Köptråden Google Pixel 6 - importera till Sverige

Diskussion i 'Google Pixel 6' startad av Swedroid, 3 aug 2021.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Vad jag har förstått har Google 2 eller 3 varianter av Pixel mobilerna. USA frekvenserna på telefonnäten skiljer sig åt från Europa.

    Så en mobil för USA/Kanada.
    En för Japan.
    Samt en för resten av världen.


    Så man ska ha rätt mobil för rätt region. Gäller inte bara Pixel mobilerna utan de flesta märken.

    Det är i och för sig möjligt att göra en världsmobil som täcker de flesta band typ Nokia 8.3:
    The Nokia 8.3 is the 'first global 5G phone.' Here's what that means for you

    Men brukar vara kostsamt. Så de flesta gör lite olika SKU.s för respektive region.
     
    Last edited: 24 okt 2021
    Kristy gillar detta.
  2. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Kan du vara lite mer specifik med vad du menar eller har du någon annan källa på till ditt påstående?

    Specs-sidan du hänvisar till kan jag utan och innan sedan de lagt ut informationen och det framgår inte av den att det ska saknas några frekvensband på den amerikanska Pixel 6 jämfört med den europeiska.

    Om man sammanfattar alla kända Pixel 6 / 6 Pro modellskillnader vad gäller nätverkskommunikationsstöd så är det så här:

    G9S9B / G8VOU (USA, men för G9S9B endast om köpt via Verizon eller Google direkt)
    + mmWave (5G-banden med högre än 6GHz frekvens, används inte i Sverige än, men kommer med säkerhet inom några år, frekvenserna är under försäljning)
    - FeliCa

    GB7N6 / GLUOG (Europa, Kanada, Taiwan, samt GB7N6 för USA om köpt på annat sätt än från Verizon eller Google direkt)
    - mmWave
    - FeliCa

    GR1YH / GF5KQ (Japan)
    + mmWave
    + FeliCa (Sonys RFID standard, populär i Japan)

    Inga andra skillnader mellan regionerna vad gäller hårdvarustöd för kommunikationsnätverk (WiFi, Bluetooth, NFC, GSM/UMTS/HS(D)PA/LTE/UMTS, sub-6 5G mm), inkl vilka band som inkluderas, finns beskrivna på Googles specifikationssida. Med stor sannolikhet finns förstås de vanliga anpassningarna i mjukvara av exv vilka wifiband som är tillåtna utifrån aktuell region.

    Osäker på vilken modell det är de säljer i Australien.

    Utöver nätverkskommunikation så finns dessa regionala skillnader:
    * Stöd för satellitpositioneringssystemet BeiDou finns inte på telefoner som säljs i USA, men på alla andra.
    * Alla telefoner som säljs i Frankrike inkluderar (USB-C) hörlurar, och endast där.
    * 6 Pro modellen med 512GB lagringsutrymme säljs endast i USA.
    * För telefoner som säljs i Europa och Australien lämnas 2 års tillverkargaranti, annars endast 1 år

    Detta utifrån Googles specifikationssida, därtill kommer också skillnader i vilka modeller man säljer på olika marknader avseende färger och storlek på lagringsutrymme, men de är ju tydliga för köparen.

    Så utifrån detta så bör alltså informationen till frågeställaren vara att enligt Googles specifikationer så har en USA-köpt Pixel 6 stöd för allt nätverkskommunikationsmässigt som en europeisk har och dessutom eventuellt, beroende på hur den köps i USA, stöd för ett antal 5G mmWave band som inte de europeiska har. Det hen kommer gå miste om är stöd för BeiDou satellitpositionering.

    Detta blir allt vanligare, i tidigare telefongenerationer från Google så har det varit vanligt med det du antyder, att det varit "europeiska" frekvensband som inte funnits i US-versionen och vice versa.
     
    Last edited: 24 okt 2021
    larmar01 gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Läs vad jag skrivit tidigare i tråden, det som du frågar har redan tagits upp flera gånger i tråden. Förutom det du skriver så är det nog 4G+/carrier aggregate som kanske inte har fullt stöd. Telefoner från US brukar inte ha fullt 4G+ stöd i EU
     
    Mr.33, Kristy, katho och 3 andra gillar detta.
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Det fanns 5 varianter av Pixel 5 enligt Kimovil. Tror Verizon modellen i USA kan skilja också, jämfört med AT&T och T-Mobile. Vore det inga skillnader hade det räckt med en modell.

