Första intrycken & omdömen Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

  1. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    @Magellan1378@Magellan1378 Snygga bilder först å främst. Jag tycker B ser mer naturlig ut. (Jag är helt novis med RAW).
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
  3. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 850
    Mottagna gillanden:
    5 685
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
  4. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
  5. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Mina tanker efter en dryg vecka med 6 Pro

    Skön känsla i telefonen när man håller i den, känns gedigen.

    Ganska snygg design.

    Har inte ens tänkt på att den har skärmkanter som böjer sig, och då kör jag fortfarande utan fodral då det är nästan omöjligt att hitta (får 2 på tisdag)

    Nästan en dealbreaker med fingeravtrycks avkänningen.

    Hal så innihelvete...tveklöst ett måste med skin eller skal ur min synvinkel

    Väldigt skönt flow när man använder den, känns för mig väldigt rapp, kommer från 4 XL tidigare.
     
    flipp och eastbound gillar detta.
  6. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

  7. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Intressanta svar. 100% B hittills. Kan avslöja att det är två olika telefoner i A och B, inte JPG vs RAW på samma telefon.
     
  8. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 850
    Mottagna gillanden:
    5 685
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Nu får du avslöja resten :D.
     
  9. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Givetvis, lite senare ikväll kommer facit. Fritt fram att gissa tills dess :)
     
    livinl0ud gillar detta.
  10. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    624

    MINA ENHETER

    Jag gissar.

    B är iPhone och A är Pixel. B gör sig bättre på Instagram och ser mer dramatisk ut, men A är också väldigt bra, bra detaljer i fasaden mm, kanske liiite för ljus, en aning mindre HDR så hade den varit bättre.
     
    Kristy gillar detta.
  11. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Detta är korrekt. A är Pixel 6 Pro och B är 13 Pro Max.
     
    RuffyMan, Gustav Karlsson, Kristy och 3 andra gillar detta.
  12. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Har haft pixel 6 pro sedan i fredags och kommer från en pixel 4.

    Upplåsningen är pinsamt dålig och buggig. Där pixel 4 ansiktsupplåste omedelbart så är fingeravtrycksläsaren här plågsamt långsam och opålitlig.

    Dessutom buggar smart lock (tror jag) så att ibland när man tar ut den ur fickan så säger den att enheten är manuellt låst och man får inte ens använda fingeravtryck. Finns redan flera långa trådar på reddit om det, förhoppningsvis får de till det i en kommande uppdatering.

    Men fingeravtrycksläsaren är sämre än på min OnePlus 8T och det stör mig verkligen.

    Jag är inget jättefan av den böjda skärmen heller, men den kan man nog vänja sig vid.

    Annars har den fungerat bra och flytten från fyran gick oerhört smidigt.
     
    RuffyMan, chraist, JohanPM och 1 annan gillar detta.
  13. zepophan

    zepophan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har använt min 6 Pro sen i måndags med följande intryck att byta från en Huwaei P30 Pro

    + Migrationen från min P30 Pro gick otroligt smidigt
    + Skärmen och dess refreshrate är ett jättelyft. Curved stör mig inte då min P30 pro också hade det, samt att jag använder ett flip case.
    = Fingeravtrycksläsaren funkar fint. Tycker inte den är sämre än p30 Pro. Har läst in samma finger 2 ggr och använder inte skärmskydd. 9/10 ggr funkar den perfekt.. 10:e kräver 2-3 försök. Inget jag stör mig på.
    + Äntligen fungerande notiser! Home/away med mitt google home (platsbaserat) funkar fint
    + Android Auto! Betydligt bättre flyt och laddtider jmf P30 Pro. Röstassistenten upplever jag som mycket bättre när det gäller att uppfatta mina önskemål.
    + Kameran är grym. Har barn & hund och lyckats ta många bilder som tidigare skulle haft oskärpa. P30 Pro var absolut inte en dålig kameramobil. Ja, man får leka med HDR-slidern om man vill ha lite mer naturliga bilder. Men som en point& shoot i vardagliga situationer är det den bästa jag haft. Ser fram emot att leka med astrofoto när västkustvädret tillåter (någon gång i mars?? :ehm:)
    = Batteritiden är betydligt bättre efter ett par dagar. En dag med surf, pokemon go.. alltid kopplad med BT mot min garmin klocka... brukar landa i 40-50% vid läggdags. Snäppet sämre än min P30 Pro, men inte på något sätt begränsande.

    - Storleken.. Önskar den var liiite mindre.
    - Hoppas att där dyker upp något flip case i jämförelse med Huaweis. Tunt som viker sig över den rundande skärmen. Nuvarande plånbokscase (https://www.amazon.de/gp/product/B09BTJPHRB/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1) är otympligt, men har inte hittat något mer slim.
    - Laddare/usb-sladd blev helt plötsligt viktigt för att ha funktion eller ej. Är kanske inte exklusivt för Pixel precis, men det överraskade mig.
     
