Behöver man en laptop längre?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tomishu, 2 nov 2021.

  1. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Igår sålde jag bort vår iMac för att den bara stått och samlat damm. I vårt hem har vi alltid haft en dator, antingen en stationär eller bärbar. Senaste tio åren har vi haft olika macar.
    Förut var det enklare att motivera att man skulle ha en dator, då laddade jag ner filmer, musik osv. Men i och med de olika streamingtjänsternas intåg har datorn blivit mer och mer stående. Den har varit skön att ha ifall det dyker upp nåt som man kan lösa lättare där istället för på telefonen eller ipaden.
    TV samt projektor har vi en varsin Apple TV till, dottern kommer få en Chromebook från skolan när hon börjar högstadiet, och om sonen ska spela spel när han blir gammal nog kommer han ändå behöva en speldator.
    Frun har tyckt att macen varit bra när hon pillat med bilder från sin telefon samt systemkamera. Men det händer nog bara 1-2ggr per år numera.
    För min egen del surfar jag och tittar på filmer/serier mest numera. Och filer sparas ju i Drive så det är inte heller nåt som är viktigt längre.

    Ändå sitter jag här och ”villhöver” en MacBook Air eller Pro med M1-processor.

    Finns det nån logisk förklaring till varför jag skulle behöva en laptop? Nåt användningsområde som faktiskt är bra? Jag har svårt att se det, men jag kanske missat nåt… Jag hoppas att jag missat nåt i alla fall. :D

    Och om nån har ett bra argument, vilken ska man välja av MacBook Air och Pro 2020?

    Det här inlägget kanske i slutänden är mer terapi än nåt annat. :innocent:
     
    Last edited: 2 nov 2021
    bernard gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Nej
     
    Terrawatt gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja på dator (laptop eller stationär) däremot inte Apple enligt mig
     
    fryguy, Jörgen Ö, eastbound och 5 andra gillar detta.
  4. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Vi valde att gå över till Mac för att PC alltid segade ner sig och krånglade för 10+ år sen. Men jag antar att det är bättre numera. :D
    Vilken bärbar dator ska man kolla på då numera, som bara fungerar?
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nästan vilken som helst enligt mig, så länge den inte är jätte billig. Men dator med 8-16GB RAM, SSD och en bra AMD/Intel CPU så länge du inte ska spela på den. Själv kör jag med äldre Windows datorer, men jag har SSD på alla. Har en HP dator från 2010, en HP dator från 2012 och en Lenovo dator från 2016 och de fungerar alldeles utmärkt för de behov jag har.
    Sedan SSD kom, så tycker jag inte att datorer är sega. Är det en enda sak som gör en väldigt stor skillnad på en dator så är det att byta från HDD till SSD. Nästan vilken dator som helst blir mycket, mycket snabbare med SSD
     
    Jörgen Ö, katho, Kristy och 1 annan gillar detta.
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nu har vi båda varsin laptop via jobbet. men nej, jag hade köpt en iPad med smart fodral med tangentbord om jag hade stått utan PC
     
    tomishu gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag jobbar hemifrån med programmering men gör det mesta andra på mobilen, datorn är ibland bättre att skriva på med ett riktigt tangentbord men ofta går det snabbare att svajpa på mobilen.

    Jag skulle tro att för de flesta är datorn numera är helt överflödig.
     
    Kristy och tomishu gillar detta.
  8. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Det enda jag känner att jag behöver en dator till hemma är bildbehandling, annars använder jag mest telefonen - den finns ju alltid till hands. :)
     
    tomishu gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mobilens skärm är alldeles för liten för att kunna ersätta dator för mig
     
    Rint, Jörgen Ö, eastbound och 5 andra gillar detta.
  10. opuspocus

    opuspocus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2021
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    1 454
    Skriva längre texter, bildbehandling, kalkylblad, presentationer är sådant som är enklare på laptop tycker jag. Mac är helt oslagbart vad gäller kvalitetskänsla, smidighet, batteritid, och nu att datorn är helt tyst. Gick från Macbook till HP Envy(som kändes helt föråldrad gentemot den mycket äldre Macen, katastrofal styrplatta m.m., men mycket billigare såklart) och tillbaka till Apple när MacBook Air M1 kom, och det var ett av mina bättre köp tycker jag, otroligt prisvärd, ser inget behov av att byta upp till nya Pro.
     
    tomishu gillar detta.
  11. Dinodipp

    Dinodipp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2021
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    34
    Om du bara konsumerar media och surfar så fungerar en surfplatta ala ipad mer än väl. Om man vill skriva texter eller kanske undersöka något och söka intensivt så är ju det givetvis enklare med en laptop.

    Har man tillgång till en jobbdator som man kan göra sånt på så nej då behöver man inte en laptop. Jag trivs bra med min macbook M1 13" och tycker den är perfekt. Jag försöker hitta ett användningsområde för att skaffa mig en ipad men det har jag svårt att motivera för mig själv. Antingen laptop eller telefon eller tv med apple tv.

