Diskussion: Större batteri i M365/1S, någon som provat?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Kate, 6 okt 2021.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Skruvade loss bottenplattan på min 1S igår. Syftet var att undersöka om det är möjligt att få in mer batterikapacitet utan externt batteri.

    Min bedömning är att det går! Standard är 30 st 18650-celler. Genom att ta isär paketet och vrida cellerna 90 grader så kan man få in 2 lager av 4x5 celler d.v.s. 40 celler.

    Det är 33% mer kapacitet om man använder likadana celler. Väljer man de vassaste 18650 så är det snarare 45% mer kapacitet!

    Byter du alla celler till 3600 mAh så får du mer räckvidd än vad PRO 2 har!

    Någon som provat? Jag är sugen!

    EDIT: Eventuellt kan man till och med få in 5 celler på bredden. Då får man in lika många som PRO 2 har.

    60BCE96A-DEE5-407F-AE29-4FF07636ED21.jpeg 19083749-323C-483B-9769-5FECE83CA9B1.jpeg
     
    Last edited: 6 okt 2021
    bernard och Alix gillar detta.
  2. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Utan att ha nån exakt koll... Kommer det verkligen att funka ihop med BMS:en? Kommer inte den reagera på nåt vis? Oklart vilket...
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Utan att veta så är jag ganska säker på att det funkar.

    I sin enklaste form övervakar en BMS bara spänningen över varje paket i serie. Sjunker något paket under 3V så stänger den urladdning och stiger något över 4,2V så stänger den laddning.

    1S/M365 har ett så kallat 10S3P-batteri. Det är alltså 10 st paket i serie. Varje paket består av 3 st parallellkopplade celler.

    Gör man som jag föreslår så blir det ett 10S4P-batteri. BMS:en kommer att läsa av exakt samma spänningar vid fullt/tomt.

    Det finns BMS:er som mäter in-/utgående energi. I så fall skulle den kunna reagera på att det går i ”för mycket” energi i ett tomt batteri. Eller att ett fullt batteri räcker ”för länge”

    Men jag kan inte tänka mig att M365/1S har en sådan. Det är fördyrande och det skulle inte tillföra någonting.

    Däremot får man nog räkna med att kapacitets- och räckviddssiffror inte längre stämmer. Men det gör ju ingenting.
     
  4. ambassaden

    ambassaden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    3, Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, Telia
    Har inte mixtrat med Xiaomi, men med större scootrar (av tveksam kvalitet). Känns som BMS:en var den svaga punkten på de scootrarna iaf. X antal blev "brända".

    Använd gärna nån typ av skyddutrustning om du mixtrar med batteriet. Det både small och slog en del gnistor när man grejade o_O

    Som sagt. Jag tror Xiaomi har betydligt högre kvalitet..
     
    Kate gillar detta.
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är klokt! 18650-celler ska man vara försiktig med. Punkterar man dem så blir det en fyrverkeripjäs. Kika på youtube..

    Vad jag annars funderar på är om man inte skulle kunna få in 10 st extra celler i 45 graders röret mellan styret och ståplattan???

    Det är betydligt enklare för då behöver man inte ta isär det befintliga paketet. Det räcker att dra 10 st kablar så att man får en parallellkoppling.
     
  6. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har satt igång projekt externt batteri. Mätte lite och kom fram till att man kan sätta det framför ståplattan i en liten väska utan att det är ivägen alls.

    Blir 20 extra celler till en början (Sitter 30 st i ”vanliga” batteripacket). Cellerna kommer från begagnade batteripack där elektroniken givit upp. Tanken är att paketet ska fungera sömlöst med det befintliga. D.v.s. det ska laddas samtidigt som man laddar det andra.

    Kommer att bli 4500 mAh extra. Originalbatteriet har 7650 mAh. Så ”nästan” en PRO.