    Jag antar att det är ett liknande upplägg på Pixel 6? Fast det är klart det kan ha ändrats.
    pixel.PNG
     
    Kristy och chaffis gillar detta.
  5. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag blev lite förvånad över att jag skulle ha missat detta, eftersom jag följt tråden sedan den skapades. Efter att ha läst igenom hela tråden igen så måste jag tyvärr erkänna att jag inte kan se vad du syftar på.
    Jag vet hur det brukar/brukat vara och det återspeglas ju också om man ser på specifikationerna för äldre telefoner på samma specifikationssida. Det intressanta här är ju att det inte anges något liknande för de aktuella modellerna. Eftersom jag bara sett lösa antaganden innan och såg att det inte stämmer med den information som presenteras på specifikationssidan som android123 hänvisade till så tyckte jag det var läge att informationen sammanfattades och därav också min fråga till android123 (och nu även till dig), vad det finns för stöd i Googles information för att en USA-köpt Pixel modell inte kommer ha stöd för de nät som en Europaköpt kommer ha.
     
    johan.rydstrom och chrkad gillar detta.
  6. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag tror vi måste skilja på modeller och SKU:er. Jag känner bara till tre regionala modeller av Pixel 5. Liksom Pixel 6 så använd sedan olika SKU:er, dels för att skilja på lagringsutrymme, färg och tillbehör men också för att beroende på hur de säljs, åtminstone i USA, så har en del (som nämnt i mitt tidigare inlägg) inte tillgång till mmWave och/eller har låst bootloader.
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, kanske var i Pixel 6 pro som det har frågat om, lite svårt o komma ihåg när man är i båda trådarna hela den :P. Men som sagt det brukar vara skillnad på 4G+ stödet för US vs rest of world modellen. Som exempel Pixel 1 (den enda telefon där Google skrivit ut 4G+ (CA) stöd för de olika modellerna)
    US version:
    • LTE 2xCA: B2+B2, B2+B4, B2+B5, B2+B12, B2+B13, B2+B17, B2+B29, B2+B30, B4+B4, B4+B5, B4+B7, B4+B12, B4+B13, B4+B17, B4+B29, B4+B30, B5+B30, B7+B7, B12+B30, B25+B25, B29+B30, B41+B41
    • LTE 3xCA: B2+B2+B12, B2+B2+B13, B2+B4+B4, B2+B4+B5, B2+B4+B12, B2+B4+B13, B2+B4+B29, B2+B5+B30, B2+B12+B30, B2+B29+B30, B4+B4+B12, B4+B4+B13, B4+B5+B30, B4+ B7+ B12, B4+B12+B30, B4+B29+B30, B41+B41+B41
    Rest of world modellen
    • LTE 2xCA: B1+B3, B1+B5, B1+B7, B1+B8, B1+B18, B1+B19, B1+B20, B1+B21, B1+B26, B1+B41, B3+B3, B3+B5, B3+B7, B3+B8, B3+B19, B3+B20, B3+B28, B5+B7, B7+B7, B7+B8, B7+B20, B7+B28, B19+B21, B20+B32, B38+B38, B39+B39, B39+B41, B40+B40, B41+B41
    • LTE 3xCA: B1+B3+B3, B1+B3+B5, B1+B3+B8, B1+B3+B20, B1+B5+B7, B1+B19+B21, B1+B41+B41, B3+B3+B5, B3+B3+B7, B3+B3+B8, B3+B7+B7, B3+B7+B8, B3+B7+B20, B3+B7+B28, B7+B7+B28
    Som du kan se är det rätt stor skillnad på 4G+/CA stödet på Pixel 1.
     
    Mr.33, Kristy, larmar01 och 1 annan gillar detta.
  8. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Nu tänker jag att jag har varit nästan överdrivet tydlig tillräckligt många gånger om att jag vet hur det brukat/brukar vara, så jag vet inte varför vi ska skriva mer om annat än Pixel 6 som det var frågan om här. :D
     
    johan.rydstrom och chrkad gillar detta.
  9. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Det är väl bättre att vi försöker komma fram till hur det faktiskt ligger till och hänvisa till vad vi baserar det på än att vi blandar bort korten för den som frågar i tråden? :)
     
    larmar01 gillar detta.
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Problemet är att vi inte vet med 4G+, men det har varit så med föregående versioner av Pixel, så ser inte någon anledning till att det skulle skilja sig nu
     
    Mr.33 gillar detta.
  11. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Jag håller med om att vi inte vet, jag vill bara bekämpa ryktesspridning och vagt handviftande angående källor.

