Allmänna tråden om digitala brevlådor

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 23 apr 2021.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    I går var jag och handlade på ICA, och när jag kom hem plingade Kivra till med kvitto från ICA på mitt handlande.

    Det aktiverade min nyfikenhet på Kivras kvittofunktion. ICA kvitton är inte så noga, men när man t ex handlar på nätet kan det vara rätt så praktiskt att få kvitton in i Kivra, arkiverad och klart.

    Hittade en länk var man kan kolla vilka verksamheter som är anslutna, https://kivra.se/sv/privat/sa-funkar-det/alla-som-skickar . NetOnNet är, men till min förvåning är inte t ex Elgiganten...!?

    Min fråga, vad är andra Kivra användares erfarenhet med kvitton in i Kivra?
     
    bernard gillar detta.
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag får kvitton från ICA, Jula och Kjell i Kivra. Tycker det är mycket bra med elektroniska kvitton. Även mina Lidl kvitton är elektroniska, men ligger i deras egen app. Även IKEA har det också elektroniskt, men de får jag via e-post. Gillar verkligen elektroniska kvitton, vare sig de är i Kivra eller på annan plats.
     
    geobjork gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tycker det är superbra, särskilt om man behöver det till egna utlägg/bokföring. Man måste nämligen spara kvittot så som man får det, och då är det ju oerhört mycket enklare om man får det digitalt. Jag undrar bara om det finns någon gräns för hur länge Kivra arkiverar kvitton, eller kommer de finnas där för all evighet? o_O
     
    geobjork gillar detta.
  4. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    1 191

    MINA ENHETER

    "I vår tjänst sparas dina kvitton i 8 år. Vill du spara det längre går det bra att exportera och spara ner ditt kvitto lokalt på din enhet."
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Haha, borde googlat. Det är ändå rätt länge, förmodligen mer än tillräckligt för de flesta.
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Mina kvitton från NetonNet har jag hittills fått via e-post. Undrar om jag hädanefter också får dom i Kivra eftersom jag nu är ansluten, eller får jag dom fortsatt "bara" via e-post?

    Edit: Gäller också andra Kivra anslutna leverantörer som normalt skickar kvitton via e-post.
     
    Last edited: 23 sept 2021
    bernard gillar detta.
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag handlar en del på Lidl, både livsmedel och ibland garantiberoende elektronik och verktyg. Installerade Lidl Plus appen, och använde den för första gång i dag. Hadde en Lidl Plus kyckling i dagens inköp som registreades på mitt papperskvitto när jag skannade appen i kassan, dock har jag inte fått nåt kvitto när jag kollar under Digitala kvitton i appen...?
    @Asawi@Asawi Har du något tips på vad jag skall kolla ifall jag har gjort något fel? Eller kanske det tar lite tid...?
     
  8. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag har för mig att jag fick aktivera att jag ville ha elektroniska kvitton. Men det var när LidlPlus var helt nytt för ungefär ett år sedan. Oftast kommer kvittot direkt, men vid enstaka tillfällen kan det ta en stund.
     
    geobjork gillar detta.
  9. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    I dag blev jag lite lätt "besviken" på min digitala "brevbärare". Vet ej om det är Digitala Brevlådan eller avsändaren som bär skulden, men jag fick ett pappersbrev i brevinkastet i dörren från Närhälsan. Orientering om influensavaccination, ett brev jag definitivt hadde räknad med att få via Kivra. Arkiverat och klart tillsammans med covidvaccination. Undrar varför?
    Ok, en hälsodeklaration på baksidan som skall fyllas i och tas med i pappersform, men har man digital brevlåda så har man nog också en printer hemma.
     
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    Det är väl knappast Kivras fel om en avsändare inte anslutit sig till tjänsten...


    Sen printer hemma? Hahaha det var länge sen. Kan slå vad dem flesta oavsett om man har en digital brevlåda eller inte har inte en printer hemma.
     
    Nicole och katho gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Nej, det är nog inte Kivra som tjänst sitt fel, men jag undrade om det är något med Kivra, eller digital brevåda generellt, som gör att Närhälsan inte vill skicka digitalt. 1177 gör ju det!
    Printer trodde jag var lika obligatoriskt i dagens hem som stekpanna och kaffekokare. Men så är det väl kanske inte då...
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Inte nu längre, när mer och mer blir digitalt så är printer onödig.

    Det är inte obligatoriskt att ansluta sig till Kivra och när de skickar ut dokument som ska skrivas på så känns det inte modernt, jag har en försäkring där man inte kan anmäla på nätet och använda BankId om ersättning, känns som 1900-tal... Riktigt eländigt, jag har påpekat det för dem för de påstår sig vara moderna...
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har varit ansluten till Kivra i flera år men lika fullt fortsätter alla vårdinstanser i Region Väst att skicka pappersbrev. Det verkar ganska trögt med nytänkandet inom regionerna. Inte kan man få sina kallelser via 1177 heller utan det är bara pappersbrev som gäller. :(
     
    geobjork gillar detta.
  14. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det var den tanken jag också var inne på. Jag tillhör också Region Väst, och blev lite förvånad över pappersbrevet. Detta skulle vara ett stjärnexempel på post att få i Kivra. Dom skickar ju ut tusenvis varje dag, så man skulle tro att besparingarna både ekonomiskt och administratvt borde vara värd att använda digitalt där det går.
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Är det inte en inställning du behöver göra då på 1177.se?

    Jag får iofs mina kallelser per brev jag med, tillhör region Uppsala...
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jo när man är inloggat på 1177, under inställningar hittar man alternativet att få information digitalt som bilden visar. Det ser dock inte ut att påverka brev från närhälsan i Region Väst. Jag har rutan ibockad, men fick pappesbrev om influensavaccination.

    1177 inställningar.png
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 266
    Mottagna gillanden:
    6 969
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som @geobjork@geobjork skriver så har jag också kryssat i den inställningen inne på 1177.se. Men det verkar inte ha någon betydelse. Alla mottagningar jag varit hos skickar pappersbrev ändå. Någon mottagning lägger även in tidsbokningen i 1177.se men kallelsen kommer med papperspost. De flesta mottagningar lägger inte in något i 1177.se vad gäller tidsbokningar. Journalen brukar dock uppdateras.
     
    geobjork gillar detta.
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Men vad jag trivs med min Digitala Brevlåda, Kivra!

    I dag fick jag ett meddelande från Skatteverket. Det är ju ett dokument man vill spara i minst sju år, och eventuellt leta upp om man behöver det om några år.
    Jag hatar min stora oorganiserade pappershög som jag har fullkommligt tappat kontrollen över. En gång ibland är man dock tvungen att börja på toppen och jobba sig ner i högen tills man hittar det ENA A4 arket man behöver. Och jag är världens sämsta på just det där.

    Mitt nya brev från Skatteverket ligger arkiverat hur snyggt och översikligt som hälst, och det skall ta mig mindre än 30 sekunder att bläddra upp det om fem år, ifall jag behöver det.

    Mitt råd till alla som är som jag var för ett år sedan, tveksam till dessa digitala moderniteter, skaffa er Digital Brevlåda, ju förr desto bättre!
     
    bernard, Heleg och Buzz gillar detta.
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Tänk dig om sex-sju år, då kan du dumpa hela högen och slipper leta igenom den en enda gång till!

    Jag känner samma sak, digitalt är lösningen på problemet med oorganisation av papper!
     
    geobjork gillar detta.
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 807
    Mottagna gillanden:
    4 875

    MINA ENHETER

    iterva gillar detta.