Diskussion: Freja eID alternativ till BankID

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 27 sept 2019.

  1. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  2. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    541
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
  3. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat att använda frejas idkort på några olika butiker, går fint att hämta ut paket eller använda för att t.ex visa medlemskap på clas ohlsson.
    Däremot så gick det inte att använda som legitimation på systembolaget tyvärr. Han ville ha ett gammalt hederligt körkort istället.

    Har fortfarande inte fått något nyare än Freja version 8.5.0 att fungera med en rootad telefon med magisk (trots Hide och liknande grejer) bara så folk med rootade telefoner vet.
     
    svenix gillar detta.
  4. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Det är en som säger att han lyckades med Frejas idkort på systembolaget i somras. Kanske bara var en snäll butikschef men här är inlägget iaf :)
    Digitalt körkort
     
  5. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Intressant, hade varit grymt för mig att kunna använda freja där. har nästan aldrig plånboken med mig längre, utom när jag går till just systembolaget eftersom de envisas med att legga mig ganska ofta (trots att det är över 10 år sen jag fick börja gå på systemet, men antar att jag ser ung ut ännu ;) )

    Kanske är godtyckligt vad de accepterar. Får skriva till systembolagets kundtjänst och fråga tycker jag.
     
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag måste medge att jag blir mer och mer impad över Freja eID. För ett år sedan, eller så, experimenterade jag lite med Freja eID, men kom fram till att det inte hadde något reellt användarvärde för mig, så jag skrotade den tanken.

    I dagsläget har jag kört en 180-gradare i den frågan. Nu tror jag detta är framtidens legg-system för rätt så många, båda personer och funktioner.

    Personer, bl a de som står utanför det "digitala dagliglivet", folk som inte behärskar dagens digitala system, folk som inte har ett bankkonto, och de som inte har tillgång till andra ID handlingar som de flesta tar för givet.
    Funktioner, tydligen obegränsad, och vad jag förstår är det full utveckling av olika nya...

    Jag har själv precis lagt in vaccinationsbeviset, och det blev rätt så "elegant", beviset och ID i samma ruta.
    Nu är det Freja eID Plus som är nästa på listan, nästa besök på min lokala Willysbutik.

    Även om Freja eID har funnits några år nu, så är det tydligen fortfarande relativt okänd bland gemene man, men det är i färd med att ändra sig. Som det sa i en artikel i IDG.se, "Ge det lite tid så blir det nog bra!" Det skall jag göra, utan att irritera mig över det som inte funkar 100 än! Man klarar sig ju fortfarande med det man redan har av legg...

    Länkar till lite orientering om e-Legg framtiden, av oberoende aktörer, ej Freja själv.
    Framtidens e-legitimation – Freja eID | Svensk e-identitet
    Test: Freja e-id+ spöar konkurrenten Bank-id rejält
     
    Mongroovy gillar detta.
  7. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Såååå *\0/*

    Nu har jag identifierat mig på Apoteksgruppen, det gick bra, hon tittade på bilden och scannade koden. Tumme upp!
     
    Mongroovy, Leo83 och svenix gillar detta.
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Frågade på ett apotek i närheten häromdagen, de tog inte... Tycker dock det är förvirrande med alla olika apotek sedan monopolet togs bort, det var bättre förr ;):P
     
    Nicole gillar detta.
  9. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Ja lite OT men då hade apoteken medicin, idag verkar det vara krämer och annat som de satsar på, håller med.

    Sry för OT!
     
    Leo83 gillar detta.
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Var hos mitt lokala ATG ombud i dag och aktiverade Freja eID Plus. Hon som gjorde det kunde berätta att det har varit en markant ökning av folk som aktiverar Plus nu efter att PostNord accepterar Freja eID.
    Aktiveringen fungrade prickfritt och tog 5 minuter, verifieringen tog 2½ timma :D, sen var det klart...

    Nu kan du legitimera dig med Freja eID hos PostNords ombud | PostNord
     
    Mongroovy, bernard och Leo83 gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    En liten tilläggsupplysning betr. aktiveringen av Freja eID Plus. När man har plockat fram QR-koden för att ATG skall scanna den, så måste detta göras snabbt. Efter sisådär 30 sekunder ändras koden, och går inte att scanna, måste då hämtas på nytt. Gissar det är av säkerhetsskäl...? o_O
     
    bernard gillar detta.
  12. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Plats: 7-Eleven
    Handling: Hämta paket
    Leverantör: Bring
    ID: Freja
    Resultat: Tummen upp
     
    geobjork, P.F, svenix och 2 andra gillar detta.
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Hur kollade dom det? Tittade på bilden och tyckte det liknade dig, ungefär som med ett fysiskt ID kort? Eller scannade dom QR-koden? Eller fick du scanna en QR-kod och identifiera dig med fingeravtryck/pin kod, typ mobilt BankID? Jag är lite nyfiken på den proceduren...
     
  14. Tusuki

    Tusuki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    401
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7
    Får hoppas att man kan slippa ha med sig körkortet snart och att det räcker med t.ex. FrejaeId. :)
     
  15. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Expediten skannade QR-koden motvilligt :)

    Först sa hen att man var tvungen att ha ett riktigt ID-kort men jag bad hen snällt att prova. Hen blev lite paff när det funkade och undrade vad det var för något.
     
    Last edited: 4 nov 2021
    Nicole gillar detta.
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det är väl det som är huvudproblemet med Freja eID just nu, de som kräver ID känner inte till det... Bra du stod på dig! Du har nu "omvänt åtminstone en tvivlare"! :D

    Jag har ett intryck av att PostNord har varit ganska duktiga på att informera sina ombud.

    Håller med dig till 110%! Man får hoppas Transportstyrelsen läser ditt inlägg, och tar det på allvar. :D
    Polisen godkänner ju redan Freja som legitimation, och dom tycker om att kolla körkort i lite olika sammanhang.
     
    Last edited: 4 nov 2021
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Stod på mig och stod på mig... En vänlig förfrågan om att testa var allt som behövdes
     
  18. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Du vet väl att du kan använda BankID i Postnord-appen för att legitimera dig i förväg, så får du en QR-kod som du visar upp för att hämta ut paketen utan att legitimera dig på plats.
    Kan även användas för att låta någon annan hämta ut ens paket, bara att dela QR-koden när man har legitimerat sig i appen.
     
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Han skrev ju "vid de få tillfällen man nu inte kan använda BankID."
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har två vaccinepass i min mobiltelefon. Det ena är HTML-varianten nerladdat via Kivra och det andra baserar sig på den samma QR coden som är integrerat i Freja eID sin vaccinepass funktion.
    Mosaikmönstret i de båda är helt olika aven om dom båda härstammar från samma QR code i utgångspunkten. Kan det vara förorsakad av att dom är genererade på två olika plattformar, Kivra och Freja?
    Vill dom visa samma information om dom båda blir scannade med en och samma scannare? Eller krävs det olika scannare?

    Någon som vet...?