    Sedan vet jag inte hur det inte syns, men en anledning till att misstänka en förändring gentemot tidigare är ju just det att det inte listas några skillnader avseende 4G på spec-sidan, för tidigare modeller har det listats genomgående vad jag vet. Detta är poängen med mitt inlägg. Det kan ju förstås vara någon slags slarvfel av Google men eftersom det uppmärksammats på flera håll så tänker jag att det borde rättats vid det här laget i så fall.
     
    Last edited: 24 okt 2021
    johan.rydstrom, Citrusbomb och chrkad gillar detta.
  12. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Det är synd att vi inte får se CA-data för senare telefoner, men det är också så att för Pixel 1 liksom andra senare Pixel så listas det tydligt att det inte heller är samma LTE-band i de olika regionala modellerna. Vilket det ju då inte gör för Pixel 6.
     
  13. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Men nu ska jag lägga ett argument för "andra sidan"! :)

    För Pixel 5 så listas samma LTE-band i Googles specifikationer, men om jag tittar på 4G/5G Bands & Combos så verkar det finnas skillnader i tillåtna kombinationer mellan den "globala" modellen och USA-modellen. Lite svårt att få överblick över det på mobilen men jag får det till att det skiljer sig åt? Vet inte hur pålitlig deras data är.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur menar du? Pixel 2 och 3 verkade bara ha en modell, hårdvarumässigt iallfall om man kollar på Googles specs hemsida
    Pixel phone hardware tech specs - Pixel Phone Help kan man också se att Us modellen, rent 4G bands mässigt, alltid haft med de 4G band vi använder i Sverige iallafall 1/3/5/7/8/20/28 men att de ändå inte haft stöd för 4G+.
    Jag har faktiskt ingen aning om hur man ska tolka det alls på den sidan. Rena grekiskan för mig
     
    Mr.33, Kristy och kjab gillar detta.
  15. larmar01

    larmar01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad Mini
    Tack for alla svar, avbokade min Pixel 6 från Google Store US. Vill inte ha eventuella problem med näten här i SE.

    Kom med skräckblandad förtjusning ihåg min OnePlus 1 som inte stödde "glesbygds-4G" och inte hade 3G, åkte ner på GPRS/Edge utanför storstäder, det var inte kul...

    Får nog försöka få hem en Pixel från en Europeisk butik istället.
     
    sparriskrigaren och kjab gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    På det sättet hade du inte haft med en Pixel 6 även om du köpt US modell, då den stödjer alla 4G band, det är mer hastigheten, om du vill få höga hastigheter så bör man ha stöd för 4G+, vilket är det vi inte helt vet hur US modellen har det med stödet där
    Ja, t.ex. Fnac (när den kommer i lager igen om den är slut)
     
    Kristy, larmar01 och Mr.33 gillar detta.
  17. joachi

    joachi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    164
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Pixel 6 finns fortfarande att köpa/förboka på fnac det är bara pro som är tillfälligt slut
     
    larmar01 och jnsson gillar detta.
  18. Rallyroger

    Rallyroger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2020
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    56
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Övrigt:
    Google Pixelbook Go, Google Nest Hub
    Förstår jag rätt om det bara är USA-versionen som kan strula? Europa och Kanada har samma?
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vet ej om Kanada har samma som US, men brukar ha samma modell som US. Jag skulle köpa inom EU om du vill vara helt säker.
     
    Kristy och Mr.33 gillar detta.
  20. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Apropå diskussioner om vad man kan tänka sig angående nätverksstödet beroende på vilken regionsmodell man köper...
    Jag gjorde en liten översikt över hur mobilnätsstödet är/varit hos de olika regionala varianterna för de nya och alla Pixel hittills. Ta gärna en titt den som är intresserad och orkar. :) Allt baserat på Googles officiella uppgifter om specifikationer, men varning för att jag hittade lite slarvfel hos Google under arbetet (vilja är rättade och kommenterade i mitt dokument). Kommentarer välkomna, men om det blir någon längre diskussion så kanske vi ska ta det i en egen tråd...
    Pixel mobilnätstödsjämförelse
    Det är ett pågående arbete, så det kommer läggas till mer information allt eftersom.
     
    Kristy, uddis och johan.rydstrom gillar detta.