Diskussion: Snabba frågor & svar samt allmänt Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

Taggar:
  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, tyvärr kan man nog inte räkna med att bli mindblown längre av smartphonekameror. Känner lite samma besvikelse som när jag hade Mi 11 Ultra när jag ser kameratester av Pixel 6. Lätt att skruva upp förväntningarna för mycket. Tyvärr verkar de nya större sensorerna inte ge speciellt mycket skarpare och mer detaljerade foton utan det är nog främst mörkerprestandan och dynamiskt omfång som förbättrats. Märkte det på Mi 11 Ultra. Tycks vara samma sak med Pixel 6, inte uppenbart skarpare bilder än Pixel 5.
     
    bernard gillar detta.
  2. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Ja, men sen finns det sedan en tid tillbaka UltraSonic 3D som är utklassar den, förmodligen snabbare än allt annat på marknaden. Finns bara i ett fåtal enheter än så länge.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  3. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    242

    MINA ENHETER


    Nä precis, var mer hypen kring att det var just google's egna med jämförbar hårdvara som dagens telefoner och att det inte var det där riktiga perfekta handen i handsken upplevelsen ändå..

    Nästan så att jag föredrog vissa bildexempel med t.ex Huawei P40 Pro jag haft tidigare med skarpare bilder
     
  4. Jellygoose

    Jellygoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    82
    Telefon:
    S24U

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24U
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Vad det gäller kamerans prestanda så är det klart att man blir lite besviken på vissa saker.
    • Videoprestandan är undermålig trots att Google snackat om hur mycket bättre den är
    • Ultrawide är verkligen pinsamt snäv i sin field of view. Märks rätt liten skillnad när man slår över till den från main.
    • Ingen stor skillnad i skärpa eller nattprestanda mot telefoner med mindre bildsensor, dock med stora sensorns nackdelar som dålig skärpa med subjekt på närmare avstånd
    • Magic eraser lämnar rätt mycket artefakter efter sig som jag aldrig skulle vilja lägga ut nånstans. Jag vill inte ta bilder som ser Photoshop-fejk ut. Ska det nu vara fake måste det vara tillräckligt bra för att inte avslöjas. :teeth:
    • Zoomens nattprestanda verkar inte särskilt lovande
    • Pixel 6 verkar ha petat ner iPhone från tronen ”de fulaste lens flares”. Hoppas det är nåt som kan justeras med AI i framtiden. Man vill ju inte att solen ser ut som en blomma med röda blad på varenda bild.
    Men.

    Det är en helt ny hårdvara i Pixel-kameran och även om man såklart hade önskat att Google skulle ha trimmat allt perfekt innan de släpper telefonen så kan iaf jag ge dom lite slack och se hur bra det blir med ytterligare fintrimning. Att justera en ny bildsensor är inget man gör på en lunchrast. Oftast är korrekt trimning mycket viktigare än att ha den senaste hårdvaran. Tekniknördar ger gärna tillverkarna skit när de inte hoppar på de nyaste och största sensorerna. Men varje sånt byte innebär att man får börja på noll med kalibreringen. Och då kan resultatet bli sämre trots häftigare specar.

    Hoppas att Google håller sig kvar på GN1 nu i några år och trimmar/förfinar den till perfektion istället för att göra nördarnas behov av specskryt tillgodosett.
     
    bernard, Kristy, Snilleblixt och 4 andra gillar detta.
  6. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Frågan är ju dock om arbetet de lägger ner framöver kommer hjälpa Pixel 6 eller om det blir en del av mjukvaran i Pixel 7.
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 233
    Mottagna gillanden:
    8 084
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kristy gillar detta.
  8. sowz

    sowz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2
    Precis. Detta fick mig att avboka min Pixel. Väntar på Black Friday istället ifall det kommer något vettigt erbjudande från Comviq/Tele2 på en S21U eller Iphone 13 pro.

    Skit som att Google inte erbjuder mer än 30 fps för filminspelning på zoomlinsen och ultravidvinkeln ger mig vibbar av att dom inte är seriösa. Jag tar verkligen det för givet snart 2022. Älskar att filma med ultravidvinkeln 4k 60 fps på min sambos Iphone.