    FCA8B316-D547-4573-A8C7-5E84C975DD29.jpeg
     
    bernard gillar detta.
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Tänk på att när du parallellkopplar celler måste de ha samma verkliga kapacitet, dvs om du parallellkopplar en ny och en sliten cell kommer du få den kapacitet som den slitna cellen har eftersom laddningen slutar då den slitna är full.
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nejdå! Parallellkoppling går bra. Däremot måste varje paket i serie ha samma kapacitet. Men det är planen att mäta upp :)
     
    svenix gillar detta.
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Naturligtvis måste de även vara lika i seriekopplingen, men då det ligger en balanseringsladdare på ditt bord, tänker jag att det vet du redan, men du kommer att märka vad som händer, jag ville bara hjälpa till.
    Friskt kopplat är hälften brunnit;)

    Edit,
    Jag inser att jag uttryckt mej något kort, så:
    Det är absolut rätt att man kan parallellkoppla spänningskällor för att uppnå ett större strömuttag.
    Kravet är dock att spänninskällorna har samma spänning, EXAKT samma spänning.
    Skiljer det minsta lilla, kommer det att ske en utjämning genom att ström flyter mellan spänningskällorna tills spänningen är densamma.
    Detta är inget farligt och det kommer att funka, men strömmen som flyter mellan spänningskällorna är inte till någon nytta, därför sjunker kapaciteten som man kan ta ut.

    Två helt nya exakt likadana batterier går hyfsat bra att parallellkoppla, skillnaden är så liten att förlusten blir försumbar.
    Det går t.o.m. att parallellkoppla två nya batterier med olika kapacitet, så länge laddnings och urladdningskurvorna är precis lika.

    (Dock har man också problemet att celler inte alltid åldras precis likadant och därför ser man sällan parallellkopplade celler i laddningsbara apparater av bättre kvalitet. I billiga kinaprylar kan man hitta vilka märkliga lösningar som helst.)

    Ett nytt och ett gammalt slitet batteri, som dessutom kanske är tillverkat på ett annat sätt, har inte likadana laddnings och urladdninskurvor. Därför kommer de inte att jobba parallellt och man kommer få förluster pga. utjämningen som kommer att ske kontinuerligt under laddnings och urladdninsfaserna därför får man inte ut full kapacitet.

    Som sagt, det kommer funka och inget farligt kommer att hända, men kapaciteten kommer inte att bli A+B, hur mycket man får ut beror givetvis på hur lika de båda cellerna är.

    Jag får också erkänna att den kapacitet jag angav är en grov höftning givet premisserna som angivits i tråden, det kan givetvis bli både bättre och sämre i verkligheten.

    Lycka till!
     
    Last edited: 16 okt 2021
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast knappast vid urladdning väl?

    Däremot är det korrekt att parallellkopplade batterier kommer att ge/ta energi av varandra i vila. Därför är det viktigt att de har låg laddningsnivå och samma spänning då man löder ihop dem. Om ett är fullt och ett är tomt så brinner sannolikt båda av strömrusningen. Båda kommer att sträva efter att bli halvfulla(om de har samma kapacitet).

    Vid urladdning så borde inte så mycket hända. Troligast är nog att den ena cellen ger mer effekt än den andra. Spänningen sjunker ju med lasten. Om cell A bara orkar 1A vid 3,7V och cell B orkar 2A så kommer cell B att ge dubbla effekten i det läget. Om spänningen sjunker i en cell så ”avlastas” den med ström tills den orkar med samma spänning som den andra igen.

    Det som kan ske är väl en viss utjämning under ”urladdningspauser”. Men har man batterier med samma kemi så borde SOC följa spänningen på ungefär samma sätt.

    Men absolut. Det optimala är att bygga av likadana celler i samma skick!
     
  11. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det är ju vid upp/urladdning som spänningen inuti cellen ändrar sig, följaktligen är det då utjämningen sker, när de ligger oanvända ligger ju spänningen still (eller ja nästan, åtminstone ändrar den sig sakta och lite). Utjämningen sker omedelbart, så fort det skiljer en miljondels volt (eller mindre t.o.m.)

