. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Okej min poäng var att Telia har dyra roaming priser. Tror vi kan vara överens där :)
    Sen valet av operatör och hur ofta man reser utanför EU eller inte är inte relevant till det jag skrev.
     
  10. Macki

    Macki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Någon som vart till Storbritannien med Fello på sistone? Ser att det kostar 0,39kr/mb för surf där, men undrar om det även går att köpa något "surfpaket" medans man är där?
     
    Last edited: 18 okt 2021
  11. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Gammal post, men de har det här urdyra och samtidigt svårförståeliga erbjudandet:
    Surf i Storbritannien
    I Storbritannien kan du använda 200 MB för 99 kr/dygn. Pris per MB upp till dygnstaxan är 20 kr.

    Vill du surfa mer än 200 MB gör du ett aktivt val genom att köpa till mer surf (200 MB för 99 kr)

    Observera att extra avgifter kan tillkomma för mottagna samtal i lokala operatörers nät i Storbritannien.​
    https://www.fello.se/roaming/
     
  12. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Britterna måste ångrat sig djupt kring utträdet. De blev lovade att avgiftsfri roaming skulle vara kvar och istället så införs det igen...
     
  13. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Blir nog billigare ändå, de slipper ju de enorma EU-avgifterna. Sedan beror det ju på operatören, på våra företagsabonnemang har vi 100 GB per person och månad inom en stor del av världen, inklusive UK.

    Sedan är det väl inget nytt att Telia och deras dotterbolag är snikna som tusan.