Märkligt mejl från Mistore.se

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av art0101, 18 okt 2021.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    De vore kanske på tiden om de gav någon officiell förklaring snart.. Men frågan kvarstår ju fortfarande hur många som fått detta mejl dock.. Men det luktar som att det kan röra sig om flera.
     
  2. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Om jag tolkar preskriptionslagen rätt så har de tre år på sig att meddela en kund att de har en fordran. Men som många andra varit inne på så verkar upplägget märkligt. Varför inte berätta vilket köp det gäller t.ex.?
     
  3. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Men om deras historia stämmer så borde det ju vara ett problem mellan Mi store och Klarna ? Dvs om kunder har checkat ut med klarna så borde det vara klarna som kontaktar deras kunder .

    Klarna betalar ju ut pengarna till säljaren ganska snabbt. Jag tycker allt detta verkar märkligt.

    Ett vettigt företag borde märka ganska snabbt att deras balanser inte stämmer i bokföringen. Man säljer varor men saknar utbetalningar från klarna.
     
    jogge och Kristy gillar detta.
  4. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Många har föreslagit att ta hjälp av Klarna, det låter klokt. De brukar ju marknadsföra att de är säkra för köparen, så de borde väl hjälpa dej med tanke på att Mi skall använda dem enligt mejlet du fick. Trevligt om du återkopplar om hur hjälpsamma Klarna är.
     
    Kristy, Buzz och bernard gillar detta.
  5. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    verkar vara försökt till Social manipulation

    Social manipulation (social engineering) är inom IT-säkerhet metoder för att manipulera personer till att utföra handlingar eller avslöja konfidentiell information, snarare än att göra inbrott eller använda sig av tekniska Crackningstekniker.[1] Även om fenomenet liknar lurendrejeri eller bedrägeri kan termen vanligtvis tillämpas på taskspeleri eller svek i syftet att samla information, bedra, eller få tillgång till datasystem. I de flesta fall möter den som utför attacken aldrig offret ansikte mot ansikte. Social manipulation har, förutom i brottsliga syften, använts av skatteindrivare, privatdetektiver och
    tabloidjournalister, bland annat.

    Som en sorts psykologisk manipulation populariserades den sociala manipulationen av Kevin Mitnick. Termen hade tidigare associerats med samhällsvetenskap, men dess användning har vidareförts till bland annat många inom databranschen.[2] En studie av forskare på Google som analyserade falsk antivirusdistribution fann att upp mot 90% av alla domäner som är involverade i att sprida falsk antivirusmjukvara använde sig av sociala manipulationstekniker.[3]

    I det engelska begreppet social engineering innefattas även att spåra passivt, d.v.s. att inte manipulera den tilltänkte. En metod för detta är att man utgår från att varje person har ett unikt skrivavtryck.
     
  6. pebe292

    pebe292 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Hallon
    Telefon:
    Poco x3 Pro 256Gb
    Copy paste med tanke på första meningen.
    Nu tycker jag att alla foliehattar ska ta det lite lugnt. Det är säkert inga problem, sedan är det ju märkligt att TS inte hittar vad han köpt.
     
  7. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Jag har nu fått svar från Mistore, och det gäller ett köp av 2 st fläktar som gjordes 2020-05-27(!).

    Jag köpte produkterna till företaget och valde Klarna faktura till företaget. Jag har hittat orderbekräftelsen från Mistore men behöver vara på kontoret för att dubbelkolla om jag har fått en faktura från Klarna eller ej. Har jag fått fakturan, så har jag garanterat betalat.

    Den förklaring jag har fått från Mistore angående den makalösa mellanperioden mellan köp och det mejl de har skickat är:

    "De kunde inte bistå med underlag, då fakturan aldrig aktiverats och det inte finns en betalning gjord.Vi har redan frågat, därför är det viktigt att om du vet med dig om att en betalning gjort, bekräftar detta med ett underlag, annars kommer vi behöva debitera dig för produkten."

    Om Klarna har strulat och aldrig ens genererat fakturan trots att ordern gick igenom Mistores system och varorna har skickats (och som jag har tagit emot), så kan det vara så att det har fallit utanför min radar. Mycket annat att ha koll på.

    Jag kommer att dubbelkolla och om jag inte har betalat pga. Klarnas strul så kommer jag att reglera beloppet är på 1180 kr.

    Men det är flera saker som får mig att verkligen ifrågasätta Mistore:
    1) Har de inga administrativa rutiner för att följa upp beställningar som inte har betalats?
    2) Om scenariot stämmer så har ju Klarna felat. Varför håller de inte Klarna ansvariga för den uteblivna fakturan? Klarna skulle ju självklart hålla Mistore skadelösa i detta fall eftersom det är dem som har felat.
    3) Är det så att handlaren säljer fakturan till Klarna? I så fall borde inte Mistore ha fått betalt i och med att köpet har gått igenom?
    4) Varför kontaktar inte Klarna mig och förklarar situationen?

    Ja, hur som helst är det sista gången jag handlar på Mistore. Inget förtroende för ett företag som har så lite koll.

    Och ja, jag kommer också kontakta Klarna för att reda ut situationen.
     
    katho, Buzz, Kristy och 1 annan gillar detta.
  8. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Du måste väl veta om du har betalat dina fakturor på det du har köpt till företaget,eller? Annars kontakta Klarna om dom inte betalat till Mi store.
     
