Fråga: Stream locator

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Fr3dr1k, 12 okt 2021.

  1. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Last edited by a moderator: 12 okt 2021
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 960
    Mottagna gillanden:
    7 957
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Känns lite suspekt att jag ska låta all trafik gå genom deras hårdvara och att de även ska sortera trafiken baserat på vad jag gör.

    Vet inte heller vad det är för hårdvara? Klarar den högre hastigheter eller blir det en flaskhals? Hur är WiFi-räckvidden och prestandan?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 762
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju bara en VPN-tjänst. Nästan alla större VPN-tjänster erbjuder väl samma feature?
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 960
    Mottagna gillanden:
    7 957
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Typ ändå inte en VPN eftersom det endast är trafik till streamingtjänster som ska påverkas. Verkar inte heller som att trafiken genom Streamlocator krypteras. Det är endast gjort för att du ska kunna komma åt innehåll från en annan plats..
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Fast de skriver att användarens IP-adress *inte* döljs. Det borde den väl göra med VPN vare sig man vill eller inte?
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Man behöver väl inte låta all trafik gå genom den utan bara streaming? Fast av ren bekvämlighet så är det förstås lätt att allt går den vägen.
     
  7. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det verkar vara en liten kombination av allt, men framförallt Smart DNS/DNS proxy. Till vissa tjänster används även VPN om DNS-upplägget inte fungerar. Streamingtjänsten man vill använda måste explicit stödjas, och det verkar som även de haft precis samma problem med Netflix som liknande tjänster haft det senaste, så det är ingen magi inblandad.
    Det är dock självklart att man inte får samma throughput i en sån där box som man får direkt via sin stabila Asus-router exempelvis, men om man använder en router från sin ISP så har de väl säkert rätt i att hastigheten inte påverkas så mycket.
    De har även en Chrome browser extension om man vill prova hur det funkar: StreamLocator Geo-unblocking by The Experts

    Obs att första länken innehåller en referral code!

    Ja, det är ju lite meckigt att komma ihåg att byta WiFi-nätverk när man vill göra olika saker, om man nu tänker på sin telefon eller dator.
     
    Buzz gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 960
    Mottagna gillanden:
    7 957
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alltså, du behöver inte - men då ska du komma ihåg att byta nätverk. Med dagens enheter kan ju tyvärr även vissa byta själva utan att det märks.. Men det går säkerligen att komma ifrån.

    Men just det som ska vara smidigheten för Streamlocator är väl just att allt ska gå genom den boxen - tänker jag iaf.
     
  9. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Som jag förstod det så går det ställa in olika. Går och använda boxen endast till streaming tex. Som det är nu betalar jag ju för VPN till största delen för möjligheten att få större utbud på streaming tjänster. Och det har ju fungerat sisådär.
     
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Allså du kopplar ju upp din enhet med WiFi eller sladd till den, och då går ju all trafik genom själva hårdvaran, även om det inte går genom tjänsten. Exakt vad som händer i boxen i övrigt är nog svårt att veta?
    Går ju som sagt var att testa med extension ovan för att se hur det funkar. Men det finns ju inga som helst garantier att det kommer fortsätta funka eftersom de själva har haft strul med exempelvis Netflix. Och Netflix och de stora drakarna brukar ju alltid komma efter olika tjänster när de blir stora.
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Det finns förstås fallet att man kör streaming på separat enhet men det kanske inte är så vanligt.
     
  12. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 049
    Mottagna gillanden:
    1 344
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Detta är precis varför jag har ett VPN och kör Bittorrent istället för att betala för streaming-tjänster. Som BETALANDE kund ska jag inte behöva hålla på med sånthär utan det ska bara fungera, oavsett var i världen jag än befinner mig. Hade gladeligen betalat för Netflix eller liknande om jag faktiskt fått ett okej utbud utan massa begränsningar...

    Sedan tycker jag denna lösning är dyr. De skriver "Geo-unblocking by streaming experts", men i verkligheten använder de en helt vanlig HTTP-proxy bakom Cloudflare. Är nog inte många timmars utvecklingstid bakom den här lösningen. Det skulle förvåna mig om inte Netflix började blockera deras IP-adresser framöver då de kör med en central proxy.

    Jag dekompilerade deras browser extension (i en jailad miljö såklart, litar inte på deras kod för fem öre) och hittade att den ansluter till rail-router.discovery.indazn.com:443. Inloggningsuppgifterna till proxyn är:

    Login: 7e7xOSFHFJMExmz4rj857k9hxvlovd2R
    Password: 8Vc9Sqhv7gnKnN4MSGAKXWtDQa0JEyJv

    Trafiken är helt okrypterad, vilket även inkluderar era användarnamn och lösenord om ni faktiskt köpt tjänsten.
     
  13. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Ja det får väl bli den lösningen igen.
     
  14. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    LTT körde en video om den förra veckan. Clickbait-titel men går igenom vad som skiljer mot en VPN.