    DroidJunkie, Kristy, dannejanne och 3 andra gillar detta.
  14. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Efter att ha använt luren lite mer än en vecka skulle jag vilja säga att mina två största problem med telefonen har varit att den laddar långsamt (är van med 0-100% på ~30min på Oneplus 8T sen innan) och framför allt att den blir RIKTIGT varm och slukar batteriet vid kamerarelaterade aktiviteter. Igår körde jag ett videosamtal i 20 minuter i appen "Telegram" och telefonen blev OBEHAGLIGT varm. Gjorde typ ont att hålla i den. Så blir det inte med min Oneplus 8T som håller sig jättesval under videosamtal. Förhoppningsvis kan de lösa detta med mjukvara.
     
    ogre gillar detta.
  15. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Har haft min i ca fem dagar nu.

    Generella observationer;

    Batteritiden var relativt kass första dagarna. Har sedan dess gjort en riktig 180 och är nu bra. Får se om det fortsätter bli bättre eller inte. Har aldrig fått slut på soppa mitt på dagen.

    Skärmen är fantastisk. Egentligen inte ett fan av curved (älskar den platta formen på iPhone 12), men det ger lite bättre Swipe-input från sidorna för gest-navigering.

    Laddhastigheten har inte undgått mig. Körde via en laddare infälld i skrivbordet på jobbet och det tog en timme från 85%-100%. Egentligen berör det mig inte då jag nästan alltid har tillgång till laddare, samt har telfonen ansluten i bilen till och från jobbet. Men det är ändå lite väl märkligt långsamt. Om något så borde det kanske gå att välja melan "batteri-livslängd" eller "snabbare laddning".

    Kameran tar superfina bilder, men har lite aggressiv HDR som Maggellan har observerat. Gissar på att kommer dyka upp mycket förbättringar framöver. Googles historia med kameror är ju trots allt riktigt god, och har till trots goda förhoppningar för framtiden med det.

    Fingeravtrycksläsaren har jag inte haft några problem med alls egentligen. Har bara lagt till ett finger än så länge, man ska även jag prova att lägga till fler. Jag kanske har mindre problem för att jag är van med en under skärmen då jag haft en Note 10+ förut?

    Byggkvallen känns mycket bra. Hitar inga glapp eller oroväckande tendenser. Dock ett klart minus till att den tycks vara gjort av ett fysiskt sett häpnadsväckande material då det verkar vara nästan friktionsfritt. Har bokstavligt talat sett telefonen glida iväg på bordsskivor, stolar med mera. Helt vansinnigt hal! Kommer in på detta på nästa punkt också...

    Designmässigt är telefonen mycket stilren och snygg. Tyvärr fick jag "endast" tag på den svarta varianten, vilken såklart är stilren och snygg, men lite "tråkig" kanske. Något jag dock tycker är synd är att man, som vanligt valt att köra en snorhal glas-rygg. Hade mycket hellre sett något annat material, kanske t.om Aramid eller kolfiber, speciellt eftersom man då kunna inkludera kamerabumpen i en unibody. Som det är nu finns det faktiskt en liten glipa mellan kamerans ram och ryggen, men denna tycks endast vara ett estetiskt minus, då telefonen såklart är vattentät.

    Högtalarna tycker jag har mycket bra ljudkvalitet, men volymen tycks märkligt nog inte gå att skruva upp till 11? Inte ens 8! Jag fick köra max och ändå be två kollegor att ssshhh'a så vi skulle höra något av en video. Märkligt!

    Vidare på design så saknar jag dom färgglada knapparna! Accenterna lever ju vidare i överkanten av ryggen, och är uppernbarligen roligare på övriga färger än den svarta. Gissningsvis är det därför man tagit bort den detaljen, och den svarta ska vara "kostymen", och helt stilren. I get it, still miss it.

    Mjukvaran har det varit mycket diskussion om. Folk som med drama och pamp minsann byter till iPhone eftersom Android 12 är så dåligt! Det har vi sett väldigt, väldigt många gånger förut... Lite som att många skulle starta en egen version av Facebook iom redesign. Hur många minns gamla designen idag, eller har problem med den nya?

    Alla förändringar är inte nödvändigtvis bra, men i min mening är hysterin på vissa platser (läs: Reddit) kring ändringarna i Android 12 offantligt överdriven. Det finns saker som jag stör mig lite mer på än andra, t.ex skulle jag hellre se brightness-slidern udner quick toggles. Ska jag vara helt ärlig skulle jag hellre se quick toggles komma nerifrån skärmen också, för enklare accessibility. Men detta är en separat punkt som kanske förtjänar sin egen tråd.

