Oro angående val av ninebot g30d vs g30

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av zzcool500, 3 maj 2021.

  1. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nu har jag fastnat mellan dessa kan någon ge mig anledningar till varför d är bättre g30 finns inte i lager och min d kommer imorgon enda positiva jag kan se på d är elektronisk broms men fastnade rejält på den gula reflex biten på sidan av d vilket förstör utseendet lite g30 ser renare ut och jag gillar färgen på g30 bättre
     
  2. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Om man är löjligt svag och farträdd kanske D är ett bra val.
    Det var vad en snabb Google sökning sa mig, nej men ett större batteri är aldrig fel förutom just när man skall lyfta det, volten droppar inte i backar lika snabbt osv.
     
  3. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Kan du förklara vad du menar
     
  4. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det som stör mig på d är

    Reflex på sidan som inte kan tas bort ser mindre rent ut
    Färgen
    Gen 1 motor men verkar som g30 är omöjlig i gen 2 i Sverige så den biten är då inget problem

    Det är små detaljer men jag är utmärkt på att övertänka tills jag blir helt galen någon sa att d är bättre av försäkrings anledningar samt att den får bättre värde eftersom den är mer laglig det hjälpte lite för mig att läsa det jag önskar att det var mer risk med g30 eftersom valet känns omöjligt

    Andra anledningar att jag kan se d som bättre är att den strypta fastigheten också ger bättre räckvidd sen är den elektroniska bromsen en bonus men att se alla föredra g30 över d ger mig hemsk buyers remorse
     
  5. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Problemet är att det är lag på det ska vara mer eller mindre fula reflexer på sidan på cyklar om man använder dom när det är mörkt.
    • röd reflex baktill,
    • vit reflex framtill och,
    • vit eller orangegul åt sidan.
    Regler för cykel - Transportstyrelsen

    En lösning på problemet är att byta färg på hjulreflexerna:
    3.99US $ 10% OFF|Max 30 Scooter Wheel Hubs Light Protective Reflective Sticker For for Ninebot G30 Electric Scooter Accessories 2021 New|Scooter Parts & Accessories| - AliExpress

    Ett annat alternativ är att byta färg till vita:
    1.99US $ 20% OFF|Electric Scooter Reflective sticker Front Rear Wheel Cover Protective Shell Sticker for Ninebot Max G30 Scooter Accessories|Scooter Parts & Accessories| - AliExpress

    I båda fallen så får du räkna med att vänta länge på att det ska åka snigelpost från Kina och sen betala cirka 80 kr i tullmoms när det kommer fram.

    Ett tredje alternativ är att du kör all-in:
    https://www.fruugo.se/reflective-st...ectric-scooter-reflector/p-56227060-114663365
     
  6. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    jag har funderat på röda eller svarta, det som fick mig att inte se ner på d så mycket är att d har en elektronisk broms alltså en helt ny funktion samt att när jag använde min essential så kändes det jobbigt att ta hela handen rund bromsen varje gång jag tycker det behövs, med d så har jag bromsen tillgänglig med ett finger, så om jag skulle betala för en g30 från elgiganten så hade jag betalat likadan kostnad för att få en näst intill identisk gen 1 scooter utan en funktion det fick mig att svälja valet lite, sen kan den ändras i firmware så tvingat ljus och hastighet är inget problem det som stör mig mest är dem oranga reflexerna på sidan men dem kan tas ner och hålen kan fyllas i med färgade skruvar, sen färgen men klistermärke kan täcka den sen kan fotskyddet bytas ut så loggan försvinner.

    hur är det lagligt blir man stoppad om man inte har alla reflexer och andra färger än blå har inte sett någon som haft det problemet.
     
  7. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    kände att jag accepterade allt nu fick jag nyligen veta att den har både en vin och ett serienummer permanent i ramen jag börjar må illa, vin skylten går att skruva loss men serienumret är permanent
     
  8. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Fast jag förstår inte alls varför du till varje pris vill få den att se precis likadan ut som en G30P?

    Det är en G30D och dom ser helt enkelt ut på det viset.

    Är det snyggt med orangea reflexer? Nej, kanske inte men det är lag på det och precis varenda G30D i hela världen ser ut sådär.

    Det enda du uppnår om du sätter igång och försöker få den att se precis likadan ut som en G30P är att ingen kommer att tro dig när du säger att det är en G30D egentligen.

    Hur VIN-nummer kan vara dåligt har jag ingen aning om.

    Men om ångesten verkligen är så stor att du fastnat i en negativ spiral där du enbart ser ångest så föreslår jag att du lägger ut den på blocket så att den hamnar hos någon som vill ha en G30D som ser ut som en G30D.
     
  9. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Väntar på leverans och nej jag funderar på att avbryta, det absolut sista som gör att jag vill be den en chans är den elektroniska bromsen men vet inte om den är värt besväret men om dem ersätter hand bromsen för allt förutom nödlägen så kanske den är värt dem fula detaljerna men jag hoppas att den är värdelös

    ja jag tycker onödiga detaljer är fula och vin plåten var det sista jag klarade om inte den elektroniska Bromsen är helt underbar så går den tillbaka tror lagligt sätt att ingen bryr sig vilken man har, det är så onödigt att sälja en tysk version i Sverige om jag visste alla ändringar i början så hade jag inte valt den.
     
  10. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    Okej, då förstår jag problemet lite bättre och ska ge dig en liten roman att läsa igenom.

    För det första så är det helt klart en smaksak om tycker att reflexerna förstör utseendet.

