OnePlus 9 Pro - allmänt

Diskussion i 'OnePlus 9 Pro' startad av night77, 12 dec 2020.

  1. KällarErnst

    KällarErnst Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2014
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Bra sagt, typ 10 veckor och 6 uppdateringar sen release och fungerar fortfarande inte optimalt eller vad man kan begära av en high end telefon. Haft OP6 OP7 och OP8 och alla har fungerat perfekt från start.
     
  2. Staal

    Staal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    34
    Nu med skiten att OnePlus stryper telefonen vid användning av vissa appar, går det att lämna tillbaka telefonen då den inte presterar vad som lovats?
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Ja du .. det är inte första gången de gör så, jag märker även detta beteendet i OnePlus 8T.. Men troligtvis är Snapdragon 888 är en sämre chipp än tidigare generationer och batteriet i OP9 Pro är liten egentligen för att kunna ge bra batteritid (borde vara 5000 mAh) ..

    OnePlus confirms it is limiting the performance of many Android apps to save battery life
     
  4. glimbrink

    glimbrink Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag är fruktansvärt missnöjd det är nog för att jag hade så höga förväntingar dels från säljarna på elgiganten och min kollega som pratar mycket gott om den.

    Jag kommer från Note20 Ultra som jag kör på telenor change så jag tänkte att jag provar väl denna då.

    Känns exalterad till en början men sen kommer det problem efter problem som jag inte haft förut.

    Värmeproblemet är mitt största bekymmer, var på skånes djurpark i tisdags och tänkte perfekt att prova kameran lite så jag körde igång full upplösning och filmade lite, jahap då kunde jag inte zooma i den upplösningen så fick hoppa ner ett steg och då kunde jag zooma. Varning direkt om att max inspelning är 5 minuter (WHAAT??? 2021 och max 5 minuter???)

    Det var varmt denna dag absolut men efter 2 minuters filmande så stängde mobilen av kameran och varnade för temperatur problem.

    När jag på kvällen ska lägga mig så slänger jag igång spotify i lurarna och sen kör jag ett spel som jag brukar göra på nätterna som farmar till mig.

    Vaknar runt 01.00 då är spotify avstängt och telefonen har 50% batteri trots att den står på laddning (trådlös laddare) temperatur problem igen och då har jag 19 grader i sovrummet så då blir jag riktigt irriterad. Detta kunde jag göra varje natt med min Note20 Ultra.

    Är det fel på min telefon eller är alla likadana???
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 252
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Snapdragon 888 verkar tyvärr lida av värmeproblem. Det gäller rätt många produkter som använder det. Hade faktiskt en S21 Ultra med Snapdragon888 den var rätt bra och hade inga alls värmeproblem. Kan vara så att Samsung valt att nerklocka den för att inte bli överhettad.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur är haptics på OP 9 Pro? Jag testade den hastigt på en teliabutik och tyckte det var dålig stuns när man interagerade med tangentbordet. Kunde inte heller hitta om det går att öka på vibrationsstyrkan i hela systemet. En sådan inställning finns i både MIUI och ColorOS så det borde finnas även i OxygenOS.
     
  7. LiamAhlborg

    LiamAhlborg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2019
    Inlägg:
    344
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 7+
    Övrigt:
    AW SE + AirPods Pro
    Brorsan har en OnePlus 9 Pro, och han tycker att det funkar rätt bra, men han har klagat ibland att de är låg stuns. Har för mig att de ska finnas en inställning för de tror jag, kör ju iPhone som main och kör en OnePlus 6 på sidan av.
    Det är ju ibland det händer för han, men mestadels verkar den funka rätt bra för honom. Jag tycker den oxå är rätt bra oså men jag är ju ingen Android människa längre hehe.
     
  8. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Har en snabb fråga.

    De gånger telefonen laddar ut helt och stänger av sig innan jag hinner fram till en laddare får jag inte igång den igen ens när den fått ladda ett tag. Kommer inte förbi bot-sidan (den första, utan animationer). Är det så för er med? För att den ska boota korrekt måste jag hålla in volym upp+power i några sekunder.

