Tips: Rocker (Bynk) - Betalkort, lån etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 30 sept 2019.

Taggar:
  1. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Idag trillade min bonus in också.
    Vore intressant att veta hur många som nappat, 20 000 låter ju inte inte som en alltför hög siffra.
     
  2. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Jag saknar en widget för android med snabbsaldo.
     
  3. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Kanske hade varit något för de som vill ha widgets :) men jag har appen på hemskärmen och tycker det går smidigt att gå in i den med fingeravtryck
     
  4. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Jag tycker det är riktigt osmidigt att behöva logga in för att se saldot. Antingen en widget eller att man kunde nån typ av snabbsaldo utan att behöva logga in (som Swedbank och Skandia) hade underlättat mycket.
     
  5. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Men använder du fingeravtrycket? Det är väl inte så krångligt att logga in då?
     
  6. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Det är inte krångligt att logga in, men omständighet att behöva göra det bara för att se saldot, som sagt finns konkurrenter med smidigare lösningar
     
  7. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag förstår, men skriv en feedback till Rocker om att det finns en efterfrågan på widget så kanske de lyssnar :)
     
  8. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Lämnade det som förslag i somras och väntar fortfarande :D
     
    svenix gillar detta.
  9. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    Har sett lite inlägg och mail från Rockers sida om sista chansen nu. Om det är någon som fortfarande funderar har jag skrivit en recension nu efter ett par månader med Rocker. Jag har tagit med så mycket så möjligt för dig som fortfarande funderar på om du verkligen ska skaffa Rocker. Just nu är det två veckor kvar men beställ gärna så snart som möjligt om du är intresserad. Rocker har inte tagit ut någon kreditupplysning (om man inte tar lånet) så det borde gå att skaffa direkt utan problem.

    Höjdpunkterna
    • Få 500kr
    • Möjlighet att få upp till 10% cashback
    • Möjlighet att placera pengarna med ränta och föra över till kortet automatiskt med egna beloppsgränser
    • Om fingeravtrycksläsaren kommer kan det vara skönt att slippa ange kod
    • Fungerar bra med Google Pay
    • Support 24/7 med svar på enklare frågor
    • Kan fylla på från de flesta konton med Trustly
    • Går snabbt att fylla på direkt med Swish

    Bristerna
    • Är ett prepaid kort (mer om det nedan)
    • Återbetalningar kan ta tid
    • Ännu inte möjligt att skicka pengar mellan konton (förutom när man delar ett köp)
    • Oftast bättre att maila än att chatta om man vill få något åtgärdat

    Prepaid:
    Eftersom Rocker är ett prepaid kort har det sina begränsningar. I sällsynta fall nekas transaktioner vilket oftast inte är Rockers fel men tyvärr ett problem med prepaid kort. När det är problem hos butikens eller bankens system kan kreditkort ”lova” butiken ett visst belopp som butiken kan hämta ut när driftstörningen är över. Prepaid kan inte ”lova” något och därför nekas köpet. Även vid fall där alla transaktionerna lagras och skickas in vid ett senare tillfälle p.g.a. dålig internetuppkoppling som på taxi, tåg och flyg kan det hända att köp nekas.

    Cashback:
    Rocker passar dig som vill ha hög cashback och tycker det är värt tiden som läggs för att få 500kr direkt. Cashbacken varar nog inte för alltid men cashback jägarna är också redan vana vid att se sig om vartannat år. Cashbacken har fungerat bra och registreras efter ett par dagar. Betalas ut några gånger i månaden genom en direkt påfyllning på kortet.

    Fintech och användningsområden:
    Rocker är också ett bra komplement till de som helhjärtat kör fintech-kort som Curve och Revolut och inte har ett svenskt kreditkort eftersom nummerserien ofta fungerar på svenska sidor där handlaren valt att blockera utländska kort.

    Kredit vs Debit:
    Rocker passar också dig som vill ha ett kort utan kredit och inte vill riskera att använda ditt eget bankkort eftersom debitkort inte har samma nivå av skydd som kreditkort. Reseförsäkringen är också en bra bonus samt relativt fördelaktig valutaväxling jämfört med bankerna.

    Mobil:
    Google Pay och Apple Pay kan också vara en fördel om ditt nuvarande kort inte erbjuder det. Ibland när man är på språng och inte har plånboken med sig är det lätt att fylla på Rocker kortet så att man snabbt kan betala något.

    Rocker Organize:
    Extrafunktionerna som finns i appen är däremot inte något speciellt. De finns bättre sätt att få koll på sin ekonomi än Rocker-appen och de flesta funktioner kräver att man aktivt hämtar data från alla sina banker regelbundet och är egentligen för omständigt för att vara användbart som det är nu. Om de kan förbättra automatisk hämtning och även matcha överföringar så att det inte ser ut som flera transaktioner hade det varit mer användbart.

    Återbetalningar:
    Det tar ibland längre tid att få tillbaka pengar till ett prepaid eller debitkort än med kreditkort där det bara försvinner från krediten. Reser du mycket har du också märkt att många hotell tycker om att ta ut deposition på kortet. Det blockerar ibland en rätt så stor summa under ett par veckor innan pengarna kommer tillbaka på kontot. Vissa hotell nekar dessutom prepaid kort från att användas i detta fall. Det kan vara bättre att använda kreditkort eller debitkort med särskilda rutiner för att hantera depositioner som exempelvis Curve i dessa fall.

