Jag har skaffat solceller

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ara, 28 nov 2019.

  1. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Får nog fylla på till Aras fördel här.
    Peugeot har oförtjänt dåligt rykte hos gemene man.
    Har två gånger köpt ny Peugeot och en gång en begagnad.
    2007 köpte vi en ny 307 sw med 2liters bensinmotorn. Visst var den inte direkt snål, eller snabb. Men den skötte sig bra i de 8 år vi hade den tills vi köpte en ny 308 sw 2015, då med en Blue Hdi diesel.
    Bägge bilarna var klanderfria under de åren vi hade dem.
    Enda anledningen till att vi 2019 böt bort 308:an var för att jag inte kunde dra husvagnen med den. 2019 köpte vi en äldre v70 till husvagnen och vi skaffade en 2015 208 som vi hade i ett år innan vi skaffade en xc70, och inte behövde 2 bilar.

    Och även om det här var högst personliga erfarenheter så gott det inte att jämföra Peugeots kvalitet och annat bedömt på 30 år gamla erfarenheter.

    Sorry för life story,, men i kort, de Peugeot som vi ägt har funkat väldigt bra.
    Gjorde grundliga undersökningar innan gägge nybilsköpen,och kom fram till att Peugeot gav oss mest för pengarna, även jämfört med de "billigare" alternativen Kia, Hyundai och andra märken.

    Men, Ara, se till att kolla kostnaderna för te.x däck och försäkring och andra tillval. Ofta kna vissa tillval bli riktigt dyra om man bara räknar efter.

    Annars så lycka till med elbilsköpet!

    Sorry för OT.
     
    Last edited: 24 apr 2021
    Ara gillar detta.
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag kan tala om att vi fick 479:- tillgodo på den senaste elräkningen och det är särskilt bra med tanke på att vi använt luftkonditioneringen rätt flitigt. Även ismaskinen har gått varm.
     
  3. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Min fråga om solenergi, Sterling generator, kinetisk vindkraft, cylinder vindkraft, vinglös vindkraft och fjärrvärme/geotermisk, slipper man betala abonnemangavgift, elöverföring, energiskatt, årsavgift,spotpåslag, elcertifikatskostnad? Jag kommer ihåg då allt var direkt el i huset och billigt. Också vinter då man inte kan generera mycket el, whats the point. Kan lika gärna bygga en kärnreaktor med brandlarm då staten inte satsar på ren kärnkraft. Ett annat problem jag ser är att många solpaneler håller 20 år, samma antal år som avbetalning av hela projektet. Det är som att köpa grisen i säcken.
     
    Last edited: 11 jul 2021
    katho gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Elen från vår solcellsanläggning är skattebefriad och dessutom så har vi fått stort bidrag till själva anläggningen. Ingen vet hur länge en solcellsanläggning håller för Sveriges äldsta solcellsanläggning fungerar fortfarande och den är långt äldre än 20 år. Vi kan dessutom lugnt utgå ifrån att dagens moderna anläggningar är betydligt bättre.

    En annan sak som är väldigt sannolik det är att elpriset går upp framöver när efterfrågan ständigt ökar då allt ska drivas med el i framtiden. Med största sannolikhet är det en väldigt bra affär att skaffa solcellsanläggning om man har rätt förutsättningar.
     
    Kristy och Boris92 gillar detta.
  5. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Teknologin är ännu inte där men om det finns rapporter att man slipper betala den där 60% skatten/avgiften men istället investera dom pengarna på utrustning då ser jag inget problem. Betalade för juni 910 kr till Vattenfall Eldistribution AB(inte el), tänk på hur mycket det är under vintern.
     
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, nätavgiften är orimligt hög.
     
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej, nu har vi äntligen beställt en Peugeot E-208 GT. Det sägs ta ca 4 månader och den ska börja tillverkas i november. Leveranstid 10 veckor. Det är helt slut på elbilar i hela landet. Vi ser fram emot en ny elbil i januari! :)

    Jag kan också konstatera att det är trevligt att ha solceller nu när elpriserna är skyhöga, det är helt klart lönande 2021. Det är stor skillnad mot 2020 då elpriserna var i botten.
     
