Xperia 5 III (2021)

Diskussion i 'Xperia 5 III (2021)' startad av 1newbie, 7 jan 2021.

  1. Johan47

    Johan47 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    Håller med, du bör klämma och känna på dem.
    Men efter att ha använt Xperia 1 III ett tag nu så kan jag ändå inte hålla mig från att rekommendera Sonyn! Optiken som Sony har slår allt! Både tele, samt vidvinkel. Bästa vidvinkel på marknaden (enligt de flesta). Visst, må vara att Apple är bättre point and shoot, men lägg 2-3 extra sekunder på att byta till auto i Sonys fotoapp så är du hemma! Tycker även Sony gjort ett grymt jobb med UIn tillsammans med Android 11. Men aa lite tankar från mig, allt kokas ju ned till personliga preferenser i slutändan.
     
    AndliN, KoEn och bernard gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Om du är en Android människa så gå med Sonys, gillar du däremot iOS så får du skaffa dig iPhone..
     
    Alix gillar detta.
  3. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nu finns den slutligen i butik. Någon (mer än jag) som tänker köpa en idag?
     
  4. stjaerndahl

    stjaerndahl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tänkte glida förbi Elgiganten i eftermiddag förr köp. Om jag förstår rätt så har Halebop ett erbjudande om man vill binda sig på 24 månader. Du får då mobilen för 6960 sen hörlurarna utöver det. En bra deal om man inte har något emot att låsa upp sig.

    Blir nog den gröna för mig, om den ser fin ut.
     
  5. dds

    dds Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Kommer förmodligen köpa den på telenor imorgon. Verkar vara en perfekt uppgradering av min SGS20 och i rätt storlek!
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 109
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Synd att den kom så sent. Har redan köpt en iPhone 13 Mini. Annars hade det här varit ett alternativ.:)
     
  7. dds

    dds Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag köpte en som sagt. Några tankar:

    Finns den del micro lagg. Går dock inte att återskapa, men har fått det vid 2-3 tillfällen på 2 dagar.

    Vibrationen känns billig. Låter.

    Kameran e grym, skärmen lika så.

    Batteriet e bra.

    Kommer en del oinstallerbara appar och spel - wtf.

    Fingeravtryckssensorn är grym. Mycket bättre än under skärmen.

    Nöjd än så länge.

    Det mest störande tycker jag är vibrationerna som låter.
     
  8. stjaerndahl

    stjaerndahl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med dds. Supernöjd. Kommer från en Huawei mate 20 pro som jag fortfarande var nöjd med, men skärm och baksida var krossade och det var inte värt att byta. Trodde kanske inte det skulle vara så stor skillnad. Men jävlar!

    Hur som, märkt något konstigt att min 3.5 mm slutat fungera. Den fungerade i 2 dagar sen la den av. Har inte orkat kolla så mycket kring det än. Men sett att äldre Sony modeller haft liknande problem. Någon som sitter på en lösning?
    Edit. Testade mina Denon lurar med sladd och då fungerar det. Men mina noname skitlurar med sladd funkar fortfarande inte. De billiga lurarna funkar med andra enheter.
     
    Last edited: 11 okt 2021
  9. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag köpte min när den släpptes och har således haft den i en dryg vecka nu. Det blev den svarta och jag köpte ett (svindyrt) skärmskydd och ett plånboksfordral samtidigt. Köpte i butik (Elgiganten) och det fanns bara det dyra skärmskyddet och ett plånboksfordral i sortimentet.

    Helt klart nöjd med telefonen men jag har inga extrema krav utan min förra (Xperia XZ2 Compact) började få väldigt dålig batteritid och dessutom problem med laddkontakten ibland plus lite annat smått och gott så bytet var mer för att jag behövde nåt nytt än för att jag egentligen var missnöjd. Mina kriterier vid valet av denna var att jag inte ville ha en gigantisk telefon då jag gillade formatet på min Compact. Det fanns andra utmanare men Sonyn checkade några fler boxar än konkurrenterna.

    Tycker att storleken är helt ok nu när jag vant mig, men hade hellre haft en något mindre modell (så är det en ny Compact Sony presenterar den 26e så blir jag lite ledsen).

    Batteritiden är väldigt mycket bättre än jag är van vid även om den varierat lite från dag till dag. Laddar bara till 90% och har nu 37%. Då laddade jag till 90 natten till igår och sen hade jag den inkopplad i bilen under ca 20min igår för att kunna lyssna på Storytel via Android Auto.

    Fingeravtrycksläsaren har inte missat en enda gång utan läser snabbt och korrekt. Är dock ofta och letar med fingret på baksidan av gammal vana.

    Kameran är jag inte imponerad av däremot. Men jag är ingen "fota med mobilen"-typ så jag har inte mycket att jämföra med förutom min systemkamera och min kompaktkamera som är en av de bättre i rimlig prisklass. Jag har inte fotat jättemycket med telefonen än men det jag reagerat på är att jag tycker att jag får dålig skärpa och väldigt mycket brus även i dagsljus. Ska dock inte döma ut den än utan ska testa lite mer först. Men än så länge får den ett nja av mig.

    Gillar idén med Side sense man har inte riktigt kommit igång med det då jag ofta har problem med att få fram den. Jag tror/hoppas dock att det beror på mitt skärmskydd snarare än ett problem med funktionen som sådan.

