Jag tror att batterierna är eftertraktade av folk med dåligt elnät. Där elnätet är instabilt och det blir mycket elavbrott.
I SA är tror jag det är därför många snos. Men rapporteringen brukar mest fokusera på att det snos, inte vad som händer med batterierna. Många informella bosättningar som inte har el officiellt, men lyckas stjäla el från näten med egna kablar. Solpaneler och vindsnurror har blivit ganska billigt också, så kan man få tag på "billiga" batterier... Typ egen Powerwall. Folk som bor långt ute på landet där det kanske inte ens finns elnät (man får köra dieselaggregat). Majoriteten går säkert ut ur SA och in i andra länder i Afrika.
Kanske våra går ner till Balkan eller Östeuropa eller Afrika. Tullen bryr sig ju inte direkt om vad som går ut ur landet, bara om vad som kommer in... Det har varit mycket på nyheterna senaste månaderna.
The country's largest mobile network operator, Vodacom, says it records an average of 700 incidents of battery theft and base station vandalism per month. Vodacom spent R1 billion [ca 550 000 000 SEK] on replacing stolen batteries and equipping base stations with diesel generators in just six months in 2020. And incidents of vandalism and theft have increased since South Africa exited hard lockdown.
https://www.businessinsider.co.za/c...ing-load-shedding-due-to-battery-theft-2021-6
Ultimately, they are being used as an alternative source of energy, said a spokesperson.
“We have seen most of them crossing boarders hence we approached SAPS and Boarder authorities to intervene. Please note that these batteries are not for sale to the public. Only permitted companies can use them,” said an MTN spokesperson.
703 batteries were stolen from MTN stations in January 2020 from a total of 122 incidents.
MTN says criminal gangs are stealing cellphone tower batteries - and selling them for R5 000