Bilagor i Gmail

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Heleg, 15 jul 2021.

Taggar:
  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Har en kompis som använder gmail på sin iPhone men bilagorna är omöjliga att se, de visas bara som namnet på filen (oavsett filformat) och raden under står det data.

    Hur bär man sig åt för att titta på bilagorna, den enda lösningen jag hittat när jag googlat är att ladda ner bilagan och sen leta rätt på den med en annan app för att kunna visa den... (sic!)

    Var det inte iPhone som skulle vara så enkel att använda (själv vägrar jag iPhone, föredrar Android alla timmar, alla dagar, alla år...)?
     
  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    L
    Det låter jättekonstigt... det ska ju bara fungera.

    Kan du ge exempel på vilka vanliga filformat som inte visas?

    Kolla inställningarna (3 streck uppe till vänster -> Inställningar -> "kontotnamnet" och kolla att lämpliga val är aktiverade ... ex: "Ladda ner bilagor" samt under Bilder -> Visa alltid externa bilder.

    Sen måste ju Gmail ha tillgång till nätverk och mobildata... men det borde inte vara bortvalt.

    Skulle inte ni hitta något, så prova att avinstallera Gmail och installera om det.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Filformat som inte visas är exempelvis jpg och pdf, inga konstiga format.

    När han kollar samma mail i Gmail på datorn så funkar det.

    De menyer som du hänvisar till under kontonamnet kommer jag inte åt, jag har testat med både klick och långklick, enda alternativet är att ta bort kontot...

    Gmail har tillgång till både nätverk och mobildata.
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Då har han helt klart något fel nånstans. Som @tpalsson@tpalsson föreslog testa ominstallera appen då.
    Har inga problem att öppna varken jpg, pdf eller nån annan vanligt förekommande filtyp på min jobb iphone med gmail eller inbyggda mail klienten.

    Vilken barnslig och onödig kommentar.
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Gmail är ominstallerad men det fungerar ändå inte...

    Det är en iPhone SE (hittar inget annat namn) men jag vidhåller min kommentar om att iPhone inte är enkel att använda. Jag har fått hjälpa flera personer med deras iPhone pga de mobilerna ofta har något i användningen som krånglar till det rejält för användarna.

    Det ska inte vara så krångligt att få en smart mobil att fungera och göra det enkelt för användarna, Android har sina nackdelar de med, de har aldrig samma flyt som en iPhone men trots allt så tycker jag att de problem som dyker upp är enklare att lösa.
     
  6. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Du har helt rätt.. att det borde bara fungera, även på en iPhone.. jag kör både iPhone och Google Pixel och det mesta bara fungerar med en Google telefon och dess eko system som ex Gmail...

    Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så.. det borde fungera och gör så på min enhet och många andras. Troligtvis är det någon olycklig kombination av behörigheter och appar som gör att personen inte ser pdf och jpg filerna. Hade det varit en Pixel så hade jag kunnat hjälpa mer, men någon annan kanske kan ha en lösning?!..

    En fundering... Om personen öppnar pdf eller jpg från annan app... vad öppnas/visas filen då i för "app"?

    *edit igen*
    En ytterligare fundering... Har personen en gmail adress kopplat till Gmail app.. eller är det en annan mail provider?
     
    Last edited: 16 jul 2021
  7. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 162
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6

    hittade detta, kanske kan hjälpa (Alibaba appen verkar vara vanligt problem):
    The following apps are known to cause this PDF problem. If you have any of them on your iPhone or iPad, uninstall, then restart your device and try again:

    • Alibaba
    • Aliexpress
    • Centrelink
    • WinZip
     
    Kristy gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Jag har försökt att återskapa felet på en gammal iPhone5 men där fungerar det som det ska... Jag har installerat apparna @tpalsson@tpalsson nämnde och startat dem samt startat om mobilen men felet har inte uppstått på den mobilen.

    Tyvärr har jag inte tillgång till den mobilen där felet uppträder de närmaste dagarna men senare i juli hoppas jag kunna felsöka vidare.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Kompisen hade Alibaba installerat och tog bort appen och startade om mobilen men det hjälpte inte. Vi provade då med Apples egna mail-app och då fungerade det med bilagorna, dock hittade han inte någon inställning för att kunna se äldre mail (han har gamla mail som han behöver tillgång till).
     
  10. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Har samma fel... Har funkat till en början förut men nu på 13 pro vill den inte öht. Går inte ladda ned bilagor eller visa dem alls. Får köra webläsare. Otroligt tröttsamt.
     
  11. ayla85

    ayla85 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har exakt detta problemet på 13 Pro. Gäller dock bara IMAP konto i Gmail appen. Vanliga Gmail konton i appen kan jag öppna bilagor på.

    Jag har rapporterat det till Googles IOS apputveckling.

    Lite pinsamt att det inte funkar...
     
  12. ayla85

    ayla85 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    För mig så funkar det på Gmail men inte IMAP konton. Dock så måste man växla till respektive inkorg i högra hörnet innan man kan läsa bilagor från just det kontot. Man kan inte stå i alla i korgar och öppna bilagor som tillhör andra konton. När man växlar mellan konton så säger den "inloggad som xxxx-epost adress" först då kan man läsa bilagor som tillhör det kontot.