Tibber - Framtidens elleverantör?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Bakken, 3 jun 2019.

  1. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Största problemet med Tibber är att vi inte kan "låna" in lite el som inte är miljöklassad som t.ex en skvätt kärnkraft. Jag har allvarligt tröttnat på 100 öre plus per kwh, ska byta då jag faktiskt hade billigare från ett "vanligt" bolag. Men som sagt Tibber har satt sina spår och man tänker efter både en och två ggr innan man trycker på en tvätt t.ex. Det är detta som är hela tanken att konsumera elen på rätt tid och helst minska det man förbrukar med. Nej det passar inte när man har tre ungar och behöver tvätta just precis nu och inte om fem timmar. Att det även förutspås ett underskott på el över vintern kommer även det att generera högt elpris, tack Tibber det var kul ett tag iaf :-)
     
  2. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Någon som har bättre koll än mig som vet hur Tibber och Greenly står sig mot varandra prismässigt?
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det rörliga priset bryr sig inte om vad/var den kommer ifrån. Allt hamnar i samma pool ändå.

    Majoriteten av kostnaden är spotpris som sätts av Nordpool (eller någon). Kostnaden för garantierna är ju enstaka ören eller bråkdelar av ören.

    Men vissa elbolag släpar mer med priserna så därför ser klassiska elbolag ibland billigare ut än spotpriset, plus att dem eventuellt satsar på att priset skal gå ned.
    Men här har flera bolag ändrat sina fasta priser ganska betydligt, troligtvis pga vintern men också pga ohyggligt dyra spotpriset nu i september och augusti.
     
    Last edited: 13 sept 2021
    Skinksallad, EricG och bernard gillar detta.
  4. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    @chraist@chraist räkna med att alla är ute efter att ta dina pengar ;)

    Angående hur det funkar med var elen kommer ifrån så är det inte så simpelt som du skriver. Det finns bara en sladd till ditt hus (område) så hur ska ett kraftverk kunna leverera till dig och ett annat till din granne?
    All el som produceras säljs på den nordiska handelsmarknaden (NordPool) till olika företag som sedan säljer elen och ursprungsbevisen vidare till oss (slutkonsumenten).
    Producenterna likväl som elbolagen behöver i förväg prognostisera tillgång och efterfrågan eftersom det är viktigt med balans på kraftnätet.
    Prognoserna används för att prissätta elen på NordPool. Sedan läggs ursprungsgarantierna upp till försäljning, de som elbolagen sedan köper.
    Dagen efter så producerar elbolagen elen och matar kraftnätet med dessa. Du och jag använder den el vi behöver och de kWh vi förbrukar mäts av våra respektive nätbolag. Den datan används sedan av elbolaget som grund för fakturering. De kommer då att debitera dig för ursprungsgarantier, mängd kWh, handelsavgifter, skatt och eventuellt påslag.
     
    chraist gillar detta.
  5. Filikun

    Filikun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2016
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Tycker att Tibber verkar intressant men kan man motivera 39kr/månaden om man bara har en förbrukning runt 3000kWh/år? Vi bor i hyresrätt (som vi ev snart får köpa loss) där uppvärmningen idag är utanför vår elkostnad. Så det jag kan påverka är när jar kör avfuktare, tvätt och diskmaskin. Mycket mer än så har jag inte möjligheten att påverka.

    Kollar jag på Tibber ska jag spara runt 8% om jag byter till dom från Öresundskraft (rörligt), det skulle ge mig en besparing på 31kr på månadens faktura, men då tar dom 39kr också. Så frågan är ju om en liten besparing kan göras på att förlägga förbrukningen av ovanstående på nattetid?

    Hur fungerar det förresten med elmätning om jag inte kan koppla på en sådan Pulse? Tyvärr sitter vår elmätare i en annan fastighet, är den uppkopplad till Wifi eller hur fungerar det?

    Det jag vill åt är ju integrationen med Home Assistant, att någonstans kunne se sin energiförbrukning och tänkte efter lite när man ska förbruka verkar rätt... kul :)
     
    bernard gillar detta.
  6. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Om det bara handlar om pengarna så är det nog inte värt det men bytet är enkelt och det är kul och intressant att kunna följa förbrukningen. Jag kör också Home Assistant och gillar att man kan få till den kopplingen, är sugen på att köpa en Pulse så att man får realtidsförbrukningen och då kan använda nya Energy-funktionaliteten i Home Assistant.

    Köpte också ett element nu för att hålla garaget frostfritt, köpte det genom Tibber och kopplade upp det och planen är att använda smartheten i Tibber till att se till att elementet inte går som hårdast när elpriset är som högst.

