Första intrycken & omdömen Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

  1. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Sjukt att du nämner det där med bred skärm! Har faktiskt tänkt på exakt samma sak med 3 XL. Kändes lite som ett steg ner på vissa sätt när jag gick från 3 XL till 4 XL pga att skärmen blev mindre på bredden.

    Det är en annan grej jag gillar med 6 Pro - skärmen är väldigt bred (även om den är böjd). Bredare än S21 Ultra tror jag. Skulle vara intressant om någon med båda kunde jämföra.

    Tog denna bild tidigare idag där jag spelar ett klipp på youtube i fullscreen för att visa just detta, men glömde posta den sen.

    Från vänster: 6 Pro, 3XL och OP8T
    upload_2021-10-31_18-12-13.png
     
    Kristy gillar detta.
  2. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    .. och nu mätte jag precis skärmbredden på 3 XL och 6 Pro.

    3XL är 6.9cm bred. På 6 Pro är den 7.1 om man mäter runt curven och 7.08 om man håller rakt över.

    Curven är verkligen mycket mindre än på t.ex. 8 Pro och mer lik S21 Ultra.
     
    Jowee gillar detta.
  3. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Men för att svara på din fråga ... :P

    Ja, jag hade inte velat maina den idag. Den känns lite föråldrad. Seg och svårt att gå tillbaka till 60hz när man vant sig vid 120hz. Dålig batteritid också.

    Men är man ingen power user klarar man sig säkert bra med den.
     
    flipp gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok. Det låter ju bra. OP8Pro har i mitt tycke en alltför kurvad skärm men kurvorna på Mi 11 och S21 Ultra är inga problem.
     
    YaKoStar gillar detta.
  5. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 085
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Håller inte någon som favorit på något sätt men vad är det du anser är bättre på Pixeln?
     
  6. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Vilken av de? Båda är pixels :)
     
    kjab gillar detta.
  7. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 293
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Personlig tycker jag att fördelen med en måttligt kurvad skärm bortsett från att de ger mobilen ett modernare intrycka, ger bättre medvetenhet var fingret befinner sig på skärmen vid svepgester.
     
    Kristy gillar detta.
  8. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 085
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Håller också med om at det känns lite modernare faktiskt, gillar dock en platt skärm bättre!
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Dag tre med Pixeln och jag börjar gilla den mer och mer. Med en ny kamera behöver man också lära sig hur man ska hantera den för bästa slutresultat. Det är fortfarande ingen tvekan att jag föredrar 13 Pro Max handhållet i sämre ljusförhållanden men Pixeln levererar riktiga kanonbilder på stativ. Har ett litet ministativ som går ner i jackfickan från Gorilla Pod. Ser fram emot att testa Astro snart.

    Mina största irritationsmoment med Pixeln är
    • Fortfarande fingeravtrycksläsaren som är seg och kräver flera försök för att släppa in mig. Misstänker att Google har konfigurerat den för lite högre säkerhet än telefoner som tex Xiaomi. Det finns en treshold som utvecklaren kan konfigurera för hur rätt ett avtryck måste vara för att accepteras. Gillar säkerhet men det kanske behövs trimmas ytterligare för mindre upplåsningsirritation.
    • Ryckigt interface. Jag upplever väldigt mycket stutter vid scroll i alla möjliga appar samt när man gör gesten för att gå tillbaka till hemskärmen.
    • Batteritiden. Ligger nu på 47% efter att ha laddat till 100 vid 14. 13 Pro Max hade nog varit över 80% med samma användningsmönster. Överväger att stänga av AoD och se om det gör saken bättre. Verkar dock vara kameran som är boven. Den slukar ström.
    • Edgen. Så irriterande att jag överväger att byta till den lilla Pixeln men efter att ha upptäckt hur grym tele är med stativ får kameran väga över helt enkelt.
    Överlag lite mer positiv än jag var initialt och telefonen är definitivt en keeper vid sidan om min 13 Pro Max. De kompletterar varandra väl både på funktioner och kamerans egenskaper. Samt skönt med en lite lättare telefon.
     
    Kristy, poipen, Gustav Karlsson och 1 annan gillar detta.
  10. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Det där med ryckigt interface.. Kan det ha med "adaptive refresh rate" att göra?

    Jag upplever också att telefonen känns slöare i vissa appar och i vissa situationer.. Ett exempel är chattprogrammet "Telegram".

    Jag provade att sätta på "show refresh rate" under developer settings för att kontrollera frekvensen, och mycket riktigt togglar den ner från 120 till 60 när man går in i den appen. Varför vet jag inte. Detta sker i fler appar.

    Jag upplevde samma sak på min Motorola Edge 20, men löste det genom att dra igång USB_debugging och köra dessa kommandon för att force:a 120hz.

    adb shell settings put system min_refresh_rate 120
    adb shell settings put system max_refresh_rate 120
    adb shell settings put system peak_refresh_rate 120


    Har dock inte provat det på Pixeln ännu då jag vill kunna utnyttja LTPO-skärmen. Förhoppningsvis löser de det med en patch.

    Jag provade att klicka i "Force peak refresh rate" i dev options men det funkade inte. Den togglar ändå ner till 60hz.
     
    bernard och poipen gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    De ryck jag upplever är betydligt värre än 60hz. Hela animationen när appen minimeras till hemskärmen hackar till kanske 1 gång på 5. Vanligtvis när man minimerar en app där något rör sig, typ rörlig reklam eller video.

    Har även jag testat force high frame rate i developer options och det löste inte problemet.
     