    I mitt tycke är Pixlarna överhypade och de har inte findetaljerna fixade. De skryter om sin AI men det blir inte mycket bättre för resultatet är skit från början innan de försöker rädda upp det. Man kanske ska få grundjobbet rätt först istället för att försöka efterredigera allt till OK resultat..

    Vill de ens sälja Pixlarna? Det framstår inte som det. Ska jag importera en Pixel utomlands med omständiga garantier och gå miste om lanseringserbjudande som hörlurarna, då får telefonen vara riktigt intressant. Denna föll hårt för mig.
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Inte direkt. De har ju gått några år sedan Nexus släpptes och de kan fortfarande inte sälja telefonerna i länder som Sverige. Svårt att förstå vad deras strategi är egentligen. Men de tjänar ju så mycket pengar på reklam/användardata och Android-licenser att de inte behöver sälja fysiska hårdvaror. De är raka motsatsen till Apple i det avseendet. Pixlarna är lite som ett flummigt konstprojekt som inte direkt behöver vara vinstdrivande. De gör det bara för att visa upp deras vision vad Android bör vara. Då räcker det med de största länderna och marknadsandelen är irrelevant.

    Jag tycker fortfarande att Pixlarna erbjuder väldigt mycket telefon för pengarna (iaf lilla 6) och att det hade varit kanon om de såldes i Sverige och satte press på tillverkare som t.ex. Oneplus där man får betala mer för en sämre telefon.

    Men om de på allvar vill konkurrera med Apple måste de bli bättre på den sak som Apple är bäst på: jämnhet och att vara tillräckligt bra på allt. Det räcker inte med att vara skitbra på vissa saker och usel på andra. Jag blir alltid mest nöjd med telefoner som har en hög lägsta-nivå.
     
  10. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Om Google skulle börja sälja pixlarna i alla länder och säljer sjukt bra så tappar ju andra företag köpare och då förlorar ju Google pengar på det tror jag.

    Så jag tror att Google inte vill/kan ta för mycket köpare ifrån andra.
     
    matssoderstrom gillar detta.
  11. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 233
    Mottagna gillanden:
    8 084
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jowee och Kristy gillar detta.
  12. Alix

    Alix Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 mini
    Telefon 2:
    iPhone SE 1st gen nr 1
    Vilka licenser tänker du på då?
     
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Enheter med Play-tjänsterna.
     
  14. MickeFrånSkåne

    MickeFrånSkåne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2018
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    109
    Fungerar Esim på Pixel 6/Pro med de svenska operatörerna?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    eSIM har fungerar med Tele2 hos Pixel 4a och de telefoner släppta förra året. Det finns en specifik tråd om VoLTE/VoWi-Fi/eSIM/5G stöd i Pixel 6 och 6 Pro forumdelarna där du kan fråga specifikt :)
     
    Kristy gillar detta.
  16. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det finns säkert en bra anledning till att det fanns embargo på reviews och att flera av dom stora YT-namnen inte har släppt sina reviews än. Dom väntar nog in uppdateringen som rullas ut till telefonerna nu. Det blir ju spännande att se om den gör någon skillnad.
     
    sparriskrigaren och Kristy gillar detta.
  17. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    MKBHD och The Verge är vad jag förlitar mig mycket på och dessa ska vara på G. Marques är på gång med sin och Dieter har tydligen kraschat sin cykel och Pixel så han lär vara ännu mer gnällig när han väl kommer igång med recensionen ;)
     
    Kristy och Pippo gillar detta.
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Ja, om Google fimpar min order har jag iaf fördelen att jag kan vänta in fler pålitliga reviewers innan jag beställer igen.
     
    Kristy gillar detta.
  19. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Vilka recensenter skulle du rekommendera när det gäller kameran? Naturliga bilder (även i mörker) med god detaljskärpa och brett dynamiskt omfång är viktigt för mig så det är ju en fördel om recensenten delar den uppfattningen. (Ja, jag har en Samsung nu men det är _inte_ för kamerans skull... :P)
     
    flipp gillar detta.
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 233
    Mottagna gillanden:
    8 084
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kristy gillar detta.