    Edit:
    Pulse går via WiFi så beror lite på hur långt avstånd du har. Annars kanske man kan mäta på inkommande el på något sätt men det är inget jag har koll på.
     
    EricG och bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan testa maila dem och fråga om de kan tänka sig att lyfta avgiften de första 12 månaderna då du står i valet och kvalet mellan att testa dem eller A climate-smart electricity company- Greenely.

    Greenely erbjuder nämligen 12 månaders avgiftsfritt via Elskling.se för nya kunder.

    Jag skulle dock säga att det inte är värt det iom månadskostnaden givet den blygsamma förbrukningen. Jag ligger på samma förbrukning och tänker nog byta snart främst pga avgiften, och så är det roligt att testa lite olika med förstås :)
     
    EricG gillar detta.
  8. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    WTF... Screenshot_20211006-190643_Tibber.jpg
     
    bernard gillar detta.
  9. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När man ser det där är man rätt glad att man band upp sig i juni för 33,50öre/kWh utan fasta avgifter i 24 månader.. :D
     
    Gorgeous, jnsson, EricG och 2 andra gillar detta.
  10. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    ehh...
    Screenshot_20211006-191508_Tibber.jpg Screenshot_20211006-191619_Tibber.jpg

    Blir nog att ta en dag där spotpriset ligger nere och kolla på elskling ett abb med fast pris helt enkelt. Det är galet!
     
    EricG, zulle och bernard gillar detta.
  11. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Hur funkar Tibber? Betalar man alltid priset per timme, eller per dag, eller kan man välja?
    För med vanliga rörliga betalar man väl samma pris under ett dygn, och det är satt dagen innan?

    Att byta till fast pris såhär uppe på en elpris-topp förlorar du bara på.
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Med Tibber betalar man per timme över dygnet. Så är man duktig och inte förbrukar när det är som dyrast kan man spara en slant.
     
    dalton, EricG och bernard gillar detta.
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Skrivit det tidigare i tråden, men du har samma tjänst gratis via appen Greenely oavsett el-leverantör du valt. Nu när alla elmätare byts ut så kommer det garanterat komma fler möjligheter där man direkt kan följa sin förbrukning live från sin egen mätare utan att välja en specifik el-leverantör.

    Nya elmätaren (vattenfalleldistribution.se)
     
    EricG gillar detta.
  14. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Fan det är ju helt värdelöst. Om man har ett jobb dagtid (även om man har flex) och jobbar 3-4 dagar i veckan hemifrån. Har studerat timpriserna lite och jämfört med innan corona. Ser definitivt ut som att priserna under dygnet justerats. Dvs att innan var det billigt som fan kring lunch, men inte nu längre då folk jobbar hemifrån. T.ex.

    Och oavsett är det väl typ 23-05 det är billigare bara. Vem fan tvättar, torkar, lagar mat, dammsuger då. :P
     
  15. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    Vad för ngt finns just nu att handla i tibber butiken? Om jag får för mig att bli värvad så får man 500 sek att handla för?
     
  16. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Smarta hemmet-prylar, element, termostater, elbilsladdare, LED-lampor, lamparmaturer mm
     
  17. pvee

    pvee Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2019
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    115
    kan ngn bara kopiera listan på vad som finns o pris på prylen. Sökte lite men fann ej. Verkade som man skulle bli kund innan man kan se vad som finns o pris? rätta mig gärna om jag har fel
     
  18. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja det är lite så, har man familj som jag så kan man inte styra så mycket. Så för min del har jag bytt tillbaka till mitt förra bolag då priset varit i stort sett samma. Fördelen med förra är just att jag kan bestämma hur mycket fastpris jag vill kontra bara spotpris. Så vinterns månader puttat jag in en del fast vilket gör att fakturan blir något lägre om nu elpriserna är höga.

    Men återstår att se, Tibber verkar inte släppa en som kund även med fullmakt från mitt förra bolag. De har skickat tre påminnelser till Tibber nu under en månads tid. Ska ringa och nysta i detta under dagen och ställa de till svars.

    Bara at gå in via hemsidan och titta. Gör ditt hem smartare med Power-ups ⚡️ Tibber Store
     
    pvee gillar detta.
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag blev i princip släppt på dagen. Bytte till annan leverantör och sade ifrån mig 14 dagars reklamationsrätt och fick väl byta på 5 dagar. Men tibber kanske är snällare på norska marknaden :P.

    Min Tibber pulse rapporterade fortfarande till HomeAssistant även efter jag slutade vara tibberkund. Men nu har min HA instans varit död i en tid så vet inte om den har slutat at fungera.
     
  20. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Vilka skojare. :(