    Valutakurser:
    Kurserna varierar så mycket att det är svårt att ge en bra bild av vad som är billigast. Fintech kort som kör interbank kommer nästan alltid ha bättre kurs än Rocker. Generellt har jag märkt att Visa som Rocker använder har lite bättre kurser på stora valutor men sämre på andra valutor jämfört med Mastercard. Allt fler svenska kort verkar vara Mastercard nuförtiden så om du inte har något Visa kort i plånboken idag kan Rocker vara bra att skaffa av den anledningen också. Det finns en del ställen där bara det ena kortet accepteras även om det blir allt färre. Ibland finns också olika begränsningar av vad man får använda korten till mellan de olika utgivarna.

    Alternativ:
    Har du däremot ett kort med bonus som du redan är nöjd med och fokuserar på att samla poäng där så tillför inte Rocker något särskilt i dagsläget. Vill du bara att det ska fungera överallt varje gång och ha allt på samma ställe så är det oftast kreditkort hos något företag där du får förmåner som passar just dig det bästa valet.

    Tipslänkar ger 0,5% Cashback direkt, se signatur.

    Fråga gärna om du undrar något mer om kortet eller appen!
     
    Last edited: 18 okt 2021
    cxp10, Buzz och svenix gillar detta.
  10. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Oj, det var ingen liten recension :D
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Främsta fördelen som jag ser det är att man kan använda de för att ersätta sitt bankkort som oftast kostar runt 400 per år och i och med Swish stöd så kan man flytta pengar i real tid..
     
    Last edited: 18 okt 2021
  12. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Spot on. Precis därför jag valde rocker :) plus svensk support som ofta svarar snabbt
     
  13. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Nja, har märkt att man inte kan ersätta bankkortet fullt ut fast jag hade önskat det. Några ställen funkar det inte på med Rockerkortet och då behöver man ett "riktigt" kort. Jag har t.ex. inte lyckats betala på UberEats (fast det inte är spel eller vuxenunderhåll) med två Rockerkort och man kan inte ta ut kontanter från butik där det ska gå. Jag betalar 240 kr per år för bankkortet hos Skandiabanken så lite billigare än ditt men ja det hade varit skönt att slippa betala den avgiften
     
  14. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte att det fungerar att ersätta bankkortet, utan man måste ha fler. Och där kommer vi till begränsningen i användandet av kortet, man kan inte betala i vissa butiker eller räkningar till kreditinstitut. (går inte heller att lägga till kortet till curve, troligen pga prepaid)

    Och angående funktioner så saknar jag som sagt gruppfunktionen som var utlovad men nu inte ens verkar vara med i reklamen. Jag och sambon övergav PFC för delade kostnader för att vi trodde Rocker skulle införa detta relativt snart. Det är över ett halvår sedan nu.

    Och när man delar kostnader med någon som har appen, så får man SMS och notis via appen. Är det verkligen nödvändigt med SMS ? Det går inte heller att stänga av.

    Jag tycker deras sammanställning över utgifter som görs via notiser är fruktansvärt kass, man klickar på notisen.. appen öppnas och sedan händer inget. De borde visa en sammanställning i appen istället.


    Jag tycker det finns mycket kvar att utveckla och förbättra, men det enda alla snackar om nu är att värva folk och cashback-nivåer.. och rocker tjatar om att ösa in pengar på deras sparkonto..
     
    Oceanic gillar detta.
  15. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    UberEats tar PayPal också så du kan prova lägga till Rocker kortet där
     
  16. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Eller skaffa ett gratis kreditkort upptill (med cashback) som funkar överallt :)
     
  17. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Beställer nästan aldrig där. Menar mer att Rockerkortet inte är helt pålitligt när det gäller att ersätta ett vanligt kort
     
  18. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Oavsett vilken bank/kortleverantör är det bäst att ha ett backup-kort.
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja du har rätt helt klart. Men de tillfällena är ganska få.. Och ofta när det händer finns det då alternativa sätt att betala...

    Men sedan blir man beroende av Swish också är Swish nere kanske man sätter sig själv på pottkanten.. Och Swish går dessvärre inte att lita på..

    Att man vill bli av med bankkortet handlar igentligen mer om princip än själva pengarna.
    Men också vetskapen att för de pengarna hade jag kunnat få ett kreditkort med räntefria dagar och cash back. Ett vanligt bank kort ger inga fördelar.. Övertrasserar jag en krona får jag straff avgift.
     
    Hogge gillar detta.
  20. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    Exakt så är det!

    Kreditkort ger utöver krediten ett extra skydd och ofta bonus samt förmåner med företaget som ligger bakom kortet. Dessutom ingår oftast fler försäkringar.

    Fintech korten är smidiga, ger ofta bra översikt och har betydligt lägre avgifter än bankens egna kort. Förmånerna är ofta mindre än kreditkorten men avgifterna också lägre och ingen kreditupplysning behövs.

    Dessa kompletterar varandra väldigt väl och jag använder nästan aldrig bankkortet direkt. I Rockers fall kan du skydda dig själv mot beroendet av Swish genom att ha lite pengar på sparkontot somd du kan föra över vid behov och även använda Trustly som fungerar med de flesta konton.
     
    svenix gillar detta.