Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag ringer alltid till UPS. Det är bara att ringa och säga att du vill ange en portkod. (Finns ett formulär på hemsidan för att skicka in info, om man är rädd för telefon.)

    Det är bäst att göra före paketet lämnar terminalen på morgonen, då skrivs en etikett med portkoden ut och klistras på paketet. Ringer man efter att paketet lämnat terminalen så behöver dom ringa chauffören med portkoden.
     
  2. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det är väl bra i en "perfekt" värld med hederliga människor men tyvärr är det egentligen helt värderlöst att skriva ut portkoder på paket då säkerheten för ett helt hus går förlorad. Vi hade inbrott i vårt hus och källarförådet brevid mitt blev uppbrutet. Har skrivet om det tidigare i tråden. Det är bättre med någon slags "Paket-dörrklock-knapp" och man inte behöver lämna ut portkorder till höger och vänster.

    Det borde finnas något system som inte är svindyrt, det har ju funnits hur länge som helst port-telefon knapp för lägenheter, se Seinfeld hehe, men med dagens teknik.

    Alternativet är typ någon slags Instabox för lägenheter men troligen är det svindyrt.
     
  3. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Jag får börja ringa då istället. UPS my choice har jag försökt få till men utan framgång. Verkar bara bli massa fel på mitt konto. Tror dock inte det hjälper utan infonotice nr. Tycker det är riktigt dåligt hur UPS/Amazon sköter detta. Måste bli extremt mycket paket som bouncar p.g.a. portkod.
     
  4. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Min erfarenhet är att UPS ändå aldrig är i närheten av någon port - med eller utan kod - så resultatet blir det samma, dvs lämnat till närmsta ombud, med beskedet att "vi inte kunde nå dig hemma" vilket naturligtvis är en ren lögn.
     
    nexus^6 gillar detta.
  5. Spayye

    Spayye Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    69
    Bring, Airmee och PostNord har lyckats med alla hemleveranser till mig. Trots böket med att behöva använda porttelefonen.
    UPS har däremot failat på alla försök och påstått att jag inte varit hemma. Är 100 på att de inte ens varit framme vid porten.

    Samma problem på min förra adress.

    Hur kan konkurrensverket eller vad det nu finns för myndigheter ens tillåta ett så uppenbart systematiskt fanstyg där de inte använder samma spelregler som övriga aktörer. Men jag antar att det är säljarna och vi som måste göra ngt mer än att gnälla i forum ;)

    Tack för alla tips btw! Snart är alla julklappar inköpta, redan i oktober :P
     
    Last edited: 6 okt 2021
    Kolonial, Magic, safadino och 2 andra gillar detta.
  6. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Airmee funkar kanon i Göteborg i alla fall. Leverans till dörren vid angiven tid. Fått flera leveranser lördag kväll exempelvis.

    UPS däremot är helkass. De skickar grejerna till ombud och sen meddelar mig inte att paketen är där. Har man spårningsnummer vet man att de är framme men har under året fått flera saker skickade till mig utan att ha ett spårningsnummer. Då får jag aldrig på något sätt veta att paketen är framme......

    Hur ska jag veta att jag har fått ett paket om ingen säger det till mig? Jag vet inte att jag ska vara hemma och ta emot och sen vet jag då inte heller att jag har ett paket som väntar hos ombud. Ska jag åka förbi ombudet en gång i veckan och fråga om de har några paket med mitt namn så får de gå igenom allihop?
     
    AndYAce och bernard gillar detta.
  7. opuspocus

    opuspocus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2021
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1 454
    Nu är bara frågan vad jag ska med en mikropipett till, dags att börja leta FBA DNA-polymeras och elektroforesapparat kanske :)
     
    safadino, ZilverZurfarn och Spayye gillar detta.
  8. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER


    Skrev en kväll till UPS och frågade varför dom aldrig ringer.


    "kan vara att paketet är skickat med en service typ "Worldwide Saver", då får föraren, enligt våra protokoll och regler, lov att lämna paketen direkt till ombud om de inte har tid att leverera under sin rutt."

    Så föraren kan då chilla mer och sen leverera paketen till en servicepoint.
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Det står inget om diskmaskin. Undrar om de går att köra där eller om de spricker och ger glassplitter i hela diskmaskinen?
     
  10. opuspocus

    opuspocus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2021
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1 454
    Ingen aning, det är väl inte högsta kvalitet, jag kommer nog handdiska bara för att de större faten i 6-packet verkar bökiga att få in, och så slipper man köra rysk roulette med diskmaskinen.
     
    Buzz gillar detta.
  11. Android007

    Android007 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2020
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    86
    Trycksprutan från WECLEAN levereras inte pga "lack of availability", yeah right...

    "
    Hello from Amazon.se
    Due to a lack of availability, we will not be able to obtain the following item from your order. We've cancelled the item and apologise for the inconvenience. If you see a charge for the cancelled item, we will refund you within 1-2 business days. If you are still interested in purchasing this item, it may be available from other sellers. Please visit the detail page for this item below."
     
  12. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    Vi har någon vattenläcka i huset så just i mitt källarföråd var det blött på hela golvet. Det är dock knökfullt med bla amazon kartonger så man knappt ser golvet heh.

    Har tömt det, nja det som var på hyllor etc fick vara kvar, och torkat*) det etc och när jag organiserar om så hittar jag en nästan full bärkasse i papper från COOP och vad var det i den då... trumvirvel

    Det var ca 5-7 stycken 10 pack med 60W glödlampor.

    Wow, trodde de var slut men jag hade städat/organierat bort dem.

