Tips: Tutela: Global State of Mobile Experience

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 10 okt 2021.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tutela har testat den globala användarupplevelsen av mobilnäten. Det gäller både mobila upplevelsen och för videostreaming. De presenterar de 30 bästa länderna och operatörerna i de olika kategorierna. Testet visar alltså vilket land samt vilken operatör som bör ge kunderna den överlag bästa mobila upplevelsen.

    I detta test har resultat från hela länder tagits med, till skillnad från andra av Tutelas mätningar där endast resultat från "Common Coverage Areas" tas med. Resultat från MVNOs är även borttagna från resultaten för att ge ett mer rättvist resultat.

    Hela rapporten finns här.

    Vad gäller placering i världen, så placerar sig Danmark på förstaplats. Finland på andra, tillsammans med Sydkorea. Norge hamnar på en åttonde plats och Sverige på tionde.

    Mobile Experience
    I denna kategori placerar sig första svenska operatören på delad plats 22 - 3 Sverige och Telenor Danmark. Nästa svenska operatör är Telia som placerar sig på plats 28 tillsammans med Singtel Singapore.
    Skärmavbild 2021-10-10 kl. 09.28.21.png

    Video Experience
    I denna kategori placerar sig 3 Sverige på sjunde plats. Ingen annan av de svenska operatörerna finns med på listan av de 30 bästa.
    Skärmavbild 2021-10-10 kl. 09.28.32.png
     
    stelex, Kristy och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lite förvånad att Tre rankar högre än Telia. Hade inte väntat mig det, rätt intressant.

    Gemensamt för de länder som rankar absolut bäst är kanske inte så förvånande en högre befolkningstäthet/km^2:
    • Sydkorea: 527
    • Nederländerna: 518
    • Belgien: 382
    • Japan: 346
    • Schweiz: 218
    • Danmark: 145
    • Österrike: 108
    • Estland: 31
    • Sverige: 25
    • Finland: 18
    • Norge: 14
    Om man ser till bäst resultat i förhållande till glesast bland befolkningen verkar Norge glänsa med sin tredjeplats. Förmodligen glesast befolkningstäthet av samtliga länder i listan, men presterar nära Danmark och bättre än Sydkorea. Distribution/urbanisering spelar förstås också in, så det blir lite trubbigt, men möjligen värt att ha i åtanke i alla fall.
     
    Last edited: 11 okt 2021
    fryguy, stelex, Cupcakes och 1 annan gillar detta.
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Att Tre som vanligt får ett högt resultat hos dem är ju att det bara är när täckning finns som data finns. Tre har ju inget GSM-nät att falla tillbaka till där data knappt existerar, eller stora områden i obyggden där bara tal prioriteras för att det ska finnas någon täckning över huvud taget. Att tre har "tillräckligt bra" prestanda på de flesta ställen där de faktiskt har täckning är ju inte direkt någon nyhet.
    Att Tele2/Telenors upplevelse genom Net4Mobility inte platsar på någon topplista är ju heller ingen nyhet, men det hade faktiskt varit intressant att se en längre lista för att se exakt hur värdelösa de är globalt sett.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skillnaden i denna rapport mot andra av Tutelas rapporter är att det inte enbart är data i Common Coverage Areas som har använt. Dvs, även områden där Tre har dålig eller helt saknar täckning har använts och vägts in i resultatet. Rimligtvis så påverkar detta Tres resultat negativt, då det inte blir någon mobil upplevelse eller video alls.
     
    stelex gillar detta.
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Är du säker på den tolkningen? Vid den här typen av helautomatisk spårning så är jag tveksam att det ens går att få med när täckning saknas helt. Jag tror som sagt var snarare att Telia har täckning på, men dålig hastighet trycker ner dem ordentligt.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tutela skriver själva följande

    Ett annat exempel som också bör försämra resultatet för Tre, är ju också att Telias 4G-täckning är väldigt mycket större än vad Tres är. Eftersom tester utanför Common Coverage Areas också har vägts in - är ju chansen avsevärt mycket större att Telia har 4G-täckning än att Tre har 4G-täckning eller täckning överlag.

    Det sistnämnde i ovan är bara ett antagande från mig dock - men bara att jämföra täckningskartor ger ju en väldigt liknande bild.
     
    6150 gillar detta.
  7. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    hade varit intressant att se var alla svenska operatörer ligger, finns inte hela listan någonstans?
     
  8. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    689
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Cupcakes länkade till den i första inlägget ovan. Alltså: Global State of Mobile Experience
     
    stelex och bernard gillar detta.
  9. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

  10. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    bernard gillar detta.
  11. jonas18z

    jonas18z Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2013
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag missförstår men hittar inte det jag säker efter. Jag letar alltså efter alla på mobile expernce list inte länder utan operatörer. Jag vill se vad tele2,telia, telenor befinner sig på listan.
    https://swedroid.se/forum/attachments/skaermavbild-2021-10-10-kl-09-28-21-png.122438
    Fortsättningen på denna.