    Det stämmer att den cellen som har högst spänning kan ge mer, men detta kommer att variera mellan cellerna under urladdningen och det är strömmen som åtgår för att ladda den cellen som har lägre spänning som du "förlorar" , i en parallellkoppling sker ingen avlastning eftersom cellerna är fysiskt sammankopplade och cellen med högst spänning ger hela tiden åt den andra så de blir lika.

    En cell kan ju inte både laddas och laddas ur samtidigt utan om en cell har högre spänning så ger den energi åt både den andra cellen och scootern, medan den med lägre spänning inte ger utan bara tar emot tills de har samma spänning, då vänder förloppet och cellen som laddats ger åt både den andra cellen och scootern, under den tid som de har exakt samma spänning, kommer de att ge lika mycket var åt scootern.
    Strömmen är ju ett resultat av spänningen/resistansen, så det enda sättet att förändra strömmen är att ändra spänningen eller resistansen, och det är spänningen som bollas mellan accarna som du inte kommer ha nån nytta av.

    Det är en vanlig missuppfattning på RC-forum att det bara är att kötta ihop ett gäng accar och hoppas på tur, och det kan givetvis gå bra, men man ser oxo en hel del brinnande accar och störtade plan i dessa forum. Tänkte bara det kunde vara kul att berätta hur det egentligen fungerar........

    I de fall man av någon anledning vill ha dubbla parallellkopplade spänningskällor, så brukar man lägga en liten resistans i serie med respektive spänningskälla, då får man en jämnare belastning av spänningskällorna, men det kräver ju då att spänningskällan har lite högre spänning än vad man behöver då man tappar lite i resistanserna. Sen är det väl inte så realistiskt att löda in 50st 400W lågohmiga resistorer i ditt batteripaket, och det skulle bara hjälpa lite grann.
     
    Kate gillar detta.
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast i så fall borde väl samma problem ske i det befintliga paketet också? Celler är olika från början och inte minst så åldras de olika. Även om de är av samma modell.

    Sen förvärras det förstås av olika modeller på batterier. Men det borde vara svårt att komma ifrån fenomenet helt?
     
  13. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja det är därför man generellt inte paralellkopplar celler.
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Fast det gör man ju. Mer eller mindre alla elcykelbatterier och batterier för elverktyg ser ut så. Dock med celler av samma typ.
     
  15. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Nej, men detta är redan besvarat, se tidigare inägg.
     
  16. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har nog tagit isär 50 st elcykelbatterier och batterier för elverktyg. Har aldrig sett något annat än rena parallellkopplingar.

    Det är möjligt att det förekommer på större batterier dock.
     
    bernard gillar detta.
  17. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    ?o_O

    ont: har ditt batteri inbyggd balansering för laddningen? Om inte så behöver du inte dra trådar från varje cell, utan du kan lika gärna seriekoppla extracellerna och bara dra 2-tråd till utg. på originalbatteriet, resultatet blir detsamma.
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det bör vara så att problemet du beskriver förvärras med antal celler parallellt. Har man 100 st som på en Tesla så är det alltid någon som ”tröttnar”. Då kommer de 99 andra att vräka ut ström. Då smäller den cellen nästan omgående.

    Om 1/2 tröttnar så bör båda klara av situationen :)

    Ja det är sant. Men det blir många kablar! Därför tänkte jag att extrapaketet skulle få en egen BMS med balansering. Sedan tre kablar in. En jord och en för laddning och en för urladdning.
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Nej, inte ens nära, men det kommer säkert gå bra, du är ju expert på det här.
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Nej jag är inte expert. Men du skriver saker som är odiskutabelt felaktiga. Det gör att mitt förtroende för dig inte är särskilt högt.
     
    svenix gillar detta.