    Nu har jag glödlampor som räcker till år 2200 haha,
    nja det nya jag köpte har redan efter någon månad den i badrummet gått sönder, de brukar hålla i åratal med dimmer på lågt.

    Då beställde jag glödlampor classic 60W helt i onödan på amazon.

    *) torkat det med svabb och hink och därefter med avfuktaren jag lånat från torkrummet i huset, när det är ledigt, men det hade varit bra med en egen avfuktare typ den jag köpte på amazon, Ej FBA, för någon vecka sedan men ordern blev avbruten för att att en transport fordonet råkat ut för en fake olycka, finns att läsa tidigare i tråden, hade varit bra att ha en avfuktare för det den kan typ behövas när som helst.
     
    Last edited: 6 okt 2021
    pebe292 gillar detta.
  13. Gullove

    Gullove Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2021
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag såg ups bilen som skulle leverera till mig en gång, den stannade utanför porten, stod där i 10 sekunder innan smset om att varan inte kunde leverans kom och bilen rullade vidare :P
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag hade faktiskt en leverans från UPS idag och förväntade mig det värsta efter att ha läst i tråden. Men kl. 16.10 ringer det på dörren och en väldigt trevlig kille lämnar paketet. Däremot så är deras kommunikation värdelös. De lämnar ingen uppgift på att de är på gång eller när de kan tänkas komma. Ingen info överhuvudtaget. Men jag hade tur och var hemma och då funkade det.
     
    DroidJunkie gillar detta.
  15. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 231
    Mottagna gillanden:
    9 097
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Körde och hämtade ett paket på mitt lokala Bring Pickup och det funkade bättre den här gången, se tidigare i tråden, det var en man i kassan den här gången, som också knappt kunde svenska. Försökte visa "Mina Paket" appen och Bring paketet där det fanns en streckkod att scanna in, som gjorts tidigare i den Bring Pickup 4 mil tur retur utan problem med vad såg ut som exakt samma modell av paket scanner.

    Men han vägrade scanna utan sa bara "koden", "koden", "har du koden", och jag ville se om han skulle scanna men tröttnade och sa koden och fick paketet och inget strul med körkort ID den här gången så det här blir nog toppen på sikt och man får väl tacka genom att supporta den lilla affären, genom köp av saker där, då det antaglien blir en del mer jobb att hantera massa Bring paket.
     
  16. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det finns absolut system med porttelefon där man har en knapp för varje som bor i uppgången, som när man trycker på den ringer till ens mobiltelefon, t.ex. Det finns andra hus i mitt område som blev renoverade före som har det, men mitt hus fick ingen sådan. Majoriteten av husen har bara en dosa med pinpad och taggläsare. Oklart varför.

    Ser ut sådär, ganska sexig faktiskt... Ringa 1707

    Det står på hemsidan att man kan ställa in portkod, när man har My Choice. Men när jag väl hade My Choice visste inte supporten vart man ska skriva in en portkod för att den ska läggas till automatiskt och synas för den som kör ut. Skapade ett supportärende där supporten skulle ta reda på det, så skulle jag ringa tillbaka om ett par dagar. Men tappade ärendenumret... Så jag ringer in manuellt varje gång. Då vet man det det fungerar också.

    Om du skaffar My Choice och får ett brev med en kod du ska skriva in på hemsidan för att validera din adress... Så står det fel i brevet (iaf förut) vart man ska skriva in koden. Man ska ange den någon helt annanstans... Moahhaha. :sealed:

    Infonotice-nummer har du ingen användning för. Jag har aldrig någonsin fått ett sådant nummer och jag har fått mängder med försändelser med UPS. Har man angett rätt portkod så dom kommer in, men du inte öppnar, så kanske man får ett.
     
    nexus^6 gillar detta.
  17. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Portkoder hos UPS kan enligt supporten inte skrivas in i UPS My Choice. Varför kunde ej supporten svara på, mer än att de sa att de inte stöttar det ''ännu''.
     
  18. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    UPS klarar inte ens av att skicka avisering av paket. Än mindre paketet i sig. Den där funktionaliteten är nog bara en önskedröm.

    Deras svenska tracking sida säger dessutom
    "du kan hämta paketet den 14e Oktober" när de egentligen menar "du kan hämta ditt paket innan 14e oktober för då skickar vi tillbaka skiten"

    Förstår inte hur man kan starta upp verksamhet i ett nytt land men vara för snål för att korrekt översätta tracking-sidan. Det vill säga den enskilda sida som flest kunder kommer se och använda...
     
    Spayye och DroidJunkie gillar detta.
  19. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Det är inte mottagaren som betalar UPS och därmed inte räknas som kund kanske?
     
  20. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 208
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Du är aldrig kund om det inte är du som skickar varorna. Oavsett om du betalar för frakten till Amazon. Du är kund när det är du som arrangerar och betalar till fraktbolaget. Därför när det blir problem ska du ta det med företaget du handlat ifrån och inte direkt med fraktbolaget. Du har inga affärsmässiga relationer med fraktbolaget. Det är företaget du handlar av som får lösa ev problem. Vilka underleverantörer amazon i detta fall använder sig av för att utföra vissa tjänster är inte ditt problem.
    Många håller på och jagar transportbolagen. För egen del om kommer få problem så är det Amazon som får lösa det. Betalar jag för hemleverans och inte får det jag beställt och betalat för så någon kompensation bör man kräva.

    Man måste visa för företaget man beställer ifrån att saker och ting inte fungerar så de kan rätta till problemen hos deras underleverantörer.
     
    safadino, Buzz och McAn gillar detta.