A41 otroligt dålig Wifi-hastighet?

Diskussion i 'Samsung Galaxy A-serien' startad av Narcoleptic, 11 sept 2021.

  1. Narcoleptic

    Narcoleptic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Min A41a har sen början haft väldigt mycket lägre hastighet på Wifi än min gamla A3a, som jag fortfarande måste plocka fram för att få Skype eller annan VoIP att flyta ok. Någon som har en aning vad det kan bero på och om det finns en fix?

    A3an är ju otroligt seg i övrigt och nätverk, router etc är exakt samma, så det känns ju som ett mysterium..

    Något hopp där ute? ;p
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Kolla först hur det ser ut med wifi ex.vis med den här appen.

    Om det är många som använder samma kanal så kan det definitivt vara ett stort problem.

    Har du tillgång till Wifi på 5 GHz eller har du bara tillgång till 2,4 GHz?

    Hur står din router placerad i förhållande till var du använder mobilen, är det väggar mellan eller står routern i ett skåp? Har du ett mesh-nätverk eller något annat som kan bättra på mottagningen?

    Det finns massor med faktorer som kan påverka, men börja med att kolla hur det ser ut med appen som jag länkade till.
     
    Kristy, dannejanne och bernard gillar detta.
  3. Narcoleptic

    Narcoleptic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Fast blir inte dom grejorna lite irrelevanta när A3an har betydligt bättre flyt i exakt samma miljö?

    Det borde vara en STARK indikation att problemet ligger på device-nivå tänker jag.
     
  4. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Om man har separat nät för 2,4 och 5 GHz så kanske man inte har kopplat upp sig mot båda/rätt. Ibland kan det ju också vara lite inkompabilitet mellan olika tillverkare, ibland löser det sig om man uppgraderar fw i routern, men kan vara värt att dubbelkolla mot en annan modell också.
    Men börja med att göra mätningar under exakt samma förutsättningar och se vad det blir för hastighet och ping.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Narcoleptic

    Narcoleptic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Okidok. Får sätta mig och köra en parallell mätning på båda lurar i morgon. Thx!
     
  6. Fjälltrakterna

    Fjälltrakterna Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    En vän tycker samma.
     
  7. Narcoleptic

    Narcoleptic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ok, då har jag kikat lite:

    - Min Router har bara 2,4 Ghz, inte 5 GHz.

    - Vet inte exakt hur jag ska tolka WiFi Analyzer, men båda lurars Staplar når upp till ca -60 linjen i kanalgrafen och ping är LÄGRE på den LÅNGSAMMA luren: ca 5 ms mot 10-50+ ms.

    - Kollar hastighet på speedtest.net:

    - Samsung A3: 43 Mbps ned, Ping 14 ms.
    - Samsung A41: 1,6 Mbps ned, Ping 16 ms.

    A41an har en hastighet på ca 70 Mbps ned med mobildata, men det är ingen lösning eftersom jag har ett budgetabonnemang med fria samtal/sms och väldigt lite data, vilket passar mig bra.

    Det är alltså gigantisk skillnad mellan enheterna när de ligger bredvid varandra en meter från routern.
    Så.. vad kan det vara med A41an som gör den så superseg på Wifi?
    Som sagt känns det som att generella faktorer för WiFit inte bör vara avgörande.

    Någon som kommer på nått? :)
     
    Last edited: 20 okt 2021
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det känns rent spontant som om det är något fel på A41-an, så usla siffror ska det inte behöva vara men för att utesluta annat, har du möjlighet att testa båda mobilerna i andra wifi-nätverk?

    Du skulle även kunna prova att byta kanal på routern, du nämnde inget om det finns andra wifi i närheten som konkurrerar om utrymmet på kanalerna, de flesta routrar verkar vara inställda på att välja kanal automatiskt men min erfarenhet är att det fungerar uselt, det är bättre att använda wifi-analyzer och se efter var det finns ett hyfsat ledigt utrymme och välja den kanalen.

    Inställningen finns under wifi i din router (förutom på vissa routers som tillhandahålls av internetleverantören där man inte har rätt att göra ett skit).
     
    Kristy gillar detta.
  9. Narcoleptic

    Narcoleptic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Testat att byta kanal, utan effekt. Rimligt iom att det är en konstant faktor som borde påverka båda mobiler lika.

    Kan det vara så att A41an på något vis KRÄVER 5 GHz för att få upp hastigheten? Dvs värt att skaffa ny Router? Eller reklamera luren?

    (Fanskapet lyckades för övrigt låsa upp sig i fickan och göra en factory reset i somras - utan att det förbättrade hastigheten, så det har jag "prövat"..)
     
  10. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Har du blåtand igång? Testa i så fall att slå av det för att se om det blir någon skillnad. Blåtand jobbar ju också på 2,4 GHz så om det blir någon interferens i telefonen så kan det ju ställa till det.
     
  11. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag tycker det låter som ett hårdvarufel.
     
    Kristy gillar detta.
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig men så här ser det ut hos oss i wifi-analyzer, för många nätverk som slåss om utrymmet, se till att hitta hm kanal där din router kan dominera.
    Screenshot_20211021-124240_WiFi Analyzer.png

    Har du ingenstans du kan testa med 5 GHz innan du uppdaterar i så fall? Telefonen är knappast värd att satsa på för att förbättra hastigheten.
    Det känns ju som om det är något fel på antennen eller modemet i den, något som med andra ord borde gå att reparera eller så reklamerar du den.

    Du har ju gjort det mesta för att försöka få den att fungera...
     
    Kristy gillar detta.
  13. Narcoleptic

    Narcoleptic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Update: Testade i ett publikt nät och fick direkt 70 Mbps. Köpte en enkel router med 5 GHz på Kjell och får nu samma hastighet hemma. Så det verkar som att luren krävde det då.

    Tack för hjälp alla! :)
     
    Last edited: 21 okt 2021
    Heleg och Kristy gillar detta.
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Grattis!

    Kul att få höra att det lyckades men nog är det konstigt att den är så usel på 2,4 GHz...
     
  15. joelgbg

    joelgbg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2015
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Platta:
    Samsung tab A7 lite
    min samsung a41 ligger på 275mbit ner 17ms med wifi på speedtest och det med vpn på.