    Är överlag missnöjd med mjukvaran i telefonen. Microlagg, trög som sirap-scroll och inte i närheten av några 120hz i de flesta appar. Kameran kan ta ett par sekunder att starta. Påminner mycket om min OnePlus 5t när den började ge upp. Hade 7t där emellan som jag tycker fungerade bättre. Min frus 8 pro är en dröm i jämförelse.
     
  9. Siedler

    Siedler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2019
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nokia 8.1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nokia 8.1
    Ibland känns det som om ljussensor till skärmen inte hänger med riktigt och fastnar i ett för ljust eller för mörkt läge på min 9 pro. Att stänga av och på den automatiska ljussensorn hjälper ett tag men sedan fastnar den igen. Vet någon hur jag nollställer den på riktigt?
     
    night77 gillar detta.
  10. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Kan det ha med skärmskyddet att göra? Kör DomeGlas skärmskydd. Och känner att den inte riktigt hänger med lika bra som när jag körde ett "vanligt" PET skydd.
     
  11. Siedler

    Siedler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2019
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nokia 8.1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nokia 8.1
    På min lur sitter orginalskärmskyddet kvar och det ser ut att sitta på rätt plats.
     
  12. dds

    dds Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Var mer eller mindre säker på att byta min äldre samsung mot OP9 Pro, men folk verkar.lver lag missnöjda i detta forum.

    Fungerar google pay med handelsbanken som det ska?
     
  13. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    OP9 Pro är inte en dålig telefon någon stans. Men vad Oneplus gör nu genom att slå ihop sin utveckling av OxygenOS med oppo's ColorOS gör väl att man misströstar. Oneplus blir inte som det tidigare var, ett alternativ till Pixel serien.

    Google pay fungerar för mig (Länsförsäkringar). Vet inte om google pay fungerar med Handelsbanken dock. Fast det ligger kanske inte på OnePlus, utan mer på Handelsbanken.
     
  14. SLK350

    SLK350 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2013
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    239
    Operatör:
    Telia Företag 50GB
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia Företag 50GB
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 12/512GB
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+ 5G 8/256GB
    Platta 2:
    Samsung Galaxy S7+ Tab 5G
    Övrigt:
    Sony XR-83A90J
    Sony KD-55AG9BAEP
    Polestar 2
    Har bara positiva saker att säga om ColorOS efter att kört Android 12 beta 1 sedan den släpptes. Tycker den påminner mycket om Oxygen. Inga som helst problem och allt flyter på väldigt bra bara.
     
    Ara, flipp och AndliN gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det låter bra det. Det är snart dags för mig att uppgradera mig så jag ser fram emot att se vad OnePlus kommer med nästa gång. Det kan bli en OnePlus 10 Pro, vi får se. OnePlus 10 utan Pro möjligen, jag gillar inte kurvad skärm så.
     
  16. xorken

    xorken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Hur är det med värmeproblemen? Är de lösta?
     
    flipp gillar detta.
  17. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    Nu när det är bra priser på OP 9 Pro så känns dessa frågor aktuella igen. I varje fall för mig. :-) Hur är dagsformen med CPU throttling och värmeproblemen? OP skulle väl införa någon möjlighet att styra upp throttling om jag minns rätt men gjorde de det? Och vill man ens göra det?
     
    anderzohn gillar detta.
  18. bbn

    bbn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Doh! Här har man googlat hela förmiddagen om 9Pro för jag är ute efter ny lur. Läste denna tråd och blir mörkrädd. Är den fortfarande ett skämt?
     
  19. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Köpte en 9 pro igår för att testa igen. Har installerat Oxygenos 12 beta 2 och tycker det är en helt annan telefon är tidigare. Får dock inte aviseringsmärkena att fungera. I outlook får jag bara en prick och slack visar inget alls när en ny notifikation kommer. Har ställt in den på att visa både prick och nummer men stödet verkar vara rätt kasst. Tänkte dra in Color os och se om det funkar bättre med den biten. Värme och throttling kan jag inte uttala mig om då jag inte kör den som main än.
     
  20. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag har en sedan ca 1 månad tillbaka och trivs utmärkt med den. Det som stör mig mest är att man måste "lätta upp" batterioptimeringen för många appar för att det ska funka bra.