    Kristy, discomega, EricG och 3 andra gillar detta.
  8. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Du borde ge oss statistik.
    Hitta dina fakturor året innan du skaffade celler och året efter installation.
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej. Men jag kan säga att solcellerna täcker ungefär 75% av våra elkostnader. Då är givetvis inte nätavgiften inräknad, tyvärr.
     
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Man kan säga att du har förbetalt för din el.
     
    katho gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag säljer min elproduktion i samma takt som den produceras. Jag säljer till gällande spotpris. Vad gäller el som jag köper så har jag valt fast pris vilket gör att jag tjänar på det om det är högt elpris och om det är lågt elpris så förlorar jag på avtalet.

    Förra året var det en förlust, men i år har det varit en vinst än så länge. Fördelen med fastpris är att oavsett om det är en förlust eller vinst så vet du ungefär vad månadskostnaden blir. Det blir alltså enklare att sätta en budget för vad dina driftkostnader över året kommer att bli.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Exakt detta ser vi hända och det är bara början. Priset på el kommer bara att ha en väg att gå på sikt och det är uppåt. Efterfrågan kommer att vara långt högre än tillgången i all överskådlig framtid. Fossil energi ska ersättas med "grön" energi, effekten kan endast bli högre elkostnader.

    Det är enkel matematik. 1+1=2

    Men även fossila bränslen kommer att öka i pris, trots alla satsningar på "grön" energi. Vårt behov av energi kommer inte att minska, tvärtom. Miljarder av människor jobbar stenhårt för att kunna öka sin konsumtion och det kommer att öka efterfrågan av energi och då även fossil sådan. Klimatmålen är en fantasi. Klimatmålen kommer aldrig någonsin att nås och inte ens i närheten. Agendan säger något helt annat. Prioriteringarna ligger på helt andra mål.
     
    Last edited: 29 sept 2021
  13. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Så du är emot fjärde generations kärnkraftverk?
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hm, när ska du börja argumentera på ett vuxet sätt? När har jag ens nämnt kärnkraft? Din fråga är ju så långsökt att man häpnar. Väx upp och för en vettig diskussion istället.
     
  15. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Anläggningen är igång! Men elbolaget har inte bytt mätare än. Typiskt nog skall det regna 7 dagar i sträck i Göteborg.

    upload_2021-10-1_16-15-17.png
     
    EricG och Ara gillar detta.
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det här är intressant:

    "I år kommer ny solenergi med en effekt motsvarande en kärnkraftsreaktor att installeras i Sverige, bedömer branschföreningen Svensk Solenergi."

    ”Vår senaste kartläggning över föranmälningar till elnätsbolagen pekar på att 2021 blir ett nytt rekordår för solenergi i Sverige. Vår prognos är att det blir minst 34 000 nya installationer. Det är en ökning med över 50 procent från de 22 000 installationer som anslöts till det svenska elnätet i fjol”, säger Anna Werner, vd för Svensk Solenergi."

    ”Solel är det kraftslag som växer snabbast i världen. Sverige ligger än så länge långt efter men tillväxten är väldigt snabb och även här finns stor potential. Med rätt förutsättningar kan förnybar solel stå för minst 10 procent av den svenska elproduktionen”, säger Anna Werner."

    Efter elchocken – nu bygger svenskarna solceller i rekordfart
     
    Kristy och discomega gillar detta.
  17. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Deprimerande som nybliven solcellsägare att se produktionen på anläggningen nu. Hade gärna upplevt sommaren så man hade något att jämföra med. Nu känns det som en trist investering.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är tålamod som gäller här. Precis som med Ericsson aktien.
     
    Kristy och discomega gillar detta.
  19. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Hur ser det ut i november och hittills i december?
     
    EricG gillar detta.
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    99,2 kWh I november och 5,0 kWh I december.
     
    katho, EricG och bernard gillar detta.