    YaKoStar gillar detta.
  12. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    905
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Antar att du redan har testat, men frågar ändå - Blir det någon skillnad om du ställer ner animeringsskalan i dev options?
     
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Har testat. Ingen skillnad. Gissar att det är en bugg som kommer fixa sig i en update.
     
    Kristy och Jowee gillar detta.
  14. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Lyckades bli av med hacket till hemskärmen tror jag. Tog bort den nya klockwidgeten med snurrande datum och det har inte hänt efter det.
     
    Kristy, kjab och psp123 gillar detta.
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 211
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    2 timmar och 45 minuter skärmtid idag och batteriet ligger på 64%. Dock inte gjort några tunga saker och ljusstyrkan har varit mestadels låg.
    (Kollade i digital wellbeing, vet inte hur pålitligt det är. Ska installera en batteriapp för att få bättre översikt).

    Fingeravtrycksläsaren är fortsatt problematisk tyvärr.

    I övrigt en jättetrevlig telefon!
     
    Last edited: 31 okt 2021
    poipen gillar detta.
  16. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Ni andra med Pixel 6 och Pixel 6 Pro.. Vad får ni för score om ni kör 3D Mark och vanliga Wild Life?

    Edit: Ah, mobilen var lite varm. Lät den svalna lite och körde om så fick jag bättre

    Screenshot_20211031-235735_1_1.png
     
    Last edited: 1 nov 2021
  17. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Och vad fick du för resultat då????
     
  18. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Postade bild ju :)

    6675
     
  19. JohanPM

    JohanPM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2017
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Har läst att 5G kan vara en bov i batterislukandet. Äldre modem från Qualcomm jämfört med t.ex. IPhone 13 Någon som orkar testa?
     
    Kristy gillar detta.
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Dygn 4, intryck:

    Min batteritid börjar faktiskt ordna upp sig. Upplever ganska stor förbättring nu jämfört med första dygnen med telefonen. Jag gissar att det är Adaptive Battery som kickar in och lär sig mina användningsmönster. Det jag dock noterat i samband med detta är att appar jag använder mindre ofta får notiser ganska sent i jämförelse med iPhonen (har de alltid bredvid varandra på bordet så det är enkelt att konstatera). Appar jag använder frekvent får notiser ögonblickligen. Appar jag använder sällan (Kivra, Wordfeud, norrskensapp, osv) kan ligga 30 sekunder efter iPhonen. Jag kan iofs leva med det, men det skvallrar om att Adaptive Battery har kickat in nu och det ser bättre ut på batterimätaren.

    Jag har omvärderat högtalarna lite efter att ha lyssnat på mer varierat innehåll. De låter faktiskt bra så länge man inte spelar för högt.

    Vibrationsmotorn är jag lite osäker varför alla hyllar, den är i mitt tycke mycket ihåligare än iPhonen och jag har stängt av haptics på flera ställen (t.ex. tangentbordet som var väldigt störande).

    Designen är något som verkligen inte växer på mig och kanske en av de saker jag är mest besviken på. Jag hade velat ha matta sidor och matt baksida med en orange powerknapp eller liknande. Nu är den hal som en ål och den kurvade skärmen tillför absolut ingenting. Platt skärm, matta aluminumsidor, matt baksida, en annan färg på powerknappen, powerknappen under volymknapparna. Då hade det varit en fullträff. Att kopiera Samsungs design har raderat ut den unika Pixel-looken och det gillar jag inte alls faktiskt. Och det är mindre skönt att använda telefonen med den nya designen.

    Vad det gäller kamerorna är det tydligt att man måste hantera Pixeln lite annorlunda än jag är van vid. Får nästan alltid justera HDR-slidern innan jag tar en bild och det är ett litet irritationsmoment.

    IMG_2941.jpeg
    iPhone 13 Pro Max

    PXL_20211101_143654164.jpg
    Pixel 6 Pro​

    Båda är point and shoot utan justeringar. Visst är iPhone-bilden väldigt mycket mörkare än Pixeln men den fångar mer känsla i den mäktiga himlen och reflektionerna på marken. Pixeln vill så gärna neutralisera ljuskurvan att den dödar mycket av känslan i bilden i processen. Det går att komma runt med manuella justeringar så det är ingen kris direkt men jag hoppas att det trimmas i framtida uppdateringar.

    Prestandamässigt är Pixel 6 Pro bra. Spel flyter på utan problem och 120hz funkar fint för det mesta. Dock är algoritmerna för att dynamiskt justera framerate inte i närheten av lika smooth som på 13 Pro Max som flyter som smör hela tiden. Pixeln hackar till och rycker lite då och då. Genom att ta bort den nya fina klockwidgeten från hemskärmen så försvann iaf lagget när man kör hem-gesturen. Men här finns det mycket kvar att trimma. Jag upplever också att Pixeln slukar mer batteri än iPhone vid motsvarande användning samt att den blir varmare.

    Överlag verkar kameran vara värsta batteriboven. Vid intensiv fotografering ser man batteriprocenten falla med typ 1% i minuten. Det är lite av en besvikelse då jag hade hoppats att Tensor skulle vara optimerad för att köra kameraalgoritmerna utan så mycket batteriförlust.

    --

    Så, med undantag för fingeravtrycksläsaren och designen (kurvade skärmen framförallt) så blir alla mina intryck mer positiva och jag är väldigt spänd på vad som kommer förbättras i framtida uppdateringar.
     
    Kristy och YaKoStar gillar detta.