    Om någon har förslag på ett smidigt plånboksfordral så är jag intresserad av tips. Det jag köpte på elgiganten är lite klumpigt tycker jag och är typ en cm bredare än det borde behöva vara.

    De medföljande hörlurarna gillar jag skarpt. Kom dessutom väldigt snabbt. Beställde på onsdag och fick på fredag förra veckan. Min uppfattning var att det kunde ta ett par veckor att få dem så där blev jag positivt överraskad.
     
  10. dds

    dds Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag har tagit en del bilder på mina barn. Tycker färgerna blir lite utslätade, nästan som om man hade ett skönhetsfilter.

    Märkligt

    Tycker också att hudtonen är fel, min son ser röd som en tomat ut på vissa bilder.

    Någson som upplevt samma?
     
  11. falke

    falke Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Ny här med en ny Xperia 5 III
     
    Johan47 gillar detta.
  12. Johan47

    Johan47 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    Tjena, i vilket läge tar du bilderna? Kör du basic, auto eller något av de manuella inställningarna?

    Har du kollat så försköningseffekten är avstängd under inställningarna? :)

    Har du laddar ned och installerat senaste uppdateringarna av telefonen? Oftast brukar det ingå många uppdateringar till kameran.
     
  13. Kanna

    Kanna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Har bytt från Xperia 1, första versionen, till Xperia 5 III. Fick den ett par dagar efter release. Det finns det inga större saker jag har att invända emot. Den är ju inte kompakt om man jämför med det man förr kallade kompakt-versioner av mobiltelefoner men den något mindre storleken gör att jag tycker att Xperia 5 III är lite mer lätthanterlig. Skärmen är en dröm tycker jag, flytet på den är klart bättre än på min Xperia 1, men det är såklart 120 Hz-läget som hjälper till med det. 2 GB mer i RAM gör ju också sitt till. Kan inte klaga på batteritiden, den räcker och blir över, även om man spelar spel som Pokemon GO som drar en del. Kameran, som jag inte testat fullt ut, funkar bra och kameraappen är mycket bra jämfört med den som fanns i min Xperia 1. Vid något enstaka tillfälle har GPS:en inte hittat någon signal, det har även hänt på min frus Xperia 5 III så det känns som ett mjukvaruproblem som förhoppningsvis försvinner i en uppdatering. Xperia 5 använder ju sig av fler GPS-nätverk än min gamla mobil som bara körde A-GNSS (GPS + GLONASS) jämför med Xperia 5 som har A-GPS, A-GLONASS, Beidou, Galileo, QZSS.
    Har inte haft möjlighet att testa 5G eller WiFi 6 men det kommer väl vad det lider. Samtal funkar hur som helst utan problem, både WiFi-samtal och samtal i det vanliga mobilnätet.

    Hittills är jag i alla fall nöjd och känner inte att jag har bytt ner mig.
     
    Johan47 och Lex gillar detta.
  14. Lolle81

    Lolle81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej på er,
    Har själv uppdaterat min på Xperia 5 III.
    Har dock märkliga problem, sen vad det beror låter överlåter jag till er expertis och om ni har samma problem.

    Problemet rör telefon appen (Google telefon) den fungerade sömnlöst innan på Xperia 1 men efter överflytten till Xperia 5 så får jag inga notiser/aviseringar på missade samtal. Dvs jag ser inte om någon har ringt utan att gå in i appen och titta på senaste och då se om pilen (gråskala på alla pilar?).
    Ska tillägga att övriga avisering/notiser fungerar.

    Det jag har gjort är enligt ordningen:
    1 installerat om telefon appen
    2 kontrollerat alla inställningar enligt tidigare modell då allt fungerade
    3 givetvis startat om telefonen.
    4 kollat om det finns några uppdateringar till telefonen
    5 försökt kolla om det finns några operatörs uppdateringar, inget

    Så där av att jag lyfter min fråga här till er och förhoppningsvis har ni ett svar eller en hänvisning.

    Tack på förhand.
     
  15. dds

    dds Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2017
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej

    Jag har inte lyckats få igång aviseringar för Gmail. Mycket irriterande!
     
  16. Johan47

    Johan47 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2016
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    Hej,
    Jag har ingen bra lösning på lager tyvärr. Inget sånt har krånglat på min Xperia 1 III. Har du kontaktat Sonys support?
     
  17. Lolle81

    Lolle81 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Efter ca 5 dagar i bruk så helt magiskt fungerar allt. Tack för att ni tog er tid att läsa mitt inlägg och även svara.
     
    Johan47 gillar detta.
  18. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Hur lyckas den här tjommen ta så fruktansvärt fula kort med sin 5 III? Det är ju ljusår från alla andra kameratester jag sett (och då jag har ändå nästan rensat nätet senaste dagarna då jag är lite sugen på en 5 III):

    By popular demand: Lumia 950 vs Sony Xperia 5 iii imaging

    Har han fejkat p.g.a. något slags bias?
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 109
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tror Steve Litchfield är seriös. En av de som har recenserat mobiler länge.
    Han har en video också:
    The Phones Show 430 (Review Sony Xperia 5 iii) - YouTube
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Han hade ju något uppenbart fel på sitt exemplar av Xperia 1 III också när han testade den. Ena sidan av foton på telelinsen var mycket oskarpt medans andra sidan var ok.
     
    bernard gillar detta.