Problem: Google Nest Audio wi-fi problem

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av snej81, 10 okt 2021.

  1. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Jag köpte en Google Nest Audio igår och skulle koppla upp den mot mitt nätverk, ett D-Link meshnätverk. Den kan dock inte koppla upp sig mot nätverket av någon anledning, står bara och tuggar och till slut säger den att den inte kan identifiera nätverket och det jag ska kontrollera lösenordet (vilket är rätt). Men när jag provar min Telia routern wi-fi nätverk så funkar det direkt...

    Då tänker man att det är något fel på mitt meshnätverk. MEN, jag har två stycken Nest Mini uppkopplade på detta, fungerar hur bra som helst. Den ena av dem köpte jag samtidigt som Audion och kopplade också upp igår..

    Någon som har varit med om något liknande? Jag har provat att starta om allting relaterat till internet hemma..
     
    bernard gillar detta.
  2. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Kan säga ifall någon får samma problem att jag löst det, det hade med krypteringen på mitt wi-fi meshnätverk att göra.

    D-Link meshnätverket använde WPA-3 medans mitt vanliga nätverk från Telia routern använde WPA-2. Jag stängde av WPA-3 på meshnätverket och då fungerade det. Uppenbarligen någon bugg dock, då mina Nest Minis fungerat med denna kryptering innan..
     
    Skinksallad och bernard gillar detta.
  3. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Kör du med WPA3 i ditt nät får du problem förr eller senare oavsett. Andra enheter, mojoriteten av enheter, du vill ansluta som inte stöder WPA3 möter samma problem. Egentligen ingen brist i Nest Audio
     
  4. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 171
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Fast mina två Nest Mini har gått fint från början, bara Audion som inte gick att ansluta..
     
  5. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Hänger ihop med vilka wifi-chip som används. Inget som kan styras av firmvara etc om chippet inte har stöd för WPA3 från start. WPA3-stöd är ingen prioritet för tillverkare av konsumentprodukter
     
    snej81 gillar detta.