    Kolla på det här inlägget för exempel:
    Ninebot Max G30 med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

    I övrigt så är den tyska modellen skräddarsydd för att vara laglig i Tyskland.

    Det innebär att bland annat den har, fräst eller stämplat serienummer, plats för regplåt, extra broms, extra mycket reflexer, 20 km/h maxhastighet och absolut inget bromsljus (för det kan blända en busschaufför som kan krocka med en tankbilar och döda både kattungar och nyfödda bebisar, i en sjuhelvetes explosion, ifall någon skulle råka ha det på en cykel. Någon jävla ordnung får det va helt enkelt).

    I Sverige så råkar det också vara förbjudet med sparkcyklar som har högre maxhastighet än 20 km/h.

    Tyvärr så är det i Sverige även förbjudet att det står mer än 250w med vita bokstäver på kåpan till motorn. Någon sådan lag finns inte i Tyskland, trots alla deras mer eller mindre knäppa regler, så därför står det 350w på G30D precis som på G30P.

    Så med andra ord så är både G30D och G30P olagliga att åka runt på i Sverige.

    Men Transportstyrelsen gjorde nyligen en utredningen där dom kom fram till att det faktiskt var rätt korkat med den där sista regeln och dom har därför rekommenderat att lagen ska ändras så att G30D blir helt laglig... Om 1,5 år.

    Den dagen som lagen ändras så blir din G30D helt magiskt en helt vanlig cykel och om du får den stulen eller råkar ut för en olycka så kan du plötsligt bråka med din hemförsäkring om den saken.

    Det är det som gör att din G30D kan förväntas ha ett högre andrahandsvärde.

    Innan dess så är det något slags moped-liknande fordon precis som 99% av alla andra sparkcyklar i Sverige.

    Och att åka runt på mopedliknande fordon utan trafikförsäkring är inte lagligt alls. Om man gör det och råkar köra på en tant som hamnar på sjukhuset så kan man få hur mycket skit och skadeståndskrav som helst på sig.

    Alltså vore det käckt att ha en trafikförsäkring på det där mopedliknande fordonet. Men när folk har försökt skaffa det så brukar försäkringsbolagen säga att den måste vara märkt med serienummer och i det läget ökar dina chanser dramatiskt att hitta ett bolag som går med på att ge dig en trafikförsäkring, eftersom du råkar ha ett sådant, i väntan på den där lagändringen om 1,5 år.

    Kvar finns egentligen bara priset och gen 1 eller gen 2-motor och på dom punkterna har du ju i praktiken redan bestämt dig när du valt att köpa en svensk / EU-såld.

    Priset är högre, gen 1 motor verkar givet och du får garanti på köpet.

    Och där kommer jag egentligen till sak. Om jag fick välja på en svensksåld Max G30 eller en G30D så hade jag valt Max G30D utan att tveka.

    Sen hade jag omedelbart flashat om den så att den gick fortare i alla fall, men det är jag det :)
     
  11. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det förstår jag och jag håller med dig, hela intresset med en scooter för mig är att det är teknologi som fordon som en första gradens Tesla därför älskar jag designen på dessa svart aluminium att sen täcka detta med plast och massa konstiga detaljer som en nummerplåt stör mig och sedan ha klistermärken med starka neon färger stör mig mer d påminner om en hyr skoter jag vill inte ens köpa ny telefon för att imei koden är på baksidan, att få den stulen händer aldrig jag tar alltid med mig min I alla affärer butiker etc jag besöker jag kommer aldrig låsa fast den och gå jag ägde en xiaomi scooter essential och jag lämnade den aldrig, sen köra på någon är lite tveksamt jag går alltid ner till 2 km när det finns någon person i närheten alltså jag kryper bakom personen tills jag kan säkert åka förbi.
     
  12. zzcool500

    zzcool500 Kid Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    10 apr 2018
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    fått min nu och wow acc är extrem den går upp i 20 typ direkt man hinner inte ens se det det går direkt, men jag undrar om jag ens vill ha den den är enorm och känns som en lastbil och jag är ändå runt 198 cm men ändå känns den överstor för mig handtagen är väldigt långa, det går att köra utan problem men det känns som en lastbil inte alls lika smidig som min xiaomi essential även om den körs smidigare, lidl sa plötsligt till mig också att jag inte får ha den med mig inne trotts att jag runt 10 gånger tagit in min essential utan att någon sagt något

    är så fast mellan vill jag ha den eller vill jag inte, känns som pro 2 verkar mer smidig i känslan jag vet inte, vikten är också extrem det går inte att beskriva den och man är absolut inte beredd på hut tung den faktiskt är
     
  13. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Ni som provat bägge scootrarna.
    Bromsar d modellen bättre, kortare sträcka? Lika bra eller rent av sämre än vanliga max g30 modellen?
     
  14. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Vi har båda men jag har inte ens funderat över bromssträckan. Den blir såklart längre om man kör fortare men eftersom handbromsen är på framhjulet så vill jag inte trycka allt jag kan heller.
     
  15. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 621
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Det här kanske passar bättre.

    Elsparkcykel - Transportstyrelsen
     
  16. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    OK tack
    Hade för mig att jag läst ngnstans att d modellen hade en till broms så både fram o bak bromsades från en eller två handbromsar men de kanske inte stämmer. Det finns kanske bara en handbroms till framhjulet o ingen till bakhjulet?
     
  17. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Jo D-modellen har ju två bromsar men den ena är den elektriska bromsen. Och det är inte lätt att bromsa båda samtidigt med samma hand.