Satellitoperatör

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Buzz, 30 sept 2021.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 044

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, det var spännande. Intressant att det fungerar på befintliga telefoner, utan att de behöver modifiera firmware eller hårdvara på något vis, krävs inte ens någon särskild app för ändamålet. Telefonen ser satelliterna som vilken basstation som helst (fast just nu finns endast en satellit i omloppsbana, som ett "proof of concept").

    Men är det inte lite bakvänt. Vore det inte bättre med en standard utvecklad för att dra nytta av satellitnät nu när tex Starlink m.fl. börjar få så god täckning. På kort sikt kan det ju vara bra, men mobilparken uppdateras ju fortfarande i rask takt, så en ny standard utvecklad för strömsnål satellitkommunikation borde inte vara orealistiskt, och hade nog drivit utvecklingen framåt i snabbare takt.

    "Space 5G / S5G" och GSMA kan få en systerorganisation som heter "SGSMA" :)

    Starlink kommunincerar dock på höga frekvenser, mellan 10-30GHz tror jag. En Starlink Dish drar mellan 90-100W, så det blir kanske lite svårt ur det perspektivet om man nu skulle vilja utnyttja Starlink-nätverket.
     
    Last edited: 30 sept 2021
    Kristy, night77 och Buzz gillar detta.
  3. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    529
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Är inte det tanken med typ OneWeb och liknande? För att kunna få bättre täckning ska operatörer kunna använda satelliter som noder i nätet t.ex. i fjällvärlden där det kommer bli svindyrt att dra fiber. Med dessa LO-satelliter blir det enklare och som konsument kommer man knappt märka fördröjningen till skillnad från de normala geostationära. Samtidigt oroas jag av allt fler sateliter som finns kring jordens omloppsbana. Det kan dels öka mängden rymdskrot, försvåra rymduppskjutningar och minska möjligheten att studera andra stjärnor och planeter.
     
    Heleg och Kristy gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 688
    Mottagna gillanden:
    2 044

    MINA ENHETER

    Oneweb skriver "We know that to bring connectivity to the entire world requires a new class of LEO User Terminal (UT) to connect you to the internet no matter where you are.", vilket väl betyder att de räknar med att det krävs nya telefoner? Så nej inte riktigt samma sak, men kanske på lång sikt.