Bästa truewireless för telefonsamtal (bäst mikrofon)

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Smith, 19 okt 2021.

  1. Smith

    Smith Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag har idag Sony WF-1000XM3 som jag nu använt i över ett år och som jag tycker fungerar alldeles perfekt på alla sätt utom ett, mikrofonen är direkt värdelös och jag har i praktiken helt slutat använda dom för telefonsamtal och bär istället med mig ett par gamla trådade lurar med mikfron framför munnen. Problemet är alltså att andra har problem att höra vad jag säger och att ljudet låter dåligt. I ett ljudisolerat telefonrum är det sällan problem men minsta rörelse, bakgrundsljud etc. blir problem

    Nu är det dags att köpa nya true wireless och undrar helt enkelt vilka som har den absolut bästa mikrofonen. Utöver detta önskar jag även ANC men gällande ljudkvalitet är jag ingen audiofil och utgår från att alla lurar på marknaden är bra nog för mig.

    Jag är väl medveten om att det finns bättre typer av lurar för telefonsamtal men vill hitta bästa möjliga alternativ inom true wireless formatet.
     
  2. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Apple AirPods PRO som jag använder dagligen är bra. Både ANC och samtal funkar riktigt bra!
     
    jogge gillar detta.
  3. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Äger snart mitt andra par Blitzwolf BW-FYE7, detta då jag klantat bort halva första paret på ett flygplan någonstans i Europa. Riktigt imponerad och nöjd för den nätta summan ~30$.

    Vissa brukar alltid klaga på ljudet när jag pratar i headset - men inte med dessa.

    ... och efter de empiriska studierna vill jag påstå att micken är bra! :D
     
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Kör jabra 85t på jobbet, funkar kanon, men passformen i örat kanske inte passar alla.
     
  5. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Gillar du XM3 i övrigt så löser XM4 just problemet med samtal. Rekommenderas.

    Edit: Insåg nu du skrev WF men jag tänkte WH. Då vet jag inte om XM4 är bättre eller inte :)
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Förresten Jabra har ju presis släppt 7 pro som de hävdar ska vara ännu bättre, de hade jag valt.
     
  7. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Vad har du för budget? Och ser du helst att ANC ska vara i samma nivå eller bättre som dina XM3?
     
  8. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag skulle rekommendera dig att titta på tester från RTINGS.com, för de har med just dessa saker så du faktiskt direkt kan jämföra. Men man kan säga att det är två olika saker:
    1. Micarnas prestanda i ett tyst rum
    2. Micarnas prestanda med ljud runtomkring.
    Tyvärr går dessa inte helt hand i hand, då de som är bra på att hålla oljud borta har en kraftig noise gate som gör att ljudet upplevs tunnare och mer digitalt, även när det är tyst runtomkring. Om man ställer in TWS som har över 7 i både Recording Quality och Noise Handeling så kommer bara följande lurar med:
    upload_2021-10-19_14-6-47.png

    Om du istället tar bort minimikraven och sorterar på Recording Quality så ser du att de lurarna inte är så bra på Nosie:
    upload_2021-10-19_14-10-5.png
    Och tvärt om:
    upload_2021-10-19_14-11-9.png

    Så jag skulle vilja säga, kolla på de med bra noise handling, och lyssna på deras inspelningar om de lurarna du tycker är intressanta är bra nog! Och om samma märken har nyare lurar i samma kategori så kan de nog vara bra också, men om man läser deras tester och lyssnar på samples så underpresterar exempelvis Apple AirPods PRO, som det tipsas om ovan, kraftigt. Så det är jättesvårt att komma med rekommendationer utefter bara det man själv testat. Det som är okej för någon kan vara riktigt dåligt för någon annan.
     
    Dorfin, pallish och bernard gillar detta.
  9. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Letar efter samma sak. Men tycker ni som kör inear inte att det är jobbigt, blir instängt och att man hör sin egen röst i huvudet samt att det dunsar i huvudet när man promenerar och pratar i inear-lurar?
     
  10. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Här är en direktlänk till tabellen där bara TWS med ANC är med, sorterat på noise handling:
    Headphones Table Tool
     
  11. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Just de problemen har man minskat på 85t genom att de inte är helt täta och släpper även in en del samtalsljud, tycker det funkar bra, men det är ju inte som att va utan lurar.

