Fråga: Skjutsa barn på Xiaomi 1S, lagligt?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Kate, 1 okt 2021.

  1. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    http://www.notisum.se/rnp/document/?id=19981276


    6 kap. 3 §
    På en cykel eller en moped får inte samtidigt färdas flera personer än cykeln eller mopeden är byggd för.

    När en cykel eller moped klass II har lämpliga säten och effektivt skydd mot hjulekrarna får dock på fordonet färdas ytterligare

    1. ett barn under tio år, om den som styr fordonet har fyllt femton år, eller

    2. två barn under sex år, om den som styr fordonet har fyllt arton år.
     
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    "Lämpliga säten" är ju svårt på elspark
     
  3. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Äh,kör på som vanligt med elsparkcyklarna får vi se hur det går. Tror poliserna har annat för sig men det är ju synd om dom små som åker med om dom skadar sig,tänk på det!

    Allt annat här i livet kan man förlora här i livet utom sina barn.
    För det är det enda man lämnar efter sig i livet. Tänk på det när ni ställer dom små på elsparkcykeln till dagis eller så.


    Paragrafer,regler lagar hit och dit. Sunt förnuft verkar vi ha förlorat. Bara jag får rätt....
     
    P.F och Asawi gillar detta.
  4. japs

    japs Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2018
    Inlägg:
    400
    Mottagna gillanden:
    258

    MINA ENHETER

    Har diskuterats i tråden tidigare.
    När lagen skrevs så fanns inte elsparkar.
    Så eventuellt så skulle ett lämpligt säte kunna defineras som ”samma anordning som föraren använder”.
    Alternativt så kan man sätta på en sadel på ståplattan som finns att köpa för elsparkar.
     
  5. McAn

    McAn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    1 294
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Åkte med lilltjejen i bärsele på sparkcykeln för att överraska sambon utanför jobbet en gång, lätt top 3 av alla gånger tanten blivit förbannad :eek:
     
  6. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Rimligt ändå, känns som stup i kvarten man stöter på bilister som inte märker av folk på sparkcykel eller när jag sparkcyklar kör in i varandra.

    Bara förra veckan var jag nära att bli påkörd av två Voi-boys när jag cyklade. Nu tror jag förvisso inte du är vårdslös men hade aldrig gett mig ut på stan med en unge i bärselen när det finns så många dårar i trafiken.
     
  7. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om det är något jag lärt mig som förälder så är det att alla gör olika riskbedömingar. Min bedömning är att risken att skjutsa min son under de förutsättningar jag gör innebär en acceptabel risk. Jag bor som sagt på landet. I en stad skulle jag inte göra det.

    Om någon annan gör en man bedömning så respekterar jag det lika mycket. Jag känner en mamma som satte på sin son hjälm när han lärde sig gå. Jag skulle aldrig komma på tanken men för henne var det säkert ”rätt”

    Sedan finns det ju saker som är odiskutabelt fel. T.ex. att släppa ut en 1-åring obevakad vid en landsväg. Men dit hör knappast skjutsning på elsparkcykel.
     
  8. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 289
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Elsparkcykeln är inte gjord för mer än en person, det är väl det som sätter gränsen, och jag skulle inte ta med ett barn på en elsparkcykel själv, även om det ett par gånger hände att min dotter fick sitta på tanken på min motorcykel för lite drygt 25 år sedan när hon hämtades på dagis. Fast vi åkte då väldigt sakta och på gångvägar eftersom vi bodde i ett bilfritt område och hon hade i alla fall cykelhjälm på sig.
     
    Zooklubba gillar detta.