  9. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Klarnas svar:

    "Det stämmer! Ser att den togs bort då någonting i samband med butiken lett till att denna signal inte gått vidare. Detta brukar ske om till exempel butiken inte har lagt igång ditt köp i tid och det därifrån plockas bort.Är det så att det dragits för dig så ska detta givetvis tillbaks till dig! Vad jag kan se så har det inte dragits och det är just därför de tänkt skicka dig en ny signal kring detta. Tråkigt att höra om att det krånglat lite för dig."

    Måste ju ha varit något fel i Mistores butikssystem och/eller i kommunikationen till Klarnas system. För köpet på mitt håll gick igenom, jag fick en orderbekräftelse och fick hem produkterna. Klarna verkar utöver detta inte ta på sig någonting eftersom "fakturan inte finns i deras system".
     
    Kristy gillar detta.
  10. art0101

    art0101 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Om jag betalade med kort så gjordes det som ett personligt utlägg, och då syns detta inte i det administrativa systemet utan jag måste titta på gamla verifikationer i pärmar som finns på kontoret. Hemma först på torsdag så tar lite tid.

    Skickade Klarna ingen faktura, så är det dock troligt att jag inte har betalat. Då får jag väl betala för produkterna som jag annars är nöjd med.

    Men processen tycker jag fortfarande är galet.
     
    Last edited: 19 okt 2021
    Klurre gillar detta.
  11. Mats Palmberg

    Mats Palmberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    "Ja, hur som helst är det sista gången jag handlar på Mistore. Inget förtroende för ett företag som har så lite koll."
    Trodde butikerna betalar Klarna för att sköta hela betalprocessen men uppenbarligen verkar det inte vara så eftersom Mistore själva måste kontakta dej. De få gånger det blir strul med dessa olika bolag som ska sköta betalningar o transfereringar (banker o finansbolag) så blir det ofta mycket jobbigare för oss kunder än hur de framställer tjänsterna i sin reklam. Det är i alla fall min erfarenhet.
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    I det här fallet så låter det väl som det är Mistore som klantat sig och inte begärt att Klarna ska ta betalt? Då tycker jag det låter som det är svårt att lasta Klarna. Även om jag inte vet hur kommunikationen mellan Mistore och Klarna går till då.
     
    katho gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Med tanke på hur det brukar se ut när man betalar via Klarna (först verifiera köpet, sen brukar man ofta få fakturan från Klarna när butiken packat eller skickat varorna) så känns det som om Mistore missat att meddela Klarna att varorna packats/skickats iväg vilket gör att det känns rimligt att Klarna då förutsätter att köpet på något sätt hävts och därför aldrig skickar fakturan till kunden.

    Felet bör därför rimligtvis ha skett hos Mistore men det kan ju vara något datastrul som orsakat problemet. Det är dock intressant att de inte skickat ett mer informativt mail i det första skedet med information om när köpet gjordes och av vilka produkter (de har ju uppenbarligen den informationen i databasen).

    Sannolikt har nu Mistore gjort en revision och upptäckt att ett antal försändelser aldrig har blivit betalda och de nu därför försöker rätta till det och om de nu enligt preskriptionslagen (som @Aene@Aene tolkar ovan) så har de ju rätt att begära in betalningen.
     
    Kristy och Buzz gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är bara väldigt udda att det upptäckts så pass sent. Över ett år sedan köpet i fråga ägde rum (2020-05). Kanske handlar det endast om några enstaka köp å andra sidan.

    Några fler som fått samma mail? Jag har gjort tre köp där sedan 2020/05 från vad jag kan se bland e-posten, men inte fått något mail om utebliven betalning.
     
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det kan ju bero på hur deras bokföringsår ligger och att revisorn upptäckt att det misstämmer, sen kan det ju ta ett tag innan de fått fram alla uppgifter som de behöver men det är ändå konstigt att de inte skickade ut mail med information om vad som köptes och när det köptes...

    Jag vill inte på något sätt försvara Mistore, jag försöker bara hitta en rimlig förklaring.
     
    katho, Kristy och bernard gillar detta.
  16. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Givetvis har Mi-store all rätt att kräva betalningen, även fast felet med all sannolikhet ligger hos dom. Sedan kan jag tycka att mailet är uruselt formulerat och skrivet och att dom inte ens nämnde vilket produkt och vilket datum i fråga som köpet avsåg är ju bara udda.
     
    Pfefe gillar detta.
  17. Glödlampan

    Glödlampan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag fick ett exakt likadant mejl från dem. Jag fick även ett mejl från Klarna där det stod att jag skulle betala. Då det inte går att få kontakt med Mistore så kontaktade jag Klarna som sa att jag inte har någon obetald faktura hos Mistore. Klarna sa även att dom skulle undersöka vad som händer hos Mistore
     
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du handlat något där under 2020 eller 2021?
     
  19. Glödlampan

    Glödlampan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Ringde för 10:e gånger till Mistore nu och de svarade (kors i taket:eek:). De sa att deras ekonomiavdelning har haft problem med ett par hundra ordrar. De sa också att det var Klarna som har haft problem.. så jag vet inte riktigt. Men de sa att jag skulle svara på mejlet jag fick och beskriva väldigt kort så att de kan utreda saken.
     
  20. Glödlampan

    Glödlampan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    För cirka ett år sedan så 2020 handlade jag
     
    bernard gillar detta.