    Buds Live är mycket bra i det hänseendet, men de har ju en öppen design så de är inte riktigt inear, synd bara att det ska va så svårt att få dem att sitta bra.
     
    Travolta gillar detta.
  12. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Att stänga in sig i sin egna bubbla och inte höra ett skit av omgivningen är ju charmen med in-ear :P
     
  13. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Absolut, använder det t.ex. på flygplan. Men mitt problem är att det blir så tätt att när jag t.ex. är ute och går så dunsar det så högt i huvudet att jag inte kan fokusera på vad jag lyssnar på. verkar inte vara så många andra som lider av det så jag kanske är felbyggd, men av den anledningen föredrar jag öppna lurar (mera "buds" är inear) :)
     
  14. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Riktigt intressant tabell på buds, de som jag fått MINST klagomål på är utan tvekan Bose earbuds, alla jag pratade med tyckte jag lät perfekt även på pendeln osv. De får rätt "dåligt" betyg i listan av buds.

    Jag kör för tillfället Opencomm

    OpenComm

    Man ser ut som en idiot men utan tvekan bäst mikrofon. När jag inte orkar se ut som att jag jobbar på kundtjänst använder jag apple airpods gen2 (dvs ej pro) vilket även de fungerar bra med samtal.

    Har ett par airpods pro max som jag använder när jag lyssnar på musik hemma - dock kan jag inte ha möten med dem eftersom jag delar kontor med min fru - när hon pratar plockar alla headsets upp hennes röst förutom Opencomm.
     
    jogge och bernard gillar detta.
  15. Smith

    Smith Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jabra ska jag kolla upp defintivit, hört att dom ska ha lite bra finesser

    Jag har redan XM4 som jag i stort sett aldrig använder då true wireless var så mycket enklare. Men jag gillar helt klart mina Sony lurar på många sätt men för tal och konferenser är dom helt värdelösa.

    Priset är mer eller mindre en ickefråga men säg att över 4000kr blir det svårt att motivera ett köp. Helst ska ANC ligga i nivå med XM3 - Svårt att gå ner och dom har ju nu några år på nacken.
     
  16. Smith

    Smith Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Stort tack för intressant läsning - ska förkovra mig rejält i de här testerna vid tillfälle senare i veckan
     
  17. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 189
    Mottagna gillanden:
    2 124
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Många modeller har ett ambient mode när du pratar i samtal, t ex Sennheiser's TWS.
     
    jogge och Travolta gillar detta.
  18. Smith

    Smith Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hittade en recension av Jabra Elite 85t där dom tagit med user review på Microhpone sound enligt nedan - Som dom själva skriver är det nog svårt att förvänta sig mer än Okay / Good på true wireless. Awful och Bad är ju c. 6% så lågt


    upload_2021-10-19_17-20-39.png
     
  19. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Har samma problem som du om det blir för tätt och man tex går. Har själv AirPods PRO men använder dom framförallt när jag kör bil. Då är det skönt att stänga ute en del av ljudet och vid samtal hörs ju den man pratar med bättre, ingen har än så länge haft synpunkter på mitt samtalsljud. Har även deltagit på flera teamsmöten i bilen utan klagomål. Har faktiskt testat att prata in meddelanden på min egna telefonsvarare bara för att själv få höra hur det låter och det är otroligt hur bra dom fungerar. Använder dom nästan aldrig på kontoret där det är tyst, då använder jag hellre mina vanliga AirPods gen 2
     
    Travolta gillar detta.
  20. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det där med "dåligt-Bra-Bäst" beror ju mycket på vad man värdesätter, det jag gillar är att jag kan stå bredvid en maskin som stansar plåt och väsnas så man knappt kan föra ett samtal öga mot öga, och ändå föra ett samtal på telefon med 85t där både jag och motparten hörs klart och tydligt. Visst maskinen hörs också men inte så mycket att det är svårt att höra samtalet för någon av oss. Fast hifi kvalitet på samtalet blir det kanske inte.
    Jag gillar också den "halvöppna" designen som minskar den instängda känslan lite.

    Det beror ju också på vilken telefon du har, ipods är jättebra, men tror inte alla finesser funkar på android.
     
    milky81, Dorfin och bernard gillar detta.