    Pixel Launcher måste jag dock erkänna att jag hängde upp mig lite på, av två anledningar. #1 är att man fortfarande inte kan ta bort sökbaren längst ner på skärmen. Jag använder den aldrig, och behöver den således inte. #2 är att man inte kan ta bort At A Glance högst upp. Alls. Jag är ett stort fan av At A Glance, och har haft den widgeten på hemskärmen sen den lanserades. Men den som är inbyggd i launchern är för liten och innehåller inte all information. Den "lösa" går fortfarnade att lägga till som en separat widget, så varför kan jag då inte få dölja den andra?

    Men som på mina senaste telefoner med Android, så installerade jag i vanlig ordning Lawnchair 2. Det är praktiskt taget det många av oss vill ha; en Pixel Launcer med lite mer muskler i form av mängder av inställningar. Go get it, oavsett vilken Android-lur ni kör. I min mening vida överlägsen Nova.

    Återkommer med fler reflektioner efter mer användande...
     
    night77, Valon, JohanPM och 5 andra gillar detta.
  16. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Teleobjektivet på Pixel 6 Pro är verkligen ingen höjdare när ljuset blir sämre. I fullt dagsljus blir bilderna skarpa och fina men så fort det börjar skymma lite är det i det närmaste helt värdelöst om man inte har tillgång till ett stativ och kan använda astro.

    Det är nästan en dealbreaker för mig då telefoto är den viktigaste egenskapen på min ”sekundärlur”.

    När iPhone trots sin kortare brännvidd fullkomligen mosar Pixeln är besvikelsen rätt stor. Kan bara hoppas att detta är något som kan förbättras med mjukvaruuppgraderingar annars ser jag ingen anledning att behålla Pro-modellen. Kan lika gärna köra den lilla då.

    Exempel 1

    DFC89D64-2287-4F21-8642-8E02B4A906B9.jpeg
    Pixel

    64EFC557-D0BF-4DEE-B0C9-7906C5C52CD2.jpeg
    iPhone (4x med digital zoom från 3x, taget något närmare huset dessvärre)

    Exempel 2

    E3A29F02-1A39-42C3-8F0F-F73CDA5786A0.jpeg

    Pixel

    D24B919B-59DB-455D-9311-CA17AF89D54E.jpeg
    iPhone (4x med digital zoom från 3x)

    Exempel 3

    CEA8D03E-62D5-46D7-983E-A15F943BD9B2.jpeg

    Pixel

    53A568B7-D79E-49AC-8BDC-6C11DD6954B2.jpeg
    iPhone (4x med digital zoom från 3x)

    Exempel 4

    0BEB245E-2A08-4926-B8E1-BD6C32739C42.jpeg

    Pixel

    5DD8606D-A8E5-42DD-BCDD-9527A14E7AE9.jpeg
    iPhone (4x med digital zoom från 3x)

    Lite closeups

    20E765D7-6AB2-4794-988A-08443EFB7B19.png

    Pixel

    15B7785E-0847-4194-92E8-395E54E16A79.png
    iPhone

    2F5A5D30-FA52-4F1F-9E29-8A82AE2BFD4E.png
    Pixel

    047328E5-EA9D-4898-A6B2-06FA6CA198CB.png
    iPhone

    Observera att ingen av dessa bilder har tagits med digital zoom från huvudobjektivet. Jag har givetvis bekräftat noga att det är zoomen som använts.

    Både Pixel och iPhone har använts i autoläge och i alla bilder triggades nattläget automatiskt. Jag har fokuserat på samma ställe i bilderna. Jag har även tagit många bilder från varje tillfälle och valt de bästa. iPhone-bilderna såg i princip alltid likadana ut vid flera bildtagningar medans Pixeln varierade från totalt oskarpa till det ni ser ovan.

    Bekymrad. :ehm:
     
    night77, DaBull, kjab och 2 andra gillar detta.
  17. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tråkigt att de inte lyckats bättre med tanke på deras historik att kunna optimera en gammal sensor till bra resultat på de äldre modellerna, hade högre förväntningar faktiskt. Nöjd jag valde 13 pro.
     
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ytterligare ett exempel.

    Detta är alltså digital zoom från 3x till 4x på iPhone :eek:

    B0A9B333-6C7E-464F-987D-97ACF3A5614D.jpeg
    Pixel

    78774E89-B339-4AF9-A5ED-88F68431C663.jpeg
    iPhone

    Closeup:

    5EA9A40E-34CE-42FB-9278-564569BB7B6D.png
    Pixel

    57180564-5F6B-42A9-B8FF-3526AC9BCB28.png
    iPhone

    Rätt obegripligt resultat för mig. Hoppas att det kan förbättras.
     
    msandstedt och Kristy gillar detta.
  19. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Kristy gillar detta.
  20. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    I detta fallet är iPhonebilden RAW. Även Pixeln har en RAW-fil men det blev mycket sämre resultat än JPG.

    I bilderna i föregående post är alla bilder JPG/orörda.
     
    Kristy och msandstedt gillar detta.