Fråga: Hiya

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av jadand, 17 aug 2021.

  1. jadand

    jadand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2019
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    Samsung har ju samarbete med Hiya som visar uppringnings ID och har Spam filter.

    Men är det någon skillnad mot Hiya appen som finns i playstore?

    Är Hiya vettigt som spamfilter? Andra alternativ bättre?

    Blev många frågor men intressant att få lite input om detta.
     
  2. Kenta2

    Kenta2 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2015
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    96
    Sent svar, men kan tycka att den gör sitt jobb. Inte någon tfn-försäljare eller potentiell bedragare som kommit förbi utan att ha blivit identifierade av filtret hittills (några fall I månaden dyker upp) på min eller frugans lur, så vi är nöjda.
     
    bernard, Kristy och jadand gillar detta.
  3. jadand

    jadand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2019
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    Har kört Hiya appen ett tag nu och den funkar helt ok tycker jag. Vet fortfarande inte skillnaden mot den inbyggda?
     
    Kristy gillar detta.
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    En varning. Folk har registrerat en massa myndighetsnummer som till exempel Försäkringskassan, arbetsförmedlingen och landstingsvårdnummer som spam. Detta gör att många missar sina samtal och i förlängningen förlorar pengar eller till och med blir onödigt sjuka då de inte får vård i tid.
     
    Android2015, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. jadand

    jadand Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2019
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    Ajdå, det var ju mindre bra. Det finns alltid en baksida på myntet. Kanske får omvärdera fördelen mot nackdelen som du säger här.
     
    bernard gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag tar upp den här gamla tråden igen.
    Precis det råkade jag ut för, väntade ett samtal från vården men det kom inte fram, det blev blockerat.

    Är det någon som vet hur man kan avblockera just ett sådant nummer så att det kommer fram? Räcker det att lägga in det i telefonboken, det finns inget menyalternativ vad jag kan se för att avblockera ett specifikt nummer?
     
    jadand, Kristy och bernard gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    vet faktiskt inte om man kan avblockera själv, eller om det hjälper att ha nummer i sin adressbok. man kan ta kontakt med vårdgivaren och be att de kontaktar hiya via deras webbsida. Min erfarenhet är dock att hiya (och truecaller samt de flesta andra) skiter fullständigt i att vitlista om inte företaget (myndighet, vårdgivare) inte köper deras företagspaket för en massa pengar.
     
    Kristy gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag hittade den här beskrivningen men jag tycker att den känns väldigt luddig...
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    I Samsung finns inte godkänn kontakter, måste man stänga av Hiya och installera den som egen app eller vad har de tänkt?
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag har skrivit till Hiya om problemet och hoppas att de förstår, de försöker skylla ifrån sig på företagen som organiserar listorna men här måste man begära enskilda nummer från att bli avblockerade (och det ska de som har nummer som blivit blockerade själva göra) och den andra länken jag fick går inte till en webbsida...