Xperia 10 III, Xperia 5 III, Samsung S21 eller Galaxy Flip (Eller tips på annan "kompakt" telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av qnorsten, 23 okt 2021.

  1. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    Hej,
    Sambon behöva uppgradera sin telefon från sin gamla Sony Xperia XZ2 Compact, som är inne på sista versen nu.
    Hon letar gärna efter något lite mer "kompakt" även om vad som menas med kompakt ändrat sig lite de senare åren, allt eftersom vanliga telefoner blir större och större.

    Hon vill ha en android, så Iphone 12 mini går bort, annars har den ju perfekt storlek. Hon vill också köpa den i sverige så t.ex. Pixel 4a, som behöver importeras går också bort.

    Henns krav är
    • Någorlunda länge med androiduppdateraringar och säkerhetsuppdateringar
    • En ganska bra kamera (behöver inte vara bästa bästa men ska gå att ta bra bilder med den)
    • Liten storlek
    • Androidtelefon
    • Kunna spela en del enklare och eventuellt några halvkrävande spel (inget fortnite, eller liknande, utan tänk mer Sims och sånt)
    • Kunna köpas i Sverige och inte behöva krångla med import och liknande
    De alternativ hon väljer mellan just nu är
    • Xperia 5 III
    • Xperia 10 III
    • Samsung Galaxy S21
    • Nyaste Samsung Galaxy Flip

    Hon har länge kärat ned sig i Galaxy Flipen, men är rädd att kamerakvalitén blir allt för lidande med den. Går det att ta vettiga bilder med bara en 12 megapixel kamera, eller blir det för stor kompromis? Sen är ju priset något saftigt, och jag personligen är fortfarande skeptisk till hur bra flipskärmarna håller.

    Annars har hon funderat på Xperia 5 III eller Xperia 10 III? Då hon haft sony annars och gärna stannar där.

    Xperia 10 III är ju väldigt mycket billigare, och jag (som gillar att köpa bra flaggskepp) är lite fundersam om ifall det är en bra telefon på sikt eller kompromissar man för mycket då? Kommer den att hänga med någorlunda i ett antal år framöver? Eftersom den har lite sämre SOC och bara 6GB ram. Hon bryr sig inte om 120 Hz på skärmen så att 10 III bara stödjer 60 Hz gör inga problem, och att kameran eventuellt är lite sämre gör nog inte så mycket, då den ändå lär leva upp till hennes krav. och priskillnaden är ju väldigt stor.

    Personligen hade jag köpt S21an utav alternativen om jag var henne, då jag inte litar på fliptelefoner och samsung uppdaterar telefonerna med säkrhetsuppdateringar längre, men sambon föredrar som sagt Sony då hon använt dem innan, om alternativet finns.

    Någon som har några åsikter? Finns det några andra kompakta alternativ vi missat att ta hänsyn till?
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 162
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Asus Zenfone 8:
    Asus ZenFone 8 ZS590KS (8GB RAM) 128GB (Mobiltelefoner)

    Sen kan man kanske vänta in till början av 2022 för Samsung Galaxy S22. Ryktas bli mindre än nuvarande Galaxy S21.

    Tror också Sonys budgetmodell Xperia 10 III kan vara ett alternativ. Tycker de är bra med att släppa uppdateringar även på sina billigare modeller.
     
    Last edited: 24 okt 2021
    Kristy gillar detta.
  3. Sb23

    Sb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    45
  4. Xomilpa

    Xomilpa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    39
    Min 18 månader gamla mobil är på service för femte gången. Om de skulle välja byta ut den mot en ny motsvarande modell, som visserligen har 5G, men väger 220 g istället för min 180 grams. Skulle jag gilla det? Svar NEJ.
    Jag resonerar så här. Hur använder jag telefonen?
    Att prata med folk. Vill alltså ha bra ljudkvalitet, som kräver 4G/LTE, som Android kallar HD.
    Använder appar såsom 1177, BankID, SL och liknande.
    Mejlar något.
    GPSar en del.
    Behöver jag 5G? Nej, jag laddar aldrig ner stora filer via mobilen. 4G duger.
    Skärmen på min mobil är 6,7 tum, reservmobilen har 5 tum. Tror 6 tum är optimalt för mig.
    Kameran? Tar egentligen inte många bilder. Tror alla kameror tar hyfsade bilder.

    Så, vilket fabrikat? Egentligen tror jag att all elektronik kommer från några få tillverkare.
    Då känns det viktigare vilken kundtjänst som är bäst. Eller minst dålig.
    Hela min familj är egentligen Sony-frälsta när det gället TV och mobiler, men för ca fyra år sedan började vi köpa två andra märken. Det är för oss ingen tvekan. Sony utklassar fullständigt de andra två när det service.
    Alltså, det här är mitt val: Sony Xperia 10 II