    Edit:
    Kom på ett användningsområde
    Vidareutbildning och gå kurser och sånt. Jag tar nu en refresher kurs i modern C++, hade nog fungerat på en platta men jag inbillar mig att det skulle vara drygare även om det inte är mycket skrivande.
     
    Last edited: 2 nov 2021
    tomishu och bernard gillar detta.
  12. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag har en jobbdator men den följer sällan med hem. Jobbar nästan alltid klart på jobbet och där blir det så klart mkt dokument och Mail varje dag.
    Däremot har jag länge funderat på att läsa till nåt helt annat istället för att fortsätta som lärare. Men om den dagen kommer vet jag inte, tankarna finns där och då kommer jag behöva en dator. Frågan är dock om man tex kan läsa ”datorkurser” med en mb, eller om det behövs en pc för att tillgodogöra sig saker kring exempelvis nätverksteknik. Man kanske behöver både och. :D
     
  13. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Inte tänkt så faktiskt.
    Enda privata jag gjort på den datorn som underlättat är att jag skrivit in sonens fritidstider i Skola24 ett par gånger samt att jag skrivit ut några dokument för att fylla i och skicka in till olika instanser (det senare i brist på skrivare hemma).
    Tack för det. Det pekar mer mot att gå datorfri just nu. :D
     
  14. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 918
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Jag hade hatat att vara utan min Macbook, använder den flera timmar dagligen medan iPad:en bara samlade damm. Underbart att ha laptop:en i knät och surfa och skriva på kontra en liten surfplatta.
     
    slarre, tomishu och Dinodipp gillar detta.
  15. Dinodipp

    Dinodipp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2021
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    34
    Att ha svartvitt laserskrivare hemma är vardagslyx. Jag älskar min (går att använda telefon för utskrift)
     
    tomishu gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Som andra påpekat, ibland är laptop med ordentligt tangentbord guld värt. Om jag ska författa en längre text eller ett längre mail, eller t.ex. skriva inlägg här på forumet, eller anteckna under föreläsning (på den tiden jag gick universitetet) så skulle det aldrig funka utan riktigt tangentbord. Likaså när jag kommer ha många flikar uppe i webbläsaren samtidigt för att lösa något, då väljer jag hellre datorn för att det blir för rörigt att ha många flikar uppe samtidigt i Chrome på telefonen, jag är bland annat rädd att råka swipa bort någon oavsiktligen på telefonen (eller när man klickar på en webbadress i en app som sen öppnar sig i webbläsaren Chrome på telefonen så kan den ta bort en befintlig webbsida jag har uppe ibland och ersätta med den jag just klickade på, vilket jag hatar, så jag litar inte på flikhanteringen i mobila Chrome riktigt).

    Bara nyfiken, vad brukar du ha behov av att skriva ut i nutid? Jag kan bara minnas att jag skrivit ut vid ytterst få tillfällen de senaste tio åren. Inte ens kontrakt/avtal/bankpapper/osv behöver man ju skriva ut nuförtiden pga digitala lösningar, där ligger nog Sverige betydligt längre fram än t.ex. USA.
     
    pvee och tomishu gillar detta.
  17. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 849
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Last edited: 3 nov 2021
    Kristy och tomishu gillar detta.
  18. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 628
    Mottagna gillanden:
    759

    MINA ENHETER

    Klart man ska ha en laptop! Av nostalgi skäl!
     
    tomishu gillar detta.
  19. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag har klurat på samma sak själv, dock aldrig haft en Mac. Köpte en Chromebook (Flex 5 i3) i somras för att testa men den gick fort tillbaka till Elgiganten.

    Nog för att Chrome OS kanske inte var något för mig personligen (fast det borde vara det) så hade jag svårt att motivera vad jag ville ha den till. Jobbet görs på jobbdatorn, slösurfandet (och allt viktigt som beställningar, bank-ärenden etc) görs på telefonen och TV-tittandet görs på projektorn. Även spelandet har helt gått över till PS5 och Stadia. Inget intresse av att betala för Gaming PC/Laptops.

    Jag ”villhöver” också en M1 MacBook eller Mac mini, men jag vet inte varför då jag näst intill aldrig sätter mig vid tangentbordet för skoj skull lägre.
     
    tomishu gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl mest om man ska göra något som kräver lite mer datainmatning eller om man ska studera/analysera något och behöver ha många fönster uppe samtidigt som laptop/stationär blir mer viktigt.

    Men visst, man kan ju för all del ansluta en iPad till en extern skärm tex, så har man sedan två skärmar att arbeta mot. Dock får man oftast dras med lite begränsningar, för iPad tror jag den bara matar ut bilden med samma höjd/bredd-förhållande som palttan.
     
    